Növekedésre sarkall a SPAR-Plus fúzió
A SPAR tavaly sikeresen magába olvasztotta a Plus-t, az így átvett 2300 dolgozó mellé pedig további létszámbővítést tervez - árulta el a HR Portálnak Kiss Judit, a cég humán erőforrás igazgatója. HR-szempontból azonban még nem ért véget a fúzió, a Plus-üzletek átalakítása mellett a dolgozókat is átképzik, hogy a diszkonthoz szokott személyzet képbe kerüljön az új választékkal, illetve a SPAR-nál alkalmazott rendszerekkel.
Kiss Judit elmondása szerint mindez elengedhetetlen volt, tekintve, hogy a társaság elképzeléseinek középpontjában a Plus-üzletek szupermarketté való alakítása áll. Ehhez a korábbi diszkontválaszték több ezer termékkel történő kibővítése szükséges, márpedig azt a kevés számú diszkontszemélyzettel nem lehet megvalósítani. "Éppen ezért nemcsak hogy képezzük az átvett dolgozókat, hanem - válság ide, válság oda - további munkatársakkal is ellátjuk őket, hogy ki tudják szolgálni ezen igényeket. Természetesen a konkrét üzletenkénti létszám a választékon kívül jelentősen függ a realizált forgalomtól is, mindazonáltal összlétszámunk mindenképpen több száz fővel magasabb lesz a korábbinál" - jelezte a SPAR HR igazgatója.
A SPAR átalakítja a Plus-üzleteket
További változás, hogy a Plus-üzleteket lehetőleg minél jobban átszabják SPAR-mintára: némelyik egységben kiszolgáló pultok is lesznek, amelyekben megfelelő kereskedelmi szaktudással rendelkező kollégákra van szükség, hiszen ez a munka magas szintű frissáru ismeretet, kiváló kommunikációt és gyakorlatot igényel. A társaság a tervek szerint az elvárt kompetenciákkal rendelkező szakembereket nem a munkaerőpiacon keresi majd meg, hanem speciális képzéssel maga tanítja meg a szakmára. "Elsősorban saját dolgozóinkból a legjobbakat választjuk ki a képzésekre. Így nyújtunk törődést, tudást, magasabb jövedelmet és egyúttal motivációt is munkatársainknak" - magyarázta a HR igazgató.
A változással egyébként a legnagyobb nyomás az üzletek vezetőit éri. Ők azok, akiknek nagyon gyorsan kellett a választék kibővítésével egy újat elindítaniuk, közben megtanulni a SPAR-kultúrát, az új számítástechnikai rendszert, majd pár hónapon belül teljesen átállni erre. "Míg egy diszkontban az üzletvezető az első számú végrehajtó szakmunkás, addig nálunk menedzser, aki gazdálkodik, tervez, kommunikál, irányítja és ellenőrzi csapatát, méghozzá tulajdonosi szemlélettel" - mutatott rá Kiss Judit. Ennek érdekében a SPAR folyamatos képzésekkel és a partner-üzletekből a helyszínen nyújtott gyakorlati segítséggel is támogatja a vezetőket. A vállalat HR vezetője úgy véli, az elmúlt hónapok alatt hetekben mérhető az a képzés, melyet a területi vezetőknek és az üzletvezetőknek szerveztek. Kialakítottak ugyanis egy modulokból egymásra épülő oktatási ütemtervet, melynek még korántsem értek a végére. "Például kezdtünk az interjútechnika oktatásával, a vezetői kommunikációval, jelenleg pedig éppen a munkajog és a munkaidő-nyilvántartás van porondon. Mindezzel párhuzamosan a SPAR juttatási rendszerének előnyösebb elemeit folyamatosan vezetjük be" - részletezte a szakember.
Nem vesznek el a szervezeti értékek
Arra a kérdésre, hogy a fúzió során mi lesz a Plus szervezeti értékeivel, Kiss Judit úgy válaszolt, nem szeretnék úgy beállítani magukat, mintha a piacon életrevalóbb vállalatként mindent jobban tudnának. Szívesen tanulnak a Plus-dolgozóktól, hiszen a régi, hűséges kollégákkal egy nyelvet beszélnek, és szükségük van az ötleteikre, mialatt az újak kitartásukkal segítik a változásokat. Hozzátette: eddig minden korábban átvett vállalattól (például Kaisers) tanultak valamit. Tiszteletben tartják a korábbi értékeket, mivel közösen kell alkalmazniuk a legjobb megoldásaikat. "Ami lényeges, s ebből nem engedünk, hogy mi a vezetőinkben nem a passzívan végrehajtó alkalmazottat, hanem az önállóan gondolkodó, többet-jobbat teremtő, egymással kiválóan csapatban együttműködő embereket látjuk. A beosztott munkatársainkat megbecsüljük, tanítjuk, miközben biztonságot nyújtunk nekik, és mindezt korrekt elszámolás mellett, mely véleményem szerint a mai magyar körülmények között kivételes hozzáállás" - mutatott rá a HR igazgató.
A "sparosítás" nem húzható el sokáig, elvégre a piac nem vár, s a vevő sem érezhet bizonytalanságot - fogalmazott Kiss Judit. A dolgozókat a lehető leggyorsabban kell mindenre megtanítaniuk, a gazdasági válság nehézségei és a versenytársak folyamatos támadásai között ugyanis nem könnyű a SPAR helyzete. "Az elmúlt 6 hónapon belül minden rendszert SPAR-osra cseréltünk, elindítottunk egy új logisztikai központot Üllőn, mely átvette az összes Plus-üzlet ellátását. Az értékesítési szervezetünket is úgy építjük fel, hogy a leghatékonyabb tudás- és tapasztalatátadást tegye lehetővé. Csak akkor fogjuk tudni a kultúraváltást a tervezett gyorsasággal végrehajtani, ha ezzel a munkatársaink azonosulni tudnak" - világított rá a szakember.
Mindez természetesen csak akkor valósulhat meg, ha a HR osztálynak sikerül maga mellé állítania a leendő kollégákat. A SPAR ezért az elején főként a korrekt és gyors kommunikációra helyezte a hangsúlyt, hogy pontosan jelezze számukra, mi vár rájuk, mit várnak el tőlük és a cég mit nyújt mindezért cserébe. "2009 viszont már a juttatási és motivációs rendszerről, illetve annak harmonizációjáról fog szólni, különösen, mivel a Plus központjában még csak tervezet szintjén létezett a HR szervezet kialakítása, azaz az adminisztráción túl nem sok mindenre számíthattak a dolgozók. A diszkontlánc év végi beolvadásával azonban ez megváltozik, a SPAR HR osztálya épp napjainkban veszi át a működtetést" - vázolta fel a közeljövőt Kiss Judit.
- 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.
Részletek
Jegyek
A férfiak vállalkozási aktivitása – korosztálytól és vállalkozási típustól függetlenül – jellemzően magasabb a nőkénél. A férfiak mintegy... Teljes cikk
Az SAP SuccessFactors HR kutatói összefoglalták és rendszerezték a HR területén 2024-ben bekövetkezett hangsúlyeltolódásokat, és az ez alapján... Teljes cikk
Egy osztrák-magyar közös HR kutatás eredményei arra mutatnak rá, hogy az osztrák cégek többsége jól körülhatárolt HR stratégiával és... Teljes cikk
- Így emelkednek a bérek a SPAR-nál 2025-ben 4 hónapja
- Mit vár a munkahelyétől a Z-generáció? 5 hónapja
- Ki fog majd dolgozni? A magyar munkaerőpiac következő évei 7 hónapja
- Olimpiai alapelvek a vállalati működésben: interjú Nikovics Évával, az Allianz Hungária Zrt. People and Culture igazgatójával 8 hónapja
- Így ellensúlyozzuk egy halmozottan hátrányos helyzetű iparág kevésbé vonzó tényezőit - interjú Szabóné Bánfalvi Mariannával, a BorsodChem HR Szolgáltatási Főosztályának vezetőjével 8 hónapja
- Munkáltatók figyelem, idén is lehet pályázni az Érték vagy! díjra 9 hónapja
- 400 fő feletti létszámcsökkenés a Sparnál 9 hónapja
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2024-ben: Szijjné Kállai Ildikó, Személyzetfejlesztési és HR vezető, SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. 10 hónapja
- A dolgozók fele készen áll, hogy átképezze magát az AI miatt 11 hónapja
- 5 generáció a munkahelyen: generációs kérdések az üzleti szolgáltató központokban 12 hónapja
- Ezermilliárd forint feletti forgalmat realizált tavaly a SPAR 13 hónapja