kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Munkatársak motiválása, megtartása az IT szektorban

Manapság informatikai területen az a tendencia tapasztalható, hogy kiéleződött a piac, nagy és folyamatos az igény a cégek részéről a tapasztalt/speciális tudással rendelkező informatikus szakemberek iránt. Ennek kapcsán érdemes nagyító alá venni, hogy egyrészt valóban fontos a jó szakember megtalálása, kiválasztása és beillesztése a szervezetbe, másrészt viszont felértékelődik az új munkatárs motiválása és megtartása is.

Számos ösztönző elem létezik, melyeket alkalmazni lehet az informatikus szakemberek motiválására és megtartására (például szakmai képzések biztosítása, karrierút feltérképezésére/kidolgozása a munkatárs részére - milyen fejlődési vagy előrelépési lehetőséggel számolhat stb.). Érdemes ezeket mielőbb kidolgozni és alkalmazni, hogy a későbbiekben elkerüljük az esetleges kellemetlen következményeket.

Melyek a leggyakoribb váltási indokok IT területen?

  • nincsen lehetőség szakmai fejlődésre, továbblépésre (elérte az adott területen/pozícióban azt, amit lehetett)
  • nincsen lehetőség előrelépésre, karrierépítésre
  • sok a túlóra/plusz munka és ez nem jár sem anyagi sem erkölcsi megbecsüléssel
  • rossz munkahelyi légkör
  • vezetővel való összeférhetetlenség, rossz viszony (szakmai hozzáértés hiánya, "feedback" visszacsatolás hiánya)
  • nincsenek új kihívások a munkában (fennáll a kiégés veszélye)
  • lakóhelytől távoli munkahely - bejárás megterhelő hosszú távon

    Ebből látható, hogy vannak olyan indok, amelyet nem igazán lehet orvosolni - például lakóhelytől távoli munkahely ténye, melyet még a munkahelyre való belépés előtt kell mérlegelnie a munkavállalónak, hogy tudja-e vállalni a bejárást vagy sem.

    Viszont több olyan elem is szerepel a felsoroltak között, amelyeken lehet változtatni/javítani annak érdekében, hogy motiváljuk és megtartsuk a szakembereinket. Ilyen lehet például:

  • nincsenek új kihívást jelentő feladatok:
    amennyiben az adott szervezeti struktúra megengedi, érdemes a munkavállaló számára lehetőséget biztosítani arra, hogy a cégen belül több területbe is betekintést nyerhessen és a szakmai kompetenciájához mérten a neki megfelelő területre/üzletágba kerülhessen. Így az új területtel új kihívásokra tehet szert és nem utolsó sorban szélesedik a munkavállaló bevethető szakmai tapasztalata. Célszerű odafigyelni erre a tényezőre, ugyanis az ugyanabban a pozícióban eltöltött évek előrehaladtával egyre csökken a munkavállaló motivációja, illetve egyre inkább fennáll a kiégés veszélye, amely egyik fél szempontjából sem előnyös.

  • vezetővel való viszony:
    ez a jelöltek visszajelzései alapján javítható, ha folyamatos a kommunikáció és a visszacsatolás/visszajelzés a vezető részéről a beosztott irányába, illetve a kommunikáció segíthet abban is, hogy ha időben értesülnek a felek egy-egy problémáról, akkor még időben orvosolható az adott probléma.

    Ezen gondolatébresztő gondolatok után érdemes átgondolni, hogy az adott szervezetben melyek lehetnek azok a motivációs elemek, a "kis plusz", amit nyújtani tudunk a munkatársak számára, és itt nem feltétlenül csak az anyagi juttatásokra gondolhatunk (például egy-egy pozitív visszacsatolás a vezető részéről nem kerül pénzbe, mégis értékesnek és megbecsültnek érezheti tőle magát a munkatárs).

    A tapasztalatok, visszajelzések alapján ezek a lépések a későbbiek folyamán megtérülnek az adott cég számára, és nem utolsó sorban elégedett, lojális, motivált dolgozókat tudhat a magáénak a vállalat.

    Dobák Eszter
    Senior HR Tanácsadó
    TESK Tanácsadó Kft.
    • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Női oktató kapta idén a Gács-András díjat

    Csomós Petra, az ELTE TTK Alkalmazott Analízis és Számításmatematikai Tanszékének docensének személyében másodszor nyerte el női oktató az... Teljes cikk

    Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

    Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

    Az év eleje a felmondások ideje?

    Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk