Mennyibe kerül a felmondás? Az elvándorló munkaerő pótlása?
Azok a keresések, amelyek az elvándorolt munkaerő pótlására irányulnak, valójában már egy realizált veszteség utáni további kár enyhítésére törekednek. Próbáljuk meg számszerűsíteni, hogy mennyibe is kerül a fluktuáció, a munkaerő pótlása? Vagyis mekkora kár keletkezik egy felmondás - toborzás - beillesztés ciklusban?
Az üzleti elemzések és azon belül a HR kontrolling időnként kénytelen olyan folyamatokat, történéseket számszerűsíteni, amelyekről az ember azt gondolná, hogy nem kifejezhető számokban. Ilyen például az a kérdés, hogy mennyibe kerül például az, ha a munkavállalók alul-motiváltak vagy elégedetlenek? Erre nyilván nincs olyan szám, hogy 200 Ft/perc/fő, de mégis valahogy felszínre kell ezt hozni, hogy üzleti döntés születhessen az alul-motiváltság megszüntetésére, kezelésére és ne egy megérzésszerű döntés szülessen.
A költségek tekintetében találkoztam olyan megfogalmazással vagy hozzáállással, hogy létezik kemény forint (amit ténylegesen kifizetünk) és van olyan, hogy puha forint (ami nem egy számla ellenében elutalandó összeg, de ott lapul a háttérben), de valójában mindkettőnek a vége Forint, azaz költség. Hogy élő példát hozzak, a toborzási folyamat jól felbontható erre: a hirdetés költsége kemény forint, míg az interjúztatás, az előszűrés puha forint, mivel nehezen dedikálható a recruiter bére egy adott pozíció betöltésére. A két költség (elégedetlenség és toborzás) összefügg egymással, sőt mit több – felmondás esetében – össze is adódik.
Egy felmondás - pótlás költségeit, szakaszokra bontottan teljesítmény oldalról lehet megfogni leginkább és így lehet felszínre hozni:
- szakasz: az elégedetlenné váló munkavállaló teljesítménye csökkenni kezd
- szakasz: bekövetkezik a felmondás
- szakasz: a felmondott munkaerő feladatai többletként jelentkeznek a vállalatban, ezzel párhuzamosan megjelenik a keresési költség
- szakasz: belép az új munkavállaló, elkezd betanulni, a teljesítménye még nem éri el a szervezetben régebb óta dolgozókét
- ténylegesen pótlásra került a munkavállaló.
A teljesítmény csökkenését a bér általában nem követi le, ezért elmondhatjuk, hogy az elvárt teljesítéstől való negatív eltérés feleslegesen kifizetett bérként értelmezhető. Grafikonon ábrázolva ez az alábbiak szerint néz ki:
Tételezzük fel, hogy egy pozícióban a munkavállalónk 750.000 Ft bruttó bérben részesül. A vezetőjével nem jön ki jól, elkezd alul-teljesíteni, majd egy idő után a munkaidejének egyre tetemesebb részét álláskereséssel tölti, adott esetben munkaidőben telefonos előszűréseket bonyolít. A szervezet nem veszi észre, vagy nem foglalkozik vele, ezért felmond. A 480.000 Ft bruttó béren foglalkoztatott recruiter feladja a hirdetést 110.000 Ft + ÁFA áron, majd 2 munkanapot fordít az önéletrajzok válogatására és további 4 munkanapot az előszűrésre. Behívja egy egyórás interjúra az öt legjobb jelöltet. Az öt jelöltből kettővel találkozik a 850.000 Ft bruttó béren foglalkoztatott vezető, akikkel 1-1 órás interjút folytat. Míg zajlik a kiválasztási folyamat, a feladatokat a többi munkatárs végzi túlórában.
Ha a fenti adatok mentén számolunk akkor költségtípusokra bontva az alábbi kárt szenvedjük el:
A fenti számítással kapcsolatban nem beszéltünk arról, hogy
- a kiesés miatt kötbért kellett fizetni,
- a többi munkavállaló túlterhelődik, túlterhelődhet,
- a munkáltatói márka szenvedett-e csorbát,
- a felmondás hogyan hatott a közvetlen kollégákra,
- milyen egyéb üzleti érdek sérült?
A munkaerő-piaci helyzetről megígértem, hogy nem fogok beszélni, de most annyiban meg kell említeni, hogy egy pozitív hatása lehet a szűkösségnek: meg kell tanulni a munkavállalót megtartani. Ennek az egyik lába a bér, de az egy olyan körülmény, amelyet egy új munkahelyre belépő munkavállaló előre tud, tehát el tudja dönteni, hogy megéri-e neki ott dolgozni azért a pénzért vagy sem. Amit viszont nem lát az az, hogy milyen a szervezeti kultúra, milyen vezetővel kell együtt dolgoznia. A közvetlen vezetőknek, azt gondolom, kiemelt szerepük van abban, hogy egy régóta ott dolgozó munkavállaló nem kacsingat kifelé a cégtől, és abban is, hogy egy – nagy nehezen megszerzett - új munkavállaló meg tudja-e vetni a lábát a vállalatnál. Szerintem mindenki ismeri a mondást: a dolgozó céghez megy, de vezetőtől jön el… Ha a vezető nem működik megfelelően, toborozhatunk orrvérzésig, csak a fluktuációnknak adunk muníciót. Persze vannak remek képzések vezetőknek, olcsóbbak is drágábbak is, amelyek mellett tudni kell érvelni a költségviselő előtt. Ennek leghatékonyabb módja, ha költség-haszon-megtérülés mentén számszakilag alátámasztva tudunk érvelni.
Visszakanyarodva a meg nem tartott munkaerő okozta költségekhez, az időfaktorról ejtsünk néhány szót. A teljesítmény vagy produktivitás csökkenést nehezen lehet befolyásolni, mert nem tudhatjuk, hogy a kilépést tervező munkavállaló mennyi ideig örlődik, mire meghozza a felmondási döntését (ha nem tudjuk visszafordítani). A toborzásra fordított idő viszont már befolyásolható, de rengeteg összetevője van a munkáltatói márkától a béren át, a szervezet döntési képességén és sebességén keresztül a lokációig. Az újonnan belépett munkavállaló „szintre hozása”, a várt teljesítmény elérése viszont abszolút szervezeten belüli vizekre visz bennünket az onboarding irányába, amire már lehet mutatószámokat felépíteni és ezen keresztül mérve akciókat tervezni.
Összefoglalva tehát a munkaerő meg nem tartása költséges mulatság, ezért az energiákat a toborzás helyett a megtartás és beillesztés irányába érdemes fókuszálni.
A jelenlegi felmondási trendekről korábban itt írtunk.
Nyitókép: Razvan Chisu on Unsplash
- 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
A mesterséges intelligencia már érzékelhetően jelentős hatással bír az IT munkaerőpiacra is, így számos változást hozhat magával az idei évben.... Teljes cikk
A magyar munkavállalók bizalmi attitűdje 2023-ban kiegyensúlyozott és stabil volt, emellett bizakodásra adhat okot, hogy idén akár már javuló... Teljes cikk
Egy hónap alatt 160, egy év alatt több mint ezer fővel növelte létszámát a dél-koreai akkugyártó, a Shinheung Sec EU Kft. Monoron. A MÁV Csoport... Teljes cikk
- 5 generáció a munkahelyen: generációs kérdések az üzleti szolgáltató központokban 1 hete
- Megtalálni nehéz, megtartani még nehezebb 3 hete
- A brit dolgozók 78 százaléka a munkahelyi stressz miatt mondana fel 1 hónapja
- Ez okozza a legnagyobb kihívást a pénzügyi és számviteli szektorban 1 hónapja
- Kiderült, miért váltak óvatosabbá a dolgozók a munkahelyváltást illetően 1 hónapja
- Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben? 1 hónapja
- Milyen közös munkára van szükség a vezetők és a HR között a toborzás és megtartás témájában? 2 hónapja
- Dolgozói motiváció 2024 - top 10 nem pénzbeli motivációs eszköz 2 hónapja
- Mikor kapom meg a fizetésem és a bent maradt szabadságomat, ha felmondtam? 2 hónapja
- TOP 3 kihívás a HR szakmában - Kérdések és válaszok: 2. rész 2 hónapja
- A munkavállalók készségfejlesztése elmaradásban van, pedig fenekestül felfordul a munka világa 2 hónapja