Mi alapján dönt a HR vezető állásinterjún?
Milyen dilemmákkal szembesül egy HR vezető, amikor új kollégákról hoz döntést? Milyen tényezőkön csúszhat el egy cég a folyamatban? Erről ír Papp Tamás István HR szakember, aki közel két évtizede dolgozik személyzeti területen vezetői pozícióban.
A választásom azonban nem más, mint az elém kerülő jelöltek egyikére adott egyszerű voks. Mert a döntés, amely szakmai felelősségvállalás, illetve belső elköteleződés is egyben, már a kiválasztási folyamat korábbi szakaszaiban megszületik. Minden egyes jelölt esetén HR szakemberek, toborzók, recruiterek, fejvadászok, tanácsadók seregei munkálkodnak azon, hogy számos, az iskolai végzettségre, a munkatapasztalatra, a nyelvtudásra, a készségekre, képességekre, adottságokra vonatkozóan az algoritmikus döntést (igen=tovább-a-következő-körbe, nem=majd-értesítjük) meghozva az én választásom megtörténhessen. Jól felépített, átlátható, az idők során tökéletesre csiszolódott folyamatok mentén, az egyéni hibázási lehetőséget (pontosabban a döntési felelősséget) a kollektív döntéshozatal és az objektív adathalmozásnak köszönhetően minimalizálva, olajozott gépezetként zakatol a toborzás-kiválasztás.
De valami mégse stimmel!
Hiszen a cégek/vállalkozások/intézmények/szervezetek…
- 26 %-ánál a havi önkéntes kilépő fluktuáció mértéke meghaladja a 10 %-ot, ráadásul a frissen kiválasztott és beléptetett munkatársak 24%-a rövid időn belül - még a próbaidő alatt - elhagyja a munkáltatóját;
- 77%-a 2 hónapos, 64%-a 2-3 hónapos, 12%-a 3-6 hónapos, míg 5%-a fél évnél is hosszabb toborzás-kiválasztási idővel küszködik;
- 38%-ának legalább 3-6 hónapra, további 9-10%-ának pedig több mint fél évre van szükség ahhoz, hogy az új munkatárs teljes hatékonysággal dolgozzon
- 35%-ánál egy munkavállaló pótlása 1 millió forintnál is magasabb összeget emészt fel.
(belső vállalati felmérési adatok, a BDO Magyarország és a Coface 2017-es, valamint az Employer Brand Research Hungary 2019-es felmérésének adatai alapján
Márpedig ilyen adatokat, mutatókat, teljesítményindikátorokat (KPI's) produkálva a HR-nek - és azon belül a keresés-kiválasztásnak nap, mint nap komoly szakmai presztízsveszteséggel, üzleti hatékonytalansággal, a nyújtott szolgáltatással szembeni belső elégedetlenséggel (cégen belüli támadásokkal) és közvetett módon a HR-es szakemberek sikertelenségből adódó kiégésével, fluktuációjával kell szembenéznie. És ez - a közhiedelemmel ellentétben nem a munkaerő-piac megváltozásából, hanem - jórészt a „legjobb jelölt” hajszolásának paradigmájából adódik, azaz abból, hogy a 180 fokos fordulatot vett munkaerő-piaci helyzet ellenére (amelyben a munkáltatók vevőkből, eladókká váltak) a „recruitment” gyakorlatilag a megszokott folyamatok és panelek szerint, változatlan formában működteti a folyamatait és rendszereit:
A mai, „megfelelőmunkaerő-ínséges” időkben, ugyanis, jórészt és egyre növekvő számban nem a vállalat vezetője vagy HR-ese választ a pályázók közül, hanem a jelölt dönt az őt akaró munkáltatók mellett! A próbaidő végén is egyre inkább a cégeknek kell izgulniuk, hogy marad-e a frissen felvételt nyert munkatársuk vagy nézhetnek új jelölt után.
Épp ezért a „legjobb” helyett inkább a „megfelelőt”, a munkáltató maximalizált elvárásaival rendelkező pályázó helyett, az „akár alkalmas is lehet” jelölteket kell megtalálni, és mihamarabb az onboarding folyamatba illeszteni. Nem pedig várni a fizetett hirdetési periódus végéig „hátha lesz jobb” felkiáltással, majd pedig a jelentkező jelölteket végigtaszigálni a napokig, hetekig, akár hónapokig tartó, számtalan körös, interjúztatási-tesztelési-felmérési folyamaton, kockáztatva, hogy a jelölt már a kiválasztási folyamat elején „eltűnik” a HR-esek radarjáról;
Ne várjunk a csúcsvezetőre
Elég nehéz szembenézni azzal ténnyel, hogy nem a csúcsvezetők a kompetens döntéshozók egy új munkavállaló felvétele kapcsán, még akkor sem, ha a szervezeti és működési szabályozások, a munkaköri leírások vagy csak egyszerűen a megszokott rutin (és főként a döntés felelősségének hárítása) az ő hatáskörükbe tolják ezt a nemes feladatot. Komoly munkaerő-piaci versenyhátrányt okoz az elfoglalt csúcsvezetőre történő várakozás (hogy egy interjún részt vegyen végre, vagy, hogy döntsön már valamelyik jelölt mellett), mert semmivel sem tud jobb döntést hozni a csili-vili dossziékban, látványos ppt prezentációkban felhalmozott információk alapján, mint az a háeres, aki végigkísérte a teljes toborzás-kiválasztási folyamatot vagy adja'sten már a kiválasztási folyamatba bevont kijelölt-leendő mentor (aki pont olyan szemüvegen leresztül vizsgálja a potenciálisan jelölteket, hogy a sikeres kiválasztás után mennyire eredményesen lehet majd az új munkatársat beilleszteni a szervezetbe);
A legfőbb döntéshozó az a munkaközösség, amelynek tagjává fog válni az új munkatárs. Nincs az az interjúztatási technika, tesztrendszer vagy felmérés, amely képes lenne megbízhatóan kimutatni, hogy az adott jelölt egy adott szubkultúrában, adott csapatban, adott vezető mellett, adott munkakörülmények között alkalmas-e, akar-e, képes-e ez elvárásoknak megfelelően teljesíteni, a csapat szinergikus tagjává tud-e válni. Ha az adott munkaközösség nincs bevonva a kiválasztási folyamatba, sőt a döntés nincs az érintett munkaközösség felelősségi körébe delegálva, akkor az radikálisan megnöveli az új kolléga beválásának kockázatát.
Szóval, ha így merül fel a kérdés, hogy „mi alapján döntök egy jelölt mellett a toborzás-kiválasztás folyamán?”, akkor a könnyű és magától értetődő válasz helyett inkább azt felelem: azt a pályázót választom, aki leginkább akar „minket”, és akit az a munkaközösség is, amelyhez tartozni fog, megismert és leginkább akar.”
Papp Tamás István
- 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. Részletek Jegyek
- 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
Nyolc trendre kell figyelniük a cégvezetőknek, ha sikereket akarnak elérni az évtized végéig. A Bécsi Közgazdaságtudományi Egyetem kutatói szerint... Teljes cikk
A cégeimben nincs HR osztály, egyetlen HR-es sem dolgozik nálam - jelentette ki Chamath Palihapitiya, a Social Capital alapítója, a Facebook egykori... Teljes cikk
2022-ben 110 ezer nyugdíjas dolgozott, ám ennél sokkal többet be lehetne vonni a munkaerőpiacra. Milyen munkákra jönnek? Milyen speciális igényeik... Teljes cikk
- Megtalálni nehéz, megtartani még nehezebb 1 hete
- "Keressük a lila elefántot" - avagy miért izgalmas a toborzó szakma 2 hete
- Ez kell a járműipar munkaerőigényének kiszolgálásához 2 hete
- Az attitűd a kulcs, nagy a verseny a fiatalokért: így keresi az utánpótlást a Marriott 2 hete
- Ez okozza a legnagyobb kihívást a pénzügyi és számviteli szektorban 2 hete
- Így csábítanak a cégek a HVG Állásbörzén 3 hete
- Toborzási előny, ha egy cég home office-t tud ajánlani 4 hete
- Felmérés: Emiatt félnek az állásinterjúktól a dolgozók leginkább 1 hónapja
- Stagnáló munkaerő-felvétel? - Erre számíthatunk idén a munkaerőpiacon 1 hónapja
- Hangosabbnak kell lennie a HR-nek: karriersztorik a Mercedesnél és a Molnál 1 hónapja
- Milyen közös munkára van szükség a vezetők és a HR között a toborzás és megtartás témájában? 1 hónapja