kapubanner for mobile
Szerző: Bánosi Eszter
Megjelent: 5 éve

Nem mindegy, milyen csatornán közvetítjük magabiztosságunkat



Egy közelmúltban megjelent tanulmánysorozatban a kutatók egy olyan mintát fedeztek fel, hogy a személyes csoportokban folyó tanulmányokban az önbizalomról árulkodó kifejezések elsősorban nonverbálisak voltak, míg a videós tanulmányokban verbálisak. Ezért a kutatók azt kezdték el vizsgálni, hogy az önbizalom kifejezésének módja miként határozza meg az elbizakodottsággal járó pozitív vagy negatív következményeket.

A kutatás első részében 444 online résztvevőt kértek fel arra, hogy válasszanak két jelölt közül, akikkel együtt tudnak működni egy feladatban. A jelöltek egyike magabiztos, a másik óvatos volt. A résztvevők túlnyomórészt a magabiztos jelöltet választották, függetlenül attól, hogy a magabiztosságról a jelöltek szóbeli kijelentései árulkodtak, vagy a róluk készült videofelvétel. Ezután a résztvevők teljesítményinformációkat kaptak, amelyek segíthetnek annak megítélésében, hogy a jelöltek túlzott magabiztossága vajon jogos volt-e, és azt találták, hogy magabiztosságuk ellenére minden jelölt egyenlő módon volt középszerű a feladat teljesítésében.

A kutatók szerint sokat nyomott a latba az a csatorna, amelyen keresztül a kiválasztott jelöltek az önbizalmukat közölték. Ha a jelölt verbálisan adott hangot magabiztosságának, majd a valóság nem tükrözte elbizakodottságának jogosságát, ebben az esetben kevesebb ember választotta végül őt az óvatos jelölthöz képest. Ha azonban a jelölt nonverbálisan fejezte ki elbizakodottságát, akkor előnyben maradt az óvatos jelölttel szemben. Az önbizalom kezdetben tehát mindig előnyt jelent, de ha a személy teljesítménye nem felel meg a vártnak, akkor az együttműködés szempontjából az a kommunikációs csatorna válik döntő tényezővé, melyen keresztül ezt az önbizalmat közli a külvilággal.

A nonverbális kifejezés nem számonkérhető



Vajon miért játszik ennyire fontos szerepet a kommunikációs csatorna a magabiztosság megítélésében? A nonverbális magatartás egyik jellemzője, hogy nem kötődik annyira egyértelműen egy konkrét, cáfolható állításokhoz, mint a verbális kifejezés. A kutatók egy nyomon követési tanulmányban ismét arra kértek 462 résztvevőt, hogy válasszanak egy együttműködő félt. Miután a résztvevők felfedezték, hogy jelöltjeiknek korántsem olyan kiemelkedő a teljesítményük, a kutatók elmagyarázták, hogy a jelöltek mindegyike nyíltan tagadta, hogy túlságosan magabiztos lett volna a feladatával szemben. A résztevők úgy találták, hogy a tagadás sokkal elfogadhatóbb volt, amikor a jelölt inkább nonverbális véleményt fejezett ki saját teljesítményéről. Vagyis ismételten bebizonyosodott, hogy azok, akik nonverbális magatartással fejezik ki önbizalmukat, nagyobb valószínűséggel őrzik meg kezdeti pozitív hírnevüket.

Ezek a tanulmányok mind magyarázatot adnak arra, vajon miért van az, hogy míg egyeseket elítélnek túlzott magabiztosságuk miatt, addig másokat nem. Sokkal nehezebb felelősségre vonni az embereket képességeik vagy tudásuk túlbecsülése miatt, ha nonverbális utakon fejezik ki azt. Fontos azonban, hogy felismerjük azokat a figyelmeztetéseket, amelyek magabiztosságot sugallnak - például egyenes testtartás, hangos beszéd, dominancia a beszélgetésben - ahhoz, hogy elkerüljük a ránk gyakorolt túlzott befolyásukat. Így munkatársaink is könnyebben válnak elszámoltathatóvá, amikor önbizalmuk egyáltalán nincs összhangban valós teljesítményükkel.

A Hbr.org cikke nyomán


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Miért ítéljük meg egyszer negatívan, máskor pozitívan a túlzott önbizalmat?
2. oldal - Nem mindegy, milyen csatornán közvetítjük magabiztosságunkat
  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
"Digitális jogosítvány" nélkül nagyot fog ütni a "digitális üvegplafon"

A mesterséges intelligenciára érdemesebb nem veszélyként, hanem a digitális műveltség részeként tekinteni, aminek a fejlesztése nemcsak a... Teljes cikk

Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben?

Rengeteg érzelem, meggyőződés, konfliktus és öröm, egymástól tanulás és összefeszülés övezi az interkulturális szervezetek működését. A... Teljes cikk

A munkavállalók készségfejlesztése elmaradásban van, pedig fenekestül felfordul a munka világa

A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk