Nem a pénz a legfontosabb az álláskeresőknek
A Jobinfo és a KutatóCentrum közös felmérést készített 2008 februárjában az állásportál regisztrált tagjai között, melyben az álláskeresési szokásokat és a kapcsolódó attitűdöket vizsgálták. A kutatás eredményei alapján Mohai Ágnes, a Jobinfo értékesítési vezetője beszélt tapasztalatairól.
- Az internet mellett a vállalatoknak más csatornákat is érdemes kipróbálniuk, hiszen a kutatásból kiderült, hogy a siker érdekében az álláskeresők jellemzően legalább két csatornát igénybe vesznek. A megkérdezettek 96 százaléka keres az interneten állást - mivel a kutatást a Jobinfo regisztrált tagjai között végeztük, így ez az adat valójában nem meglepő. Ugyanakkor sokkal érdekesebb eredmény az, hogy a válaszadók 59 százaléka napilapokban és hirdetési újságokban is átböngészi az ajánlatokat, emellett 34 százalék még közvetítő-, illetve fejvadász cégek segítségét is kéri.
- Van különbség munkakör tekintetében a között, hogy hol érdemes hirdetni?
- A hirdetett pozíció természetesen meghatározó a csatornák kiválasztásakor. Közvetítő cégekhez például leginkább a közép- vagy felsővezetői posztra pályázók fordulnak, míg a napilapokat inkább a hagyományos, 8 órás munkát keresők forgatják. Emellett érdemes önéletrajz-adatbázisokban is keresni a megfelelő jelöltet. A kutatásban résztvevők 57 százaléka - elsősorban a 19-39 évesek - már regisztrált hasonló adatbázisba, így ilyen módon sok jó jelöltre bukkanhatnak a vállalatok.
- Melyek azok az információk, amelyeket a munkavállalók mindenképpen tudni szeretnének, mielőtt megpályáznak egy állást? Mit érdemes beleírni egy álláshirdetésbe?
- A legtöbb ajánlatban megtalálhatóak a pályázóval szembeni elvárások, ugyanakkor a feladatok részletezésére vagy a munkavégzés helyének megjelölésére már sokan nem fordítanak gondot, pedig az álláskeresők számára ezek is nagyon fontos szempontok. Ezen tényezők szerepe még a fizetést és a cég által kínált lehetőségeket is megelőzik. A munkavégzés pontos helyének megjelölését például a megkérdezettek 97,4 százaléka ítélte fontosnak.
- Ezek szerint a munkaadóknak a munkavégzés helyét mindenképpen érdemes feltüntetniük az álláshirdetésekben...
- Így van. Leginkább egyébként a nők és az alacsonyabb beosztásúak számára lényeges ez az információ. A nők 80 százaléka és az alkalmazotti pozíciót megpályázók 78 százaléka nevezte nagyon fontosnak a munkavégzés helyét, míg a férfiak 70, a felsővezetők 66 százaléka nyilatkozott ugyanígy. Ennek persze az is oka, hogy a nők a család miatt kevésbé mobilak, míg a 8 órában dolgozóknak egy alacsonyabb fizetésért nem is minden esetben éri meg vállalni a költözködést. A munkavégzés helyének szerepét egyébként az is jól jellemzi, hogy a keresési kritériumok közt a területi bontás a legfontosabb. Ennek megfelelően a Jobinfónál például már város szerint is szűkíthetik az álláskeresők az ajánlatokat. Ez egyébként nemcsak nekik jó, de a HR szakemberek, munkaadók toborzási hatékonyságát is segíti, hiszen a pontosabb szűkítés miatt csökken a kevésbé átgondolt, vagy téves pályázatok száma.
- A keresés során a munkavégzés helye mellett még jellemzően milyen kritériumok alapján szűkítenek az álláskeresők?
- A második helyre a meghirdetett pozíció kategóriája, míg harmadik helyre a fizetés került. Előbbivel nincs is gond, hiszen a legtöbb munkaadó ezt meghatározza a hirdetésben, ugyanakkor a fizetésekről már nem szívesen beszélnek. A pályázók számára azonban ez egy lényeges szempont, ezért legalább sávosan meg kellene határozni. Ezzel egyébként a munkaadók szintén megkönnyíthetnék a toborzás folyamatát, hiszen sok esetben éppen a bér körüli egyezkedésnél bukik meg egy új munkatárs felvétele.
- Arra vonatkozóan tudna adatot mondani, hogy jellemzően mennyi ideig tart egy megfelelő pozíció megtalálása?
- Sajnos a válaszadók 17 százalékának fél évnél is több időre volt szüksége az elhelyezkedéshez. Az első egy hónapban a beosztottak és pályakezdők jellemzően nehezebben találnak munkát, míg a legutóbbi álláskereséskor a felsővezetők 33, a cégvezetők 37 százaléka 30 napon belül sikeresen elhelyezkedett. De a pályázók és munkaadók egymásra találását az online állásportálok, mint amilyen a Jobinfo is, nagyban megkönnyítik.
Álláskeresési kritériumok fontossága beosztás szerint >>> Részletekért kattintson a képre! <<<<
A kutatás háttere
A felmérést a KutatóCentrum (kutatocentrum.hu)2008 februárjában, a Jobinfo.hu regisztrált tagjai közt, 27 000 fő online megkérdezésével végezte. A teljes tanulmányt a KutatóCetrum értékesíti. A felmérést 2008 szeptemberében folytatják.
- 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
Márciusról áprilisra 33 089-ről 36 166-ra nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez 3077-tel több az előző hónapnál, egy évvel... Teljes cikk
Országos szinten számottevően csökkent a munkavállalói fluktuáció, 28 százalékra mérséklődött tavaly az egy évvel korábbi 33 százalékról.... Teljes cikk
Tavaly novemberben lépett hatályba - egyes rendelkezései idén fognak - az új német szakképzett bevándorlásról szóló törvény, amely jelentősen... Teljes cikk
- A britek a megpályázott állások több mint felére nem kapnak visszajelzést 6 napja
- Mr. Irrelevant és társai: mit tanulhat a HR az amerikai foci állásbörzéjéből? 2 hete
- Egyre nehezebb a fiatalok toborzása és megtartása, de mi lehet a megoldás? 2 hete
- Az automatizálás és az AI terén is lemaradásban vannak a magyar cégek a nemzetközi átlagtól 2 hete
- "Keressük a lila elefántot" - avagy miért izgalmas a toborzó szakma 3 hete
- Ez kell a járműipar munkaerőigényének kiszolgálásához 3 hete
- Elindult a tartós álláskeresők elhelyezkedését segítő program 4 hete
- Az attitűd a kulcs, nagy a verseny a fiatalokért: így keresi az utánpótlást a Marriott 4 hete
- Ez okozza a legnagyobb kihívást a pénzügyi és számviteli szektorban 4 hete
- A tartós álláskeresők elhelyezkedését segítő inkubátor program indul 4 hete
- Így csábítanak a cégek a HVG Állásbörzén 1 hónapja