kapubanner for mobile
Megjelent: 7 éve

Jó főnök, karrierlehetőség, pénz vagy munkakörülmények - mi motivál?

Vajon mennyire fontos a munkavállalóknak egy jó főnök megléte, a karrier, a munkakörülmények vagy a pénz? Értékelik-e és mennyire, ha bevonják őket az ötletelésbe, döntéshozatalba? Vajon a betöltött pozíció szintje hatással van-e a motivációra? Milyen különbségek mutatkoznak az X és Y generáció motivációi közt és hogyan változik ez annak függvényében, hogy mekkora cégnél dolgozunk? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kereste a választ 397 fő bevonásával, a Lean Center által készített motivációs kutatás. A magyarországi kitöltők mind szellemi állományban dolgozó, diplomás munkatársak voltak.

Csak győzzünk választani!

Összesen 17 féle motivációs tényező közül választhattak a munkavállalók, melyet egy 1-6-ig terjedő skálán kellett értékelniük az alapján, hogy mi motiválja őket leginkább és legkevésbé.

A teljesség igénye nélkül pár példa: jó főnök, megfelelő munkakörülmények, elismerés, tiszta célok és jövőkép, anyagiak-bér, karrierlehetőség, hasznosság érzése, rugalmas munkaidő, dicséret, folyamatos fejlődés és tanulás lehetősége, bevonás, stb. A kitöltőknek arra is volt lehetőségük, hogy saját maguk írjanak még olyan tényezőket, melyek esetlegesen nem szerepeltek a listában.

motiváció
Az összesített rangsor a következőképpen alakult: 1. helyen, nem meglepő módon a PÉNZ győzedelmeskedett, majd őt követte 2.-ként a KIHÍVÁS, 3.-ként pedig a FOLYAMATOS FEJLŐDÉS ÉS TANULÁS lehetősége. A KARRIERT a 4. helyre sorolták, melyet 5.-ként a HASZNOSSÁG ÉRZÉSE, majd a JÓ KÖZÖSSÉG követett. 7. szintre szorult a BIZTONSÁG-STABILITÁS és 8.-ként úgy tűnik, a RUGALMAS MUNKAIDŐ motiválja leginkább a dolgozókat.

A felállt rangsor nem volt túlságosan meglepő számunkra, hiszen 3 évvel korábban nagyon hasonló eredményeket kaptunk.


A pénz misztikus ereje



Sajnos vagy nem sajnos, de a PÉNZ messze lekörözte az összes többi motivációs tényezőt. Vajon miért? Azért, mert az emberek vágyaikat egy munkahelyen nem tudják máshogy, csak a pénz nyelvén megfogalmazni? Vagy azért, mert ők is folyton csak a „profitmaximálizálást” és „költségcsökkentést” hallják nap mint nap és emiatt saját céljuk is azzá vált, hogy még több pénzt keressenek? Vagy egyszerűen csak azért, mert valóban úgy érzik, hogy alul vannak fizetve és ha több pénzt kapnának, motiváltabbak lennének?
Ennek a ténynek, hogy a pénz az első helyen végzett, bizonyára sem a HR szakemberek, sem a cégvezetők nem örülnek túlzottan, hiszen ez az egyik talán legérzékenyebb pontja a cégstratégiáknak. A keretek sok helyen, mint tudjuk szűkösek, nincs mód minden szektorban arra, hogy 20% vagy akár 30%-al megemeljék a béreket. De ha meg is emelnék, mi garantálja azt, hogy a munkavállalók tényleg motiváltabbak lesznek, ezáltal nőni fog a teljesítményük vagy hatékonyságuk? A hatvanas évek beli Frederick Herzbergnek erről határozott véleménye volt: szerinte a pénz nem képes a motivációs szintet emelni, csupán arra jó, hogy csökkentse a munkavállalók elégedetlenségét (a pénzt csupán higiéniás tényezőnek tekintette). Tehát, ha valakinek pénzt adunk, elégedettebb lesz, de motiváltabb nem. Számára a motivációt olyan tényezők mozdítják előre, mint például a sikerélmény, a teljesítmény elismerése, a tartalmas munkakörök vagy például a fejlődési lehetőség.

Vezetőként, ha úgy látjuk, a bérszint elfogadható már a cégünknél, vagyis legalább a régiós átlagban benne van (mert azért valljuk be őszintén, nem sok esélyünk lesz hosszútávon, ha a legrosszabbul fizető cég hírét keltik rólunk), akkor mindenképpen érdemes Herzberg gondolatait tovább vinnünk és megvizsgálni, hogy milyen szinten teljesülnek a fentiek a munkavállalók számára.

A második, harmadik és negyedik helyezett tartalmilag nagyon szoros kapcsolatban áll egymással. Mindegyik kivétel nélkül arról szól, hogy a munkavállalók erősen vágynak arra, hogy többek, jobbak legyenek, azaz komoly igény mutatkozik a tanulásra, fejlődésre. Ez egy nagyon pozitív dolog, amit két- de akár több oldalról is meg lehet támogatni. Egyrészt olyan változatos munkatartalmakkal célszerű megtölteni a munkaköröket, melyek valóban kihívással kecsegtetnek, másrészt a fejlődési úthoz szükséges alapvető tanulási lehetőségeket is biztosítanunk kell. Az egyes munkakörökhöz szorosan kapcsolódó készségek és kompetenciák fejlesztésén túl olyan dolgokra is érdemes gondolnunk, mint például egy konferencia vagy kiállítás, vagy más szakmai utak, ahol a kollégák szélesítheti tudásukat, látókörüket. Az ilyen események legalább annyira inspiratívan és lelkesítően hatnak, mint egy konkrét szakmai képzés. A karrierlehetőségek tárháza nyilvánvalóan korlátozott minden cégnél, hisz előbb utóbb elérjük azt a szintet, hogy már nem lesz szükségünk több vezetőre, ekkor azon érdemes gondolkodnunk, hogy oldalirányba milyen változási-fejlesztési potenciálokat tudnánk még kiaknázni. Nem ritka, hogy egyes kollégák átkerülve egy teljesen új területre, szárnyra kapnak és úgy érzik sokkal inkább passzol egyéniségükhöz az új, mint a régi pozíciójuk.

A kutatásban fényt derítettünk arra is, hogyan változik a motivációs rangsor az X és Y generációk esetén, sőt azt is megnéztük, hogy a beosztott, közép- és felsővezetők hogyan gondolkodnak minderről. Nem meglepő módon a felsővezetőknél már lekerült a dobogóról a pénz, de vajon mi váltotta fel a helyét? További érdekességekre is fény derült, például arra, hányan vannak azok, akik nem olyan munkakörben dolgoznak, amiben jól érzik magukat és milyen mértékben kapnak egyáltalán támogatást munkájuk sikeres elvégzéséhez. Vajon számít-e a cég mérete abból a szempontból, hogy mennyire tarjuk fontosnak a pénzt vagy az önállóságot? Ahogy ismernünk kell, mi a top 3 legfontosabb motivációs tényező, azt is tudnunk kell, mi került a 17-es lista végére.

Ezen további érdekességeiről és a kutatás egyéb részleteiről az alábbi 17 oldalas tanulmányban bővebben is olvashatunk még.

Egyed Ildikó- szervezetfejlesztési tanácsadó - LeanCenter
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Női oktató kapta idén a Gács-András díjat

Csomós Petra, az ELTE TTK Alkalmazott Analízis és Számításmatematikai Tanszékének docensének személyében másodszor nyerte el női oktató az... Teljes cikk

Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk