E-learning: ütközik az elmélet és a gyakorlat?
A távoktatás története a 19. századra vezethető vissza, ennek ellenére folyamatos a szakmai vita a területtel kapcsolatban. A technikai háttér és a megfelelő tananyagok készítésének lehetősége ma már adott, azonban sok esetben szükség van a változásra - például az e-learning esetében a tanár szerepe is módosul - derült ki az EDUKREATÍV E-learning Konferencián.
Elmélet a gyakorlatban
A konferencián Vidékiné Dr. Reményi Judit, a Budapesti Műszaki Egyetem docense mutatta be az egységes fogalomhasználat elősegítése érdekében a terület általános jellemzőit. Szerinte a távoktatásban ugyan nehezebben követhető nyomon a tanulók fejlődése, de sokkal jellemzőbb erre az oktatási módszerre a tanulóközpontúság. Ugyanakkor felhívta a figyelmet az e-learning problémáira is, például arra, hogy a számítógépeket nem használók számára nehézséget okozhat ez a fajta tanulás. Emellett a szakember szerint az edutainment - a szórakoztatva tanulás - alkalmazásával is vigyázni kell, mivel más attitűd szükséges a szórakozáshoz és a tanuláshoz.
Józsa Gabriella, az EDUWEB Multimédia Zrt. oktatási és tartalomfejlesztési igazgatója ugyanakkor konkrét példákkal mutatta be, milyen területeken használható az e-learning. Szerinte az edutainment is hasznos lehet akkor, ha nagy tömeg számára akarunk ingyenes ismeretterjesztő anyagot biztosítani. A szakértő egy másik példájában azt mutatta be, hogyan lehet a megfelelő tananyagokkal a szoftverek használatára tanítani a számítástechnikában kevésbé járatos embereket. A két előadó egyetértett abban, hogy az e-learning tág lehetőségeket biztosít, de a konkrét megoldást a tartalom és a célcsoport ismeretében kell kiválasztani.
Már állami szinten is felismerték az e-learningben rejlő lehetőségeket, amelyet a közoktatásban is ki lehet aknázni -mondta el Nagy László, a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet főigazgatója. Ezért a TÁMOP 2.2.1-es pályázat keretében 2010 novemberéig (két év alatt) több mint 7 milliárd forintot költenek el elektronikus tananyagok fejlesztésére. Ennek eredményeként mintegy 3000 olyan tartalomelem jön létre, amely az új OKJ-nak megfelelő, iskolai rendszerben oktatható szakképesítésekhez kapcsolódik.
Új technikai megoldások - végtelen lehetőségek?
A konferencián az e-learning technikai hátterét, valamint a legújabb lehetőségeket is bemutatták. Korom Miklós, a NEXON e-learning tanácsadója például ismertette, hogy a Lectora nevű szoftverben hogyan lehet rövid idő - akár pár óra - leforgása alatt online tananyagot készíteni. Laczkó János, az Infotéka ügyvezető igazgatója előadása egyik részében ugyanakkor különböző virtuális tantermekbe kalauzolta a konferencia résztvevőit, így például mindenki bekapcsolódhatott egy online angolórába, majd egy webtréningbe. Laczkó János elmondta, hogy ma már arra is lehetőség van, hogy egy szakmai kiállításon biztosítsák az online részvételi lehetőséget: a résztvevők virtuálisan körbejárhatják a standokat, beülhetnek a konferenciaterembe, vagy beszélgethetnek a kiállítókkal és a többi látogatóval is.
A konferencia zárásaként a résztvevők arra a megállapításra jutottak, hogy bár a technikai háttér és a megfelelő tananyagok készítésének lehetősége adott, még sok esetben szükség van a változásra - például az e-learning esetében a tanár szerepe is módosul. Angyal Gábor, a NEXON e-learning tanácsadója azonban összességében pozitívan ítélte meg a konferenciát: "Ahogy a konferencia résztvevői, úgy az e-learningben érintett szakemberek is sokféle tudással és háttérrel rendelkeznek, ezért is van szükség a tapasztalataink megosztására. A mostani konferencia csak az első lépés volt, de hosszú távon elérhetjük, hogy az e-learning valóban hatékony és kézenfekvő megoldássá váljon."
Az előadások rögzített verziója, valamint a témakör aktuális kérdéseiről szóló EDUKREATÍV - Kreatív Képzések Magazinja elérhető a konferencia hivatalos honlapján (www.edukreativ.hu).
- 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.
Részletek
Jegyek
A kormány a hazai kkv-k erősítésére 15 milliárd forint kerettel munkavállalók képzését támogató programot indított, közölte Varga-Bajusz... Teljes cikk
A diákok digitális készségei javuló tendenciát mutatnak, de még van hová fejlődniük, különösen az algoritmikus gondolkodást igénylő, komplex... Teljes cikk
Folytatjuk a Budapest Business Journal HR-hez kapcsolódó iparági listáinak közlését. Ezúttal a tréningcégeket vesszük nagyító alá a vállalati... Teljes cikk
- Több mint 6600 embert bocsát el a Dell 2 éve
- E-Learning: szabadon térben és időben - Nelson Mandelától Arnold Schwarzeneggerig 2 éve
- Milyen munkavállalókra van ma szüksége egy cégnek? Mire fókuszáljon a HR? 3 éve
- KÉPZÉS ÉS FEJLESZTÉS: Modern oktatási formák 3 éve
- CBT távoktatási forma 3 éve
- E-learning 3 éve
- Szinkron e-learning 3 éve
- Aszinkron e-learning 3 éve
- Ingyenes e-learning tananyag készült kkv-k számára 3 éve
- Így fejleszd a hibrid csapatot – a blended learningé a jövő 4 éve
- Hogyan lettem szakácsból Scrum Master? 4 éve