kapubanner for mobile
Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 15 éve

Stewardesseket vár a Lufthansa - akár harmincéveseket is

A légiutas-kísérők élete örök mozgás. E-mailben értük utol Csuvarszki Anikót, a Lufthansa stewardessét, ezen nincs is mit csodálkozni, hiszen most is Afrika és Észak-Amerika városai között ingázik. Anikó elsőként jelentkezett és végezte el a légi társaság az első osztályon utazók kiszolgálására szóló képzését. A "stewardessek gyöngye" vallja: ehhez a munkához a külső megjelenés és a nyelvtudás mellett elengedhetetlen az utazás imádata, az emberek és kultúrák iránti nyitottság, de nem árt egy cseppnyi humorérzék sem, amely számos nehéz helyzetből húzza ki az embert.

images

- 1990 és 1999 között a Japanese Arilines, azóta pedig a Lufthansa légiutas-kísérője, magyarul, németül és angolul, valamint japánul is beszél. Hogyan került a Lufthansához?

- Igen, közel tíz évig dolgoztam a Japanese Airlinesnál, majd amikor kiléptem, egy stabil munkahelyet kerestem. A Lufthansának jó híre volt a munkaadók között, egyúttal megfelelő karrierlehetőséget is kínált, ezért jelentkeztem ide.

- Általában elvárják a stewardessektől, hogy minden helyzetben feltalálják magukat, és megbirkózzanak a legváratlanabb helyzetekkel is. Ez a kompetencia fejleszthető vagy erre születni kell?

- Így van, egy légiutas-kísérőnek a legkülönbözőbb feladatokkal és kihívásokkal kell megbirkóznia. Az ezekhez szükséges kompetenciát egyrészt a Lufthansa tréningjei során sajátítottam el, amelyeken nem csupán a napi feladatok ellátást oktatják, hanem a menedzsment, a pszichológia, a kultúrák közötti kommunikáció és természetesen az idegen nyelvek területét is lefedik, így rengeteg lehetőségem nyílt önmagam fejlesztésére.
A sikeres munkához azonban rengeteg tapasztalatra van szükség. Minden egyes út, minden repülés során újabb és újabb ismeretekkel gazdagodunk, hiszen a legkülönfélébb emberekkel találkozunk, segítünk megoldani a problémáikat és olyan szolgáltatást nyújtunk a fedélzeten, amely révén kellemesen tölthetik eltölthetik az utazás idejét. Azt hiszem, hogy a pozitív hozzáállás az egyik legfontosabb sikertényező a munkánk során, de nem árt egy cseppnyi humorérzék sem, amely számos nehéz helyzetben bizonyult hasznosnak.

- Tűzoltó, légiutas-kísérő, ügyvezető igazgató - ez a három foglalkozás bizonyult a legszexisebbnek, legvonzóbbnak a salary.com amerikai hírportál 2005-ös felmérésén. A stewardok és stewardessek mindig elegánsak, türelmesek, mosolygósak. Mennyire számít ebben a szakmában a külső és a kor?

- A Lufthansát képviseljük az utasok előtt attól a pillanattól kezdve, hogy a fedélzetre lépnek, ezért rendkívül fontos a külső megjelenésünk. Ugyanakkor a belső tényezők legalább annyira fontosak, mint az ápolt, gondozott külső. Egy stewardess legyen barátságos, segítőkész, gondolkodjon felelősen és őrizze meg a hidegvérét a legnehezebb szituációkban is. A stresszes helyzetek ellenére ez a munka igenis fiatalon tart: naponta rengeteg különböző származású, korú emberrel találkozunk, számtalan új élményben van részük nap mint nap, így lassabban öregszünk.

- Mit gondol, van-e esélye annak a harminc körüli nőnek, akit szakmaváltásra sarkallt a válság, és légiutas-kísérőnek állna, akár a Lufthansához?

- A megfelelő, szolgálatkész hozzáállással mindig van lehetőség légiutas-kísérővé válni. Természetesen ehhez teljesíteni kell a munkáltató elvárásait is. Az éppen megpályázható új helyek száma pedig nagyban függ a légitársaság pillanatnyi helyzetétől A Lufthansa például a jelentkező korától függetlenül számos pozíciót kínál az új belépők számára. A kollégáim is a legkülönbözőbb képzési háttérrel rendelkeznek és természetesen a jövőbeni terveik is merően eltérnek egymásétól.

- Milyen elvárásoknak kell megfelelniük a légiutas-kísérőknek?

- Fontos, hogy a légiutas-kísérő szolgálatkész legyen, szeressen kapcsolatba lépni, kommunikálni emberekkel, rendelkezzen némi interkulturális kompetenciával, jól kezelje a stresszt, független, megbízható és önálló személyiség legyen. Természetesen lényeges, hogy több nyelven is tudjon kommunikálni. Személy szerint azt is fontosnak tartom, hogy szeressük az embereket, legyünk nyitottak feléjük, bárhonnan is jöttek.

- Mi a tapasztalata, így jó néhány évvel a háta mögött, kik tudnak ebben a szakmában érvényesülni? Hiszen ez a munka egyfajta személyiségtípust kíván meg, itt nem 8-tól 4-ig tart a munkanap, légiutas-kísérők élete örök mozgás. Folyamatosan változó országok szokásaihoz, (munka) körülményekhez kell alkalmazkodniuk. Mennyire nehéz ezt megszokni? Meg lehet egyáltalán, vagy ebben rejlik a szakma szépsége?

- Az utazás szeretete nélkül nehéz stewardessként dolgozni. Ha valakit érdekelnek a különböző országok, kultúrák, városok, szereti a változatos munkát és szeret új embereket megismerni - legyen szó kollégákról, vagy utasokról -, akkor nem fog unatkozni és nem bánja a változatos munkaidő-beosztást. Két tengerentúli út közben pedig van időnk arra, hogy a családunkkal, a barátainkkal legyünk és még a házimunkára is jut idő. Ugyancsak motiváló, hogy a téli időszakban számos meleg égövi országba utazhatunk, én például nagyon élvezem, ha egy út után a kollégáimmal egy nyugágyban napozva pihenhetek - akár a tél közepén is.

Számomra azonban az a legfontosabb, hogy kellően pozitív és nyitott legyek más emberek iránt. Szeretek különböző emberekkel dolgozni és egyenlően tisztelem őket. Természetesen mindenkinek vannak személyes preferenciái és határai, de ezeket nem akarom megítélni. Persze igaz, ha például valaki mindig csak ugyanazt a néhány ételt hajlandó megenni, akkor valószínűleg nem alkalmas erre a munkára.

- Hogyan hangolja össze a munkát a magánéletével?

- A Lufthansa rugalmas munkaidőt biztosít, így lehetőségünk van arra, hogy annyi időt töltsünk munkával, amennyi lehetővé teszi, hogy a magánügyeinkre is elég időt fordíthassunk. Szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hiszen más légitársaságokkal szemben a Lufthansa kiemelt figyelmet fordít a munkavállalók személyes helyzetére, a családos, vagy kisgyermekkel rendelkező alkalmazottak például előnyt élveznek, ha valami fontos történt a magánéletükben és emiatt át kell szervezni a munkarendet.

- Milyen országok között ingázik jelenleg?

- Most a legtöbbet Afrika és Észak-Amerika városai között dolgozom. Ez időről időre változik, korábban például Ázsiába és Indiába repültem a leggyakrabban. Remélem, jövőre már dolgozhatok az új Airbus A380 fedélzetén is, hiszen ekkor áll munkába a Lufthansanál az új óriásgép.

- Elsők között jelentkezett a Lufthansa "First Class" tréningprogramjára. Milyen készségeket sajátított itt el?

- Így van, a Lufthansa egy olyan programot indított, amelyet elsősorban az első osztályon dolgozók számára állított össze. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy kizárólag ezen az osztályon dolgozunk, de a vállalat olyan elhivatott munkatársakat keresett, akik hajlandóak voltak az első osztály szolgáltatásainak szentelni az idejüket. A kiválasztás és a tréning során elsősorban a professzionális hozzáállást keresték.

A program nem csupán a fedélzeti szolgáltatásokat és az ügyfélelvárásokat foglalta magában, hanem a reptéri szolgáltatásokat is - így például a "First Class" terminálon található lehetőségeket is meg kellett ismernünk és az ottani kollégákkal is együtt kellett dolgoznunk. Ez egy olyan, Európában szinte egyedülálló szolgáltatás, ahol az első osztály utasai személyes kísérővel, külön terminálban esnek át a beléptetésen, a poggyászfeladáson és kényelmes körülmények között - amelyben megtalálható a személyes iroda, a fürdő- és masszázslehetőségek, az egyéni hálószoba - várhatják a gép indulását. Az első osztályon utazó fontos ügyfeleink esetében különösen fontos, hogy kipihenten és mosolygósan hagyják el a fedélzetet. Velük szemben is következetes, őszinte és nyitott vagyok, ez bizonyult eddig a legcélravezetőbbnek és valószínűleg ezért is kaptam az egyik legszebb bókot egy idősebb hölgytől: "Annyira jól éreztem magam, hogy legszívesebben magammal vinném Önt."
  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
"Keressük a lila elefántot" - avagy miért izgalmas a toborzó szakma

Miért szeretek recruiter lenni? – tette fel a kérdést néhány ismert toborzási szakembernek Csatalinácz Adrienn, az euJobs HR-Group HR és BRAND... Teljes cikk

A szexi pozíciónevek csapdája

Tudja mi a különbség a sales manager, a business development manager és account manager munkakörök között? A gyakorlatban nem sok: az... Teljes cikk

Több lányt az informatikába: sokszor a tanárokkal és a szülőkkel kell küzdeni

Bár a tendencia javulást mutat, még mindig bátorítani, biztatni kell a fiatal lányokat, hogy az úgy nevezett STEM szakmák vagyis a tudomány, a... Teljes cikk