Duális szakképzés: hogyan ösztönözhetőek a cégek?
Rugalmasabbá kell tenni a szakképzés jelenlegi finanszírozási modelljét, hogy a hiányszakmákat valóban fel lehessen tölteni. Addig ugyanis, amíg a piacképes ismereteket gyakorlati szinten is átadni képes cégek rövid távon nem érdekeltek a duális szakképzés megvalósulásában, nem lehet növelni a képzett szakemberek számát - hívja fel a figyelmet elemzésében az AAM Tanácsadó Zrt.
A mezőgazdaság mellett hagyományosan is az építőipar tekinthető az alacsony képzettségű, aktív korú munkavállalók legnagyobb felvevő területének. A strukturális munkanélküliség ezt a jelenleg stagnáló piacot is érinti. Annak ellenére, hogy van álláslehetőség, léteznek üres, betöltetlen pozíciók a keresleti oldalon, hatalmas méreteket ölt a feltorlódott, elhelyezkedni nem tudó munkavállalók létszáma.
"Természetesen nem létezik olyan időpillanat a gazdaságban, amikor úgynevezett teljes foglalkoztatottságról beszélhetünk, magyarán a keresleti és kínálati oldal sohasem kerülhet teljes fedésbe, ugyanakkor a hiányszakmák felé történő átjárhatóság, a szakképzés finanszírozási modelljének rugalmassá tétele elemi érdeke volna a gazdaságnak" - mutatnak rá az AAM szakértői.
A cégek azonban ma nem feltétlenül érdekeltek a szakiskolákban tanuló diákok gyakorlati képzésében. Sok vállalkozó úgy érzi, hogy a szakképzési hozzájárulás befizetésével már letudta a kötelező feladatot; szakmai tapasztalat nélküli fiatalok gyakorlati képzésével nem kíván újabb koloncot a nyakába venni. A nyugati mintájú, duális szakképzési rendszerben a tanulók gyakorlati oktatásának jelentős részét az adott szektor arra alkalmas piaci cégei végzik, annak érdekében, hogy a munkaerőpiacra kikerülő végzősök valóban olyan szaktudással rendelkezzenek, amelyre a foglalkozatóknak szüksége van. A duális szakképzési rendszer az egyik leghatékonyabb módja annak, hogy a potenciális munkavállalók a piac igényeihez illeszkedő szaktudás birtokában valóban képesek legyenek elhelyezkedni - ezáltal csökkentve a strukturális munkanélküliség szintjét.
A jelenlegi finanszírozási rendszer fókuszált megváltoztatása nélkül ugyanakkor egy adott gazdasági szektor vállalkozásainak csatlakozása a szakképzés feladataihoz, illetve a szakmunkástanulók cégeknél való intézményesített fogadása nem lehetséges. Tapasztalatok szerint a vállalkozások számára a szakmunkástanulók képzése jelentős többletköltséggel jár. Építőipari szakmák gyakorlati oktatásában például jelentős az anyagköltség és a képzésre, betanításra időt szánó szakemberek munkaidőköltsége is.
Az AAM szakértői rámutatnak a nemzetgazdaság, illetve a vállalkozók szakképzéssel kapcsolatos érdekei közti paradoxonra is. E szerint miközben az ország alapvető gazdasági szükséglete a megfelelően képzett, elhelyezkedni és dolgozni tudó szakemberek számának növelése és a munkahelyteremtés jelentős előmozdítása, addig a piacképes ismereteket gyakorlati szinten is átadni képes cégek rövid távú üzleti érdekei nem ösztönzik a duális szakképzési rendszer megvalósítását.
Az ellentmondás gyakorlati érvényű feloldása azonban a nemzetgazdaság felemelkedésének alapvető feltétele. A munkaerőpiac szakképzettségi összetételét érintő egyenetlenséget reprezentáló strukturális munkanélküliség szintjének csökkentése a munkahelyteremtés egyik kézenfekvő eszköze lehet.
Az AAM közreműködésével a közelmúltban készített építőipari szakmunkaerő-állománnyal foglalkozó elemzésből kiderül, hogy az ebben a szférában működő közel 70.000, szakképzési hozzájárulást is fizető vállalkozás közül mindössze egy-két tucat cég alkalmas arra, hogy valódi, szakgyakorlati képzést is nyújtson a diákoknak. Járható útnak tűnik az ilyen cégeket a szakképzési feladatok színvonalas ellátásának feltételeit érvényesítő minősítési rendszer alapján szakképzésben résztvevő vállalkozásként regisztrálni, és a velük való egyeztetéssel kialakítani egy új finanszírozási struktúrát.
A duális szakképzési rendszer kialakítása jól működő németországi példára alapozva kizárólag úgy történhet meg, ha az adott gazdasági ágazathoz tartozó vállalkozások szakképzési hozzájárulásként befizetett forrásait - egy alap létrehozása útján - a szakképzésben feladatot vállaló cégek kapcsolódó költségeinek fedezeteként használják fel. Így továbbra is biztosítható valamennyi, az adott szakmákban piacképes ismeretekkel rendelkező - munkaerő megjelenésében egyébként hosszú távon érdekelt - vállalkozás szerepvállalása a szakképzés finanszírozásában. Emellett feloldható lenne a duális rendszer létrehozásának jelenlegi legnagyobb korlátja is: megfelelő finanszírozási eszközökkel érdekeltté lehetne tenni az intézményesített gyakorlati szakképzésre alkalmas cégeket a tanulók fogadására.
- 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
A mesterséges intelligenciára érdemesebb nem veszélyként, hanem a digitális műveltség részeként tekinteni, aminek a fejlesztése nemcsak a... Teljes cikk
Rengeteg érzelem, meggyőződés, konfliktus és öröm, egymástól tanulás és összefeszülés övezi az interkulturális szervezetek működését. A... Teljes cikk
A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk
- Pölöskei Gáborné: harminc százalékkal nőtt a szakképzésbe jelentkezők száma 6 napja
- Hankó Balázs: a térségfejlesztés modellje a szakképzés 2 hete
- Tízből hat fiatal döntött a szakképzés mellett 2 hete
- Ezért sérül a siket és nagyothalló emberek esélyegyenlősége a munka világában 2 hete
- Új, innovatív kezdeményezés - Duális egyetemi mentor programot indít a szombathelyi Schaeffler 3 hete
- Aranyat érhet egy nyerő szakma 3 hete
- Rehabilitációs hozzájárulás 2024-ben 1 hónapja
- Szakképzés 4.0. - így zajlik a fejlesztés 1 hónapja
- Pölöskei Gáborné: a minőségi szakképzésnek lakosságmegtartó ereje van 1 hónapja
- Szakképzés: kiemelt ösztöndíjat kaphat, aki sikeresen leteszi a szakmai vizsgáját 2 hónapja
- Százmilliárd forintos felújítási program indul a szakképzésben 2 hónapja