kapubanner for mobile
Megjelent: 19 éve

Feminin konfliktusok a vezetőségben és a teljes cégben

A nők munkahelyi viselkedése az egyre több női vezető kinevezésével 180 fokot fordult az elmúlt évek alatt. Személyeskedés, rivalizálás, áskálódás az ellenfélnek tekintett beosztott női kollégákkal szemben. Vajon miért történik mindez? Csak ösztönszerű, vagy tudatos változás?

A nők manapság egyre több konfliktushelyzetet éreznek maguk körül. Nem hiába! Felmérések támasztják alá azt a tendenciát, mely szerint a cégvezetőségben dolgozó női munkaerő viselkedésében erőteljes változások álltak be az elmúlt évek alatt. De mi történhetett idő közben a korábbi klasszikus női hozzáállással és hogyan lehet, hogy sok vezető
beosztású szingli nő inkább a rosszindulatú támadás stratégiáját választja a finomabb irányítási módszerek helyett?

A probléma klasszikus példáját láthatjuk a nálunk még csak nemrégiben - ám Amerikában sikersorozatként elindult Született feleségek című filmsorozatban. Az Emmy-díjat elnyerő Felicity Huffman egy háromgyerekes anya szerepét játssza a filmben. Új esélyt kap, motivációt, hogy újra munkába álljon korábbi, meglehetősen nehéz menedzser-állásába. Ebben megértő férje is támogatja. Főnöknője azonban semmilyen megértést nem tanúsít a gyereknevelési nehézségekkel küzdő asszony iránt. Ellenkezőleg: az egyedülálló, harmincas éveiben járó főnöknő mintegy direkt a munkaidő végén bárokban szervezi meg a céges tárgyalásokat. A beosztott édesanya, akinek esténként a gyerekek mellett lenne a helye harmadik este megpróbálja éreztetni, hogy ez így nincs rendjén, mire a főnöknő közli vele: "Hogyha nincs energiája, hogy extra-profitot termeljen akkor nem lesz jövője a cégben!".

Mondhatnánk, hogy ez csak Hollywood - de sajnos sok cég életében ez a mindennapi gyakorlat. Ezt támasztja alá Nan Mooney író és filmrendező is, aki válogatásain rendszeresen találkozik hasonló esetekkel. Több mint 100 hölggyel lerendezett interjú után állítja, hogy a konfliktus-potenciál és a versengés jóval magasabb a hölgyek között mint egy-két évvel ezelőtt. Meglátása szerint "azok a karrierista nők akik már elértek egy bizonyos kinevezést nem társként tekintenek a cég többi női alkalmazottjára, hanem fenyegetettségként. Ahol a nőknek egy csapatban kell dolgozniuk mindig rajtuk van egy erőteljes
késztetés, hogy mindig kedvesnek és barátságosnak mutatkozzanak. És ez az erőltetett, színészkedés, barátiasság ahhoz vezet, hogy a tényleges konfliktusokat nem tárgyalják meg nyíltan, hanem egymás háta mögött áskálódnak. Az eredmény: az idegesség érezhetően fokozódik a csapatban, a jó ötletek elvesznek, és a rejtett agresszió eluralkodik a csoporton". Mindemellett napjaink emancipációs törekvéseivel párhuzamosan egyre többször tapasztaljuk a munkahelyeken annak tanúbizonyságát, hogy "a gyermektelen nők nem bírják elviselni az anyaszerepben lévő nőket és mindent megtesznek annak érdekében, hogy keresztbe tegyenek nekik".

Tény, hogy a nőket legtöbbször emocionális intelligenciájuk miatt helyezik előtérbe egy-egy új kinevezés esetén. Ám pontosan ennek köszönhetően rendkívül gyorsan képesek felismerni mások gyenge pontjait -mint amilyen az anyaszerep által megkövetelt idő és energia-szükséglet is-, ezért a direkt konfrontáció helyett inkább a gyenge pontok indirekt továbbgyengítésével, támadásával küzdik le az ellentéteket. "Persze a férfiak is konfrontálódnak, támadnak, ám ők direktben teszik - ellenben a nőkkel."

A nürnbergi munkaügyi központ átfogó felmérést végzett a munkahelyi konfrontációkról, melynek meglepő eredménye szerint a vezető pozíciót betöltő nők a munkahelyen saját nemükkel szemben 75 százalékkal nagyobb konfrontációs-rizikóra képesek mint a férfiak férfiakkal szemben. A felmérésből az is kiderült hogy a konfrontációk női 'áldozatait' 57 százalékban nők 'támadták meg'. Az eredmények összevetéséből azonban kitűnt az is, hogy ugyanez a férfiaknál is igaz, tehát a legtöbb férfivel férfi konfrontálódik a munkahelyeken. De nem elhanyagolható tény, hogy évekkel ezelőtt a nők konfrontációs hajlama többszörösen kevesebb volt a mostaninál!

A megoldás Nan Mooney szerint, hogy "a nőknek meg kell tanulniuk nyíltan kezelni a problémákat, különben a trükkök és áskálódások útvesztőjében találják magukat. De ugyan ennyire eredményesek lehetnek a konvencionális módszerekkel is", mint ahogyan a munkaidő utáni bárban megrendezett céges megbeszélések esetén Felicity Huffman tette a sorozatban. A negyedik alkalommal sziporkázó megjelenése mellett olyan nőiesen öltözött fel a korábbi visszafogott stílusával szemben, hogy az erőszakos főnöknő számára egyértelmű volt: a következő alkalommal inkább nem viszi magával az esti megbeszélésre.

De legyen az női munkatárs, vagy beosztott, esetleg bármilyen módszer, amivel a konfliktusokat kezeljük - mégsem szabadna elfelejtenünk vezetőként sem, hogy elsősorban és mindenek előtt nők vagyunk, kifinomultak, érzékenyek és segítőkészek és csak ez után munkaerő!
  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek