kapubanner for mobile
Szerző: Filius Ágnes
Megjelent: 8 éve

Ha minden így marad, a mai középiskolások fele nem jut be a felsőoktatásba

Az általános és középiskolai idegennyelv-oktatás problémáit és a felsőoktatási felvételihez kötelező nyelvvizsga bevezetésének várható hatásait vitatták meg nyelvtanárok, nyelvvizsgáztatási szakemberek és oktatáspolitikusok a Nyelvtudásért Egyesület konferenciáján. A szervezet eddig is sokat tett a hazai nyelvoktatás rendellenességeinek közbeszédbe emeléséért, és most egy kevéssé ismert jogszabály kapcsán még fontosabb céljuk van. Ha az iskolai nyelvoktatás terén minden változatlan marad, akkor a most középiskolás diákoknak alig 50 százaléka jut be a felsőoktatásba. Ugyanis – egy 2020 januárjától érvénybe lépő kormányrendelet miatt -, a felsőoktatás bemeneti követelménye lesz a B2-es, középfokú nyelvvizsga. Ez a ma kilencedikes diákjait már érinti.

Mielőtt a szokásos szörnyülködésbe kezdenénk, hogy mennyire nem tudnak a magyarok idegen nyelveket, érdemes azon elgondolkodni, vajon a sokszázezer, külföldön dolgozó honfitársunk mitől képes mégis élni, kommunikálni a helyiekkel. „A nem-tudás relatív” - kezdte a bemutatkozóját Rozgonyi Zoltán, a Nyelvtudásért Egyesület elnöke a „Mi a baj az iskolai nyelvoktatással”- címmel rendezett konferencia felvezetőjében.


Az iskolai tanmenet közelében sincs a kívánt B2-es szintnek

Sok oka van annak, hogy mindenféle nyelvi felmérés alapján miért kullogunk a többi nemzet mögött, de ezek inkább sejtések, és bizonyosság is csak a kizáró okok kapcsán mutatkozik meg. Az egyesület elnöke szerint biztos, hogy a nyelvtanárok módszertani képzetlensége nem oka a nyelvi hiányosságainknak, és nem igaz a „finnugor átok” sem. Ugyanabban a mai, szociális-gazdasági környezetben működnek nagyon jó iskolai nyelvoktató műhelyek, de a középiskolák több mint fele csapnivaló tudást ad a diáknak.

Ami miatt a nyelvtudás elégtelenségét nem elég általában vizsgálgatni, az a felsőoktatási felvételi eljárásról szóló kormányrendelet 2014-es módosítása következtében létrejövő, új helyzet. A mostani kilencedikes diákok közül csak az felvételizhet, aki rendelkezik B2-es nyelvvizsgával, vagy emelt szintű nyelvi érettségivel.

Rozgonyi Zoltán szerint sokan bírálják ezt, mivel a tanmenet a „közelében sincs” ennek az elvárásnak, és a most felvételizők közel fele eleve elesne a továbbtanulástól.

Kezd elfogadhatatlanná válni a diplomamentő program kapcsán megmutatkozó tömeg mérete. Ők azok, akiknek még B1-es, alapfokú nyelvtudásuk sincsen. Az egyetemek nem készek e tömeg nyelvtudását tovább javítani így évente 6-8 ezer fővel duzzad azoknak a létszáma, akik nyelvvizsga hiányában diploma nélkül maradnak.

A diák hobbiként szeretne nyelvet tanulni

Vajon melyek lehetnek a legfontosabb tényezők a nyelvtanulás sikerességében? Ezt a kérdést boncolgatta az egyesület, mikor majd kétezer tanulót, és 1100 tanárt megkérdezett egy online kutatás keretében. Az eredményeket ismertetve, Kuti Zsuzsa, nyelvoktatási szakértő elmondta, hogy a diákok és tanárok sok dologban hasonló véleményen vannak, de majdnem ugyanennyi tényező tekintetében eltérnek álláspontjaik. Például a válaszadók közel 60 százaléka mindkét oldalon a megfelelő felsőoktatási bemeneti követelménynek tekinti a B2-es nyelvi szintet. De, például a nyelvtanulásnak a tanórán kívüli elhelyezését a tanárok az iskolába, míg a diákok a szabadidőnek az iskolán kívüli eltöltésének részeként (chatelve, filmet célnyelven nézve) képzelik el. A diákok szerint ők úgy tudnak a legjobb hatásfokkal tanulni, ha hobbiként, szinte észrevétlenül tehetik ezt meg.

Az iskolai nyelvoktatást a tanárok nívócsoportos bontásban, míg a tanulók inkább célnyelven folyó oktatási formaként szeretnék megkapni.

Az EU-s országhoz képest sok nyelvi órája van a magyar diáknak

A Nemzeti Alaptanterv (NAT) szerint az általános iskola 4. osztályától kötelező egy idegen nyelv oktatása. Hivatalosan szabad nyelvválasztás van, de csak az angol, a német, a francia, és a kínai nyelvek azok, amelyek közül választhat a szülő – így kezdte a jelenlegi iskolai nyelvoktatási helyzetről tartott előadását Öveges Enikő oktatási szakértő. Az új NAT elfogadása óta az első idegen nyelvet heti 2-3 órában oktatják, ám az alacsonyabb óraszám jóval magasabb követelményszinttel párosul.

Öveges Enikő készített egy összesített idegennyelvóra-részvételi számot. Az volt ezzel a célja, hogy látványosan alátámassza azt az érvelését, miszerint nem a mennyiségen múlik a hazai kudarc. E szerint, ha negyedik osztályban kezd a diák és érettségiig tanul a NAT szerinti óraszámban, akkor az első idegen nyelvből 936 órát, a második idegen nyelvből 432 órát kap.

Ez Lengyelországban 537 óra, Romániában 437 óra, Luxemburgban 1893 óra. Egy európai tesztelési szövetség, az ALTE ajánlása szerint a B2-es nyelvvizsgához 500-600 órát, a C1-es, felsőfokú szinthez 700-800 órát kell kapni.

A közoktatásban történő nyelvoktatásról Öveges Enikő általában elmondta még, hogy bár minden iskolás egy nyelvet, a gimnazisták, és a szakközépiskolások-, ha adott rá a lehetőség – akkor kettőt tanulnak, mégis az önbevallós kutatásban, ahol EU-s állampolgárokat kérdeztek arról, beszél-e nyelveket, hazánk az utolsó helyen kullog, ahol 65 százaléknyi válaszadó semmilyen nyelven nem tudónak vallja magát. Ez azonban valószínűleg inkább önbizalom-hiányt mutat, mintsem tényleges nyelvi némaságot.

Magas óraszámban, kis hatékonysággal folyik az oktatás

„Átfolyik a gyerekeken a nyelv. Nem ülepszik le, nem válik sajátjukká” - kezdte Dóczi Brigitta az előadását, amelyben a nyelvtanuló diákok akadályairól beszélt. Sok oka van ennek. Egyrészt, ma még nyelvvizsga-központúsággal oktatják ezt is, ami sokszor nem az igazi, élő nyelvet jelenti. Másrészt folyamatos újrakezdés van, főleg iskolatípus-váltáskor, ami unalmassá teszi a tanulást. Ami pedig az egyik legnagyobb akadály, hogy már nincs is önbizalmuk a tanulóknak. Már el sem hiszik azt, hogy sikerülhet megtanulni akár B2-es szintig egy idegen nyelvet.

Azért hogy ezek az akadályok leküzdhetők legyenek, egyrészt a valódi életben, hétköznapi beszédhelyzetekben használható nyelvtudást kellene oktatni, amelyben az idegen nyelv ne csak egy tantárgy legyen, hanem tartalom-alapú oktatásként jelenjen meg úgy, ahogy a kéttannyelvű iskolák gyakorlatában ez megjelenik.

A tanulók közötti egyéni különbségeket mindenképpen figyelembe kellene venni már a csoportok szervezésekor is. A motiválás, a tanulói autonómia értékként kellene, hogy megjelenjen. Ezt a tanárnak fejlesztenie kell, és építeni kell rá.

Modern eszközökkel, az újfajta együttműködést fejlesztő módszerekkel, tartalommal támogató környezetet kell kialakítani. Ennek része a cserekapcsolatoktól a feliratos filmek nézése, a chatelés, a külföldiekkel való online játék támogatása is.

Pedagógiai kultúraváltásra van szükség, nemcsak a nyelvoktatásban

„Arra a kérdésre, hogy mit is kell egy tanárnak tanítania, egyszerű a válasz, ami a tantervben szerepel”- kezdte ezzel a nem annyira egyértelmű felvetéssel az előadását Einhorn Ágnes. A nyelvtanár ugyanis komoly ellentmondásokat él át, amikor a tanítási célját megfogalmazza.

Egyrészt el kell döntenie, hogyan viszonyuljon a társadalmi, gazdasági változásokhoz. Előmozdítója legyen, vagy inkább lassú követője ennek a folyamatnak? Ami azonban mindkét esetben szükséges, az az „ezek a fiatalok”-kezdetű felvetéssel párosuló hibáztató attitűdöt fejlesztési iránynak kell felváltania.

Fontos dilemmája az oktatóknak az is, hogy a változásokra reflektáló pedagógiai célok esetén milyen mértékben engedi a tanár az állandó szerepváltás helyét a tanításában, és milyen mértékben meri elhagyni az addigi rutinokat, illetve mennyire képes a reverzibilitást a tanári működésének a részévé tenni.

Fontos abban is döntenie a tanárnak, hogy a munkaerő-piaci elvárások tekintetében mihez alkalmazkodik? A jelenlegihez, az átlagosan elvárthoz, vagy inkább megpróbálja felmérni, hogy milyen szükségletei vannak annak a célcsoportnak, akikkel az iskola dolgozik, és az ő igényeire reflektál?

Illetve abban is állást kellene foglalni, hogy a nyelvtanítás egy interkulturális környezetben való eligazodáshoz, vagy inkább a pragmatikus megközelítés alapján, a munka világába való becsatlakozásban segítsen. Egy kutatást is említett az előadó, amely szerint – bár a közfelfogás szerint a praktikus szemlélet miatt van szükség a nyelvismeretre - mégis, a nyelvet utazáshoz, a másokkal való szabadidős kommunikációhoz használjuk leginkább. Tehát a teljesebb élet megéléséhez, ami az interkulturális diszciplínához visz közelebb.

Ami a legnehezebb a mai tanári működésben, Einhorn Ágnes szerint, hogy azok az elvárások, amelyeket modern módszereknek nevezünk, a kooperatív technika, a tanulói autonómia megadása, a tanulói aktivitás magas szinten tartása, mind pedagógiai kulturális elemek. Ahhoz, hogy egy nyelvtanár változtatni tudjon, ahhoz az egész iskolának kellene megváltoznia, és a tanár, az ismeret-központúságú megközelítésről a tanuló-, kompetencia-alapú megvalósulásra kellene átváltani.

„A tanárnak úgy kellene tanítania a diákot, ahogyan őt nem tanították” - foglalta össze a szakember az elvárást. Ez pedig nemcsak módszertani probléma, hanem egy komplex megközelítés.
  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
"Digitális jogosítvány" nélkül nagyot fog ütni a "digitális üvegplafon"

A mesterséges intelligenciára érdemesebb nem veszélyként, hanem a digitális műveltség részeként tekinteni, aminek a fejlesztése nemcsak a... Teljes cikk

Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben?

Rengeteg érzelem, meggyőződés, konfliktus és öröm, egymástól tanulás és összefeszülés övezi az interkulturális szervezetek működését. A... Teljes cikk

A munkavállalók készségfejlesztése elmaradásban van, pedig fenekestül felfordul a munka világa

A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk