kapubanner for mobile
Megjelent: 10 éve

Ettől retteghetnek a munkaadók 2014-ben

A HMV, amely nemrégiben még a világ talán legnagyobb hanglemez-kiskereskedő lánca volt, éppen egy évvel ezelőtt komoly leépítésekre kényszerült. (Ha valakinek nem ugrana be a név, talán a logó alapján fel tudja idézni: a gramofont hallgató kiskutyás cégről van szó.) A leépítés azért lett emlékezetes, mert az elbocsátott dolgozók élőben közvetítették saját kirúgásukat a cég hivatalos Twitter csatornáján. Hangzatos bejegyzések követték egymást órákon keresztül, köztük a „"Tömegmészárlás!", illetve a „a főnök épp azt kiabálja, hogy hol kell kikapcsolni a "Twittert" keserűen gunyoros élcelődés.

Az eset rámutat, hogy az új technológiák, applikációk és kommunikációs formák alaposan átrendezik a korábbi berendezkedést. A 0-24 órás elérhetőség, a folyamatos online kapcsolat jó lehetőségeket jelent a gyorsabb és hatékonyabb kommunikáció megszervezése szempontjából, de nem elhanyagolhatóak a veszélyek sem. 2014 most már jól láthatóan arról (is) fog szólni, hogy a kütyük jelentette biztonsági kockázatokat hogyan tudja kezelni a munkaadó.

Munkaadói oldalról belegondolni is dermesztő, hányféle, új típusú veszély leselkedik a cégekre az új évben. A dolgozók egyre inkább a cég egyfajta nem hivatalos szóvivőiként funkcionálnak: ma már nem csak az ügyfélkapcsolati pontokon dolgozó, call centeres, vagy online ügyintézők kerülnek közvetlen kapcsolatba az ügyfelekkel, vagy potenciális ügyfelekkel: a közösségi média felületein bárki megjelenítheti a céget, segítheti, vagy ronthatja a márka megítélését. A kevéssé lojális, vagy akár csak kevésbé megfontolt kollégák nem tudnak, vagy nem akarnak különbséget tenni az üzleti titkok, céges belső információk és a publikus adatok között, és akár az intim tartalmak védelmét megsértve, adott esetben saját sérelmeiket megosztva roncsolhatják a vállalat jó hírét, vagy üzleti érdekeit. A céges informatikai infrastruktúrára épülő applikációk, belső fejlesztések általában lehetővé teszik a távmunkát, vagy a mobilitás egyéb formáit, tértől és munkaidőtől függetlenül hozzáférhetőek a vállalat belső rendszerei, adatbázisai. Nem is beszélve arról, hogy ezek a mobil eszközök önmagukban is komoly értéket képviselnek. Belátható, hogy minél több munkatárs szaladgál nagyszámú kütyüvel, táblagéppel, laptoppal, annál nagyobb az esély arra, hogy az eszközök itt-ott ottfelejtődjenek, ellopják őket, vagy hogy illetéktelenek jussanak hozzá a féltett üzleti adatbázishoz, vagy a belső levelezéshez.

A fenti rizikófaktorok mindegyike egyúttal vállalati kríziskezelést tehet azonnal szükségessé: akár egy inadekvát, vagy arrogáns Facebook bejegyzés a cég berkein belülről, akár egy obszcén fotó feltöltése, megköröztetése, vagy a dolgozóknak szánt belső üzenet kiszivárogtatása egy pillanat alatt, letörölhetetlenül ellepi az internetet. Új feladatkört jelenthet a cég számára a közösségi tartalmak új szempontok szerinti monitorozása, a márkanevet érintő posztok észlelése, akár a gyors közbelépés, a meggondolatlanul cselekvő munkatárs gyors figyelmeztetése. Az üzleti információk elvesztése, vagy illetéktelen kezekbe kerülése pedig bizonyos esetekben az adott szervezet létét is veszélyeztetheti. Ezeknek a veszélyeknek a detektálása rendszergazdai, információ-biztonsági feladatokat hoz magával.

A cégvezetésnek a kockázatokat tehát technológiai és személyzeti oldalról is át kell gondolni. A technológiai oldal - talán - kicsivel jobban megfogható, hiszen a jogosultsági rendszerek finomhangolása már régóta fontos terület a vállalati informatikában. A titkosított hálózat, a sűrűn változó, vagy akár alkalmanként generált jelszó-stratégia is csökkenti az adatszivárgás veszélyét, legalábbis jóhiszemű felhasználás esetén. A hordozható eszközök megőrzésének felelőssége anyagiakban is kifejezhető módon a munkavállalót terhelik, így még inkább érdekelt az eszközök védelmében, visszaszolgáltatásában.

A kevésbé kézzel fogható, személyiségfüggő, vagy, mondjuk így, HR-es területeket egyéb módokon lehet körülbástyázni. Az első feladatcsoport nyilvánvalóan már a kiválasztásnál elkezdődik, a kockázati tényezőt jelentő jelentkezőket meg kell próbálni kiszűrni már az első interjúköröknél. A belépőket az orientációs tréningekkel, a céges kultúrával való megismertetéssel lehet közelebb hozni a vállalati célokhoz, a lojális együttműködéshez. Az elkötelezett munkavállaló nem fogja rossz hírét kelteni a cégnek a Twitteren, a Facebookon, vagy más fórumokon, sőt, adott esetben lehet, hogy épp a cég szószólójaként, reputációjának védelmezőjeként fog szerepelni. A szabályozottság kérdésére a felelősségi körök pontos beállítása, a munkaköri leírások részletes meghatározása, a munkaszerződés precíz megfogalmazása, a jogosultságok és kötelezettségek világossá tétele, a belső és a külső, nyilvános kommunikációra vonatkozó céges policyk kidolgozása és betartatása lehet megoldást. Ha pedig mégis elválásra kerül sor, meg kell próbálni a legnagyobb korrektség mellett, kulturáltan eljárni, így elkerülheti a munkaadó, hogy a HMV-hez hasonlóan kiszolgáltatottá váljon a feldühödött dolgozóknak. Így pedig 2014-ben sem kell majd rettegni.



Bőhm Kornél
kommunikációs szakértő
a Spindoc Kommunikációs Hálózat alapítója



  • 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A vezetők sürgetik az AI bevezetését, a munkavállalók nem örülnek

A vezérigazgatók nagy része szerint az AI sikere inkább az emberek elfogadásán múlik majd, mint magán a technológián. Teljes cikk

Melyik napon menjek be az irodába? - majd az AI megmondja

Ha a munkatársak részletekre lebontva láthatják a többiek beosztását, tartózkodási helyét és a munkahelyük, irodájuk telítettségét, könnyebben... Teljes cikk

A technológiai iparágakban a női vezetők a férfiak előtt járnak a GenAI használatában

Legfrissebb kutatásában a Boston Consulting Group (BCG) arra kereste a választ, hogy vajon a nők és a férfiak milyen arányban fogadják el a generatív... Teljes cikk