Tanulás és harmónia. Új megközelítések a II. Coaching Campen
Coachtáborban járt a HR Blog szerzője, Filius Ágnes, aki újfajta dinamikákkal, merőben más résztvevői aktivitásokkal, és a tavalyihoz képest megújuló tartalommal találkozott.
Mikor valaki jelentkezik egy többnapos rendezvényre, nagyon sok szempont motiválhatja. Van, aki csupán kellemes pár napot szeretne lazítva eltölteni, van, aki a "szakmával" szeretne találkozni, új kapcsolatokat építeni, és van, aki egyetlen percet sem szeretne elvesztegetni a tanulás i idejéből. Nagyon ritka az a hely, rendezvény, ahol ezek az egymással csak "rokoni kapcsolatban" álló elvárások találkozhatnak. Mégis, valahogy ezen a koranyáron ezt így, egyszerre sikerült ismét előállítania a Coaching Camp megálmodóinak: Bölcskei Mónikának, Wieland Veronikának és Bognár Balázsnak.
Azonban, aki figyelte a workshopok, bemutatók, plenáris előadások sorozatát, mást is észrevett. Egyre kevesebb volt idén abból, aki be-benézegetett egy-egy programrészletre. Ehelyett, szinte mindenhol tudatosan választó, és az ott folyó tartalom első percétől az utolsóig mindent felvevő közönségét találhatta. Már a jelentkezéseknél is érezhető volt ez a tudatosság, és az igazán minőségi tartalmak bevonzották a résztvevőket. Az őszintén érdeklődő résztvevők nem kímélték a vezetőedzőket, igazi interakciót indítottak el. A résztvevők egy-egy állítást megkérdőjeleztek, és általa a vezetőedzők a résztvevőkre tudták szabni a gyakorlataikat és a tudásátadást.
A titok nyitja
"Az átlagoshoz képest, aki erre a coachtalálkozóra jött, az mélyebben, személyesebben kapcsolódik a másikhoz"- kezdte Cséffalvay Gábor (Csé) ezzel a felismeréssel a mondandóját. A neves fejlesztő szakemberrel próbáltuk áttekinteni azokat a lehetőségeket, amelyek megmutathatják, hogy mi lehet a Coaching Camp különleges hangulatának a titka.
A második Coaching Campre ő azért látogatott el, mert érdekesnek tartotta a kínálatot, és tetszett neki a koncepció, amire a rendezvény épült. Számára fontos, hogy emberként sokat tanulhasson, és egy személyesebb, mélyebb érzelmi síkon mozoghasson az újdonságok megismerése közben. Nagyon jó volt a számára megtapasztalni a sok-sok "kis rezonanciát", amelyből hatalmas harmónia alakult ki. Ő maga is sok, jó energia-folyamot tapasztalt meg, amit önmagában is Csé egy "alkotásnak" lát. " Valahogy pont erre a kínálatra, ezekre a programokra, erre a környezetre és emberekre volt szükségem, és akkor kaptam meghívót."- idézi föl a jelentkezését. A programkínálatban már első pillantásra feltűnt neki egy olyan előadó, aki atipikus módon, kreatívan, ösztönös módon "áll bele" az életbe, és építi föl a "coach identitását". Ez pedig Nagy Judit Choco-coaching ízelítője volt, amely nemcsak ígéret volt, hanem hatással is volt a szakemberre. "A természetesség, a felvállalás, a személyes felfedezés útjának a megismerése olyan hatással volt rám, amelyet mostanában nagyon lényeginek érzek"- állítja a szakember." Igazából, ha csak ez az egy élmény ért volna, már emiatt nekem megérte eljönni a Velencei-tóhoz. De emellett részem lehetett néhány mély, baráti beszélgetésben is, és az egész miliő együtt hatott rá nagyon kedvezően"- fejezte be a nagyon egyéni hangvételű "hatásvizsgálatot" Csé.
Játszunk, vagy játszmázunk?
Mikor egymást alig ismerő, 3 fős csapatok dobálnak szabályok és elvárások nélkül műanyag lavórokba labdákat, sok minden átfut az ember agyán. Vajon az a jó, ahogy én csinálom, vagy inkább előbb beszéljük át a metodikát a többiekkel közösen, és csak utána cselekedjünk? Vagy igazából mindegy is, hogy mit csinálunk, csak a hangulat legyen jó? Székely Vince pont arra szerette volna a résztvevőket rávezetni ezzel az indító játékkal, hogy a sport, a csapatsport, az együttműködés a legjobb terepe annak, hogy a tanulás megmutatkozzon a maga valójában. Próbálkozunk, kudarcot vallunk, megpróbáljuk máshogy, megint nem sikerül, ismét változtatunk, és egyszer csak teljes a siker. "Csak ez a fajta tanulás az, ami természetes, és fájdalommentes"- állítja a szakember. Ehhez azonban arra is szükség van, hogy a belső, szorongásos játszmánk helyett kifelé, a tiszta, érzelemmentes pillanatra koncentráljunk. Ne a belső játszmáinkra hallgassunk (Self1.), hanem a külsőre (Self2.), és akkor akár nyerhetünk is.
Szintén a játszmákkal, csak éppen a segítő szakmák művelőit állandóan fenyegető "kisördögökkel", a furcsa, ismétlődő, konfliktusszerű jelenségekkel foglalkozott a workshopján Vízi Beáta. Léteznek ugyanis tipikus, segítői játszmák, amelyek jeleire érdemes felkapnia a fejét annak, aki emberekkel dolgozik. Ilyen például a "megmentőt kereső" ügyfél. Aki mindig többet és többet kér, határok nélkül. Használni kezdi a segítőt, és a végén előáll a "diktál a beteg, írja a doktor" helyzete.
A szakember másik, "kedvenc" segítő játszmája az a helyzet, amikor a kliens megkérdezi gyanakodva a coachot, hogy vajon mióta, hány éve űzi a foglalkozását? Ez egy úgynevezett "dupla fenekű" kérdés. A felszínen csak érdeklődik a kérdező, de valójában a bizalmatlanságát fejezi ki. "Vedd ki a fiókból, és tedd ki, amit találsz"- bíztatja a szakembereket Vízi Beáta. Ehhez mutatott eszközöket és módszereket a bemutatkozásakor.
Kérdezz úgy, ahogy senki nem beszél
Nagyon furcsa kérdést kellett a résztvevőknek gyakorolniuk Hankovszky Katalin műhelyében. " Mi lehet a legjobb reményed, hogy kreatívan részt vegyél a workshopon"? A hatás azonban elementáris. Mivel nem a megszokott séma szerint érkezik a kérdés, nem lehet rá a megszokott módon válaszolni sem. Muszáj gondolkodni, és azt is másmilyen módon tesszük, mint ahogy azt megszoktuk. Hirtelen sokkal mélyebbről érkeznek a válaszok ezekre a furcsa, "brief-coachingos" kérdésekre. Amelyek- a vezetőedző szerint- a világ minden nyelvére lefordítva ilyen furcsák, "kitekertek". Ebből a nagyon egyedi kérdésből figyelhettük meg, hogyan építettek "designed action"-t, azaz tervezett cselekvést a coacheek, nem túl nagy nehézségek árán. Azt vehettük észre, hogy a sok, rendezetlen kérdésre mindig egyre rendezettebb válaszok érkeznek, amelyek saját maguk is képesek lettek megalkotni az új rendjüket.
Bábu vagy!
Sok-sok kis műanyag Kinder-figurából, műanyag emberkéből húztunk egy "fókuszt", és az egyikünk vállalta, hogy bedob egy élethelyzetet, ami gondot okoz a számára. Ez volt a kiindulópontja annak, ahogy a "liliputi világ" működésébe vezette be az érdeklődőket Wiesner Edit.
Állítottunk célt, támogatót, ellenzőt, megtestesítettük az időt, vagy a szorongást, és a végén fölépítettünk komplex képleteket az emberkék körül. Közben a vezetőedző újabb és újabb Liliputiban érvényes szabályt osztott meg velünk, és folyamatosan járkált körbe-körbe az asztalok körül, kérdezősködve a képletek tartalmáról.
Mikor a mi asztalunkhoz ért, ahol az én (Filius Ági, szerző) megoldandó kérdésemen dolgoztunk, javasolta, hogy a fókuszt jelképező babának-, aki engem testesített meg- próbáljam meg kiegyenesíteni a derekát, mert furcsán behajolva álldogált. Hajlítgattam, próbálkoztam, és szinte el se hittem, de a saját derekamon kezdtem érezni a hatást. A baba-világ "egy az egyben" leképezte azt az erőteret, amiben én akkor mozogtam.
Ha már elfogytak a szavak: firkáljunk
A flipchart tábla "brutális erejét" tapasztalta meg Járdán Tamás és Schieszler Tamás, amikor elkezdték alkalmazni a rajzolgatást, mint üzenet-átvivő eszközt a coaching során.
Azt tapasztalták, hogy minden nagyobb szervezet legyártotta a saját szakzsargonját, amelynek eredményeképp a sok, "multis" mozaikszó és rövidítés használata gyakorlatilag a cégen kívüliekkel való kommunikációt lehetetleníti el, ami beszállítóként megnehezítette a munkájukat. Ezért kerestek egy egyszerűsítő, de a hatékonyságot ugyanakkor fokozó módszert. Ekkor rátaláltak a "firkálgatásra"- mivel tehetség híján egyikőjük sem merné rajznak nevezni azt, ami kikerül a kezük közül.
Mára tipikus segédábráik is vannak a rajzolgató coachoknak, amelyekkel - ha felismerik az adott problémát-, lerövidítik a megoldási folyamatot. Ilyen a vektorok rajzolgatása, a pókhálók, és a projekt- háromszögek alkalmazása a kommunikáció adott periódusában.
A felhőből-háromszög is ilyen, hatékonyságnövelő, a fejekben "rendet tevő" alakzat. Ennél az ábránál az mutatkozik meg, hogy a sok, bizonytalan eredőjű irányfaktor helyébe a cél, az erőforrás és a határidő hármas egysége transzformálódik egy nyíl-alakú formára. Ennek az ábrának a lényeget mutató egyszerűsége még azt is meglepte, aki régóta olyan körülmények közt dolgozik, ahol ez az "átváltás" napi szintű feladat.
Az pedig még a két "Tamást" is meglepte, hogy amikor bizonyos feladatok mentén kérték, hogy kisebb csoportokba verődve a résztvevők is kezdjenek "firkálgatni", akkor milyen sok, és milyen értékes szimbólum, ötlet jött elő. " A vágy-elvű gondolkodás alapján kifejezve magamat, ez túl van azon, amit elképzeltem"- sommázta Járdán Tamás a közös gondolkodás eredményét.
Filius Ágnes, ICF Coach Klub
HR Blog
- 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
A mesterséges intelligenciára érdemesebb nem veszélyként, hanem a digitális műveltség részeként tekinteni, aminek a fejlesztése nemcsak a... Teljes cikk
Rengeteg érzelem, meggyőződés, konfliktus és öröm, egymástól tanulás és összefeszülés övezi az interkulturális szervezetek működését. A... Teljes cikk
A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk
- Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala 4 hónapja
- Új vezető az Integrom Program élén és február végén indul a következő képzés 4 hónapja
- Így lehet sikeres a karrierváltás 40-en túl 6 hónapja
- SDGs Game - Fenntarthatósági Workshop 7 hónapja
- Újabb 700 bölcsődei férőhely jöhet létre az országban 9 hónapja
- Merjünk változtatni, de őrizzük meg az értékeket: Turcsikné Gáspár Georgina, Lufthansa Systems Hungária 10 hónapja
- Így javíts a mentális erőnléteden: azonosítsd be és győzd le a szabotőreidet! 11 hónapja
- Milyen kihívás vár a vezetőkre az MI korában? 13 hónapja
- Hornung Ágnes: a bölcsődei dolgozók a gyermeknevelés kulcsszereplői 1 éve
- A mentor szerep 5 csapdája 1 éve
- Számos nagyvállalat csatlakozott a HBLF - EU Sokszínűségi hónaphoz 1 éve