kapubanner for mobile
Megjelent: 13 éve

Kiválasztás és fejlesztés lean módra

Amennyire a Lean Assessment természete - a megtévesztésig - hasonlít más Assessment vagy Development Center módszerekhez, annyira meg is különbözteti azoktól. A lean ugyanis nem feltételezheti, hogy vannak olyan személyiségjegyek, attitűdök, illetve ezek bizonyos kombinációja, amelyek az embereknek csak egy bizonyos csoportját teszik alkalmassá a lean üzleti modellben való működésre.

A Lean AC elsődleges célja nem a jelentkezők közötti választás, hanem annak felmérése, van-e, és mekkora a behozandó "rés" a résztvevők készségei, hozzáállása és a rendszerben való eredményes munkavégzés módja között. Az új munkatársak betanítására fordítható idő, erőforrások és költségek azok, amelyek a jelöltek közötti választást ebben az esetben meghatározzák.

A húzórendszer alapelvének megfelelően a Lean AC/DC elsődleges célja, hogy "kihozza" a résztvevőkből azokat az ismereteket, érdeklődési területeket, döntéshozatali és problémamegoldó képességeket, amelyek megvannak bennük, de a tömeggyártás hierarchiájában tőlük nem elvárás, mert ezeket a felettük állók mozgósítják és érvényesítik. Ez az, ami a LEGO szimulációt a lean betanítására éppen olyan alkalmassá teszi, mint a kiválasztásra és a fejlesztésre.

A betanításban a klasszikus szimuláció célja demonstrálni a tömeggyártás és a lean közötti hatékonyság-, munka-szervezés- és pénzügyi eredmény-beli különbséget, számos, a meggyőzést szolgáló tréningórát megtakarítva a cégeknek. A lean - bevezetés folyamatában a "megcselekedve tanulni", és utána szembesülni a jobb eredményekkel az odavezető út tudatosítását igényli, a résztvevők "meggyőződnek" maguk - az egyes elemek mögötti filozófia az AC/DC folyamatában a résztvevők által kerül kimondásra. A betanításban nemcsak készségfejlesztés, hanem egyben csoportépítés is működik.

Fejlesztőközpontként használva ugyanezt a szimulációt pontosan meghatározható a személyre szabott képzési terület és pótolandó tudás vagy készség mértéke - sok-sok képzési órát és képzési költséget takarítva meg újra a cégeknek. A képzés hatékonysága egyszerűen mérhető a munkavégzés hatékonyságának növekedésével, a kezelt gépek számával, a probléma megoldási idő mérhető csökkenésével az előadóval, a helyszínnel való elégedettség helyett...

A LEGO AC/DC alapkoncepciója egy összeszerelő soron szimulálni a lean egyes, egyre nehezedő elemeit. A csoportok kis létszámúak (3-5 fő), de párhuzamosan dolgozhatnak, így egyszerre nagyobb csoport is mérhető. A szimuláció mérnöki pontossággal tervezett mind térben, mind időben: a rendelkezésre álló anyagok, gyártási terv és munkautasítások a káosz lehetőségét éppúgy tartalmazzák, mint a hatékony, veszteségmentes, időbeni teljesítését.

A klasszikus szimuláció öt körös a szimulált lean elemeknek megfelelően. A négy perces első kör a gyakorlat betanítása mellett a fizikai rend és szervezés (5S) hiányából fakadó kevesebb darabszámot és az emiatt elmaradt hasznot reprezentálja.

A második kör előtt a résztvevők átalakíthatják a fizikai környezetet, szabályokat vezethetnek be, ha a csoport elfogadja. Ebben a körben bevezetésre kerül a szabványos munka - az összeszerelésé és az átállásé is. A gyakorlat négy percében a résztvevők "túltermelnek" a bevezetett változások miatt, illetve van olyan csoporttag, aki kétszer annyit dolgozik, mint a többiek. A gyakorlat kimenete a veszteségek csökkentése a csoporttagok egyenletes terhelésének kialakítása.

A harmadik "menet" a kanbant (a húzórendszer gyártási ütemezését szabályozó vevőigény egy kártyán) vezeti be - a vevőigényre szervezett gyártás menetét a munkatársak egyenletes terhelését eredményező multi-tasking bevezetésével. Ebben a körben a négy perces munkavégzés száz százalékos teljesítést eredményez, de a pénzügyi eredmények elmaradnak az elvárttól.

A ciklusidők, azok csökkentése, illetve a készletet szabályozó vizuális kontrollok a negyedik kör gyakorlata. Ebben a körben a pénzügyi eredmények is javulnak, de a kitűzött cél elérését az ötödik kör, a folyamat-szintű változtatások hozzák meg.

Az AC/DC megfigyelési szempontjai minden körben változnak - a magatartás, a szerepvállalás változásának dinamikáját mérjük, nem pedig a készségeket, kompetenciákat önmagukban. Több csoport párhuzamos működtetésével a tagokat áthelyezhetjük az öt kör folyamán. Ezzel kiküszöböljük egy-egy domináns csoporttag, vagy éppen egy teljesen passzív csoport együttes hatását az egyéni magatartásra - ami különösen a kiválasztásban fontos.

Az AC/DC egyik köréről a másikra a résztvevők a szállítási teljesítésből, a készletek alakulásából, az elért profit mértékéből és a felmerült problémákból javaslatokat dolgoznak ki, amelyeket aztán közösen megvalósítanak. A csoport a gyakorlatokkal, és a közöttük lévő megbeszélésekkel együtt fejlődik a folyamatfejlesztésekkel. Minden gyakorlat magában hordozza a következő gyakorlatban megoldandó problémát - a résztvevők személyes sikerüknek élhetik meg a csoportban elfogadott és megvalósított döntéseket, amiket a probléma megoldására hoznak. Ezzel a technikával az AC/DC-ben a kényszer, hogy az értékelőknek megfeleljenek, csökken, az "ötletelésben", fejlesztésben való részvétel pedig szabadon választott, a többiek és az értékelő-megfigyelők által támogatott.

Dr. Farkas Gáborné ügyvezető
PsyOn Vállalatfejlesztési Tanácsadó
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Friss energia - Tippek a munkahely megújításához

Eljött a tavaszi megújulás ideje. De hogyan lehet egy szervezetet megújítani úgy, hogy a munkatársak friss lendületet, energiát, kreativitást... Teljes cikk

Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere

A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk

Bele lehet szeretni ebbe a hivatásba: interjú Szalavics Mariann NAV-elnökhelyettessel

Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk