kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Az őszülő halánték nem minden...az interimeknél sem

Ki lehet jó interim menedzser? Mostanában sokan kérdezik az Interim Menedzser Akadémia idén induló képzése kapcsán, hogy milyen szempontokat kell figyelembe venni, amikor valaki az interim menedzser karriert mérlegeli. A leggyakrabban előforduló kérdés a jelölt korára vonatkozik.

Amikor az interim menedzsment elkezdte térhódítását, az 50-60 évesek világa volt. Az elmúlt 15 évben egy fiatalodási hullámnak vagyunk tanúi Magyarországon és az egész világon egyaránt. Ma már a 30-as éveik végén járó menedzserek is képesek arra, hogy interim menedzserként dolgozzanak. Az életkor fontos - szükséges, de nem elégséges feltétele az interim menedzser munkának.

Dennis Russell és Ian Daniell angol szerzők így írnak az interim menedzsmentről szóló könyvükben: "Volt egy olyan elképzelés, hogy a kor és a rangidősség egyenlő a tapasztalattal és a sikerrel. Így az ősz haj vállalati harcmezőkön sok csatát megnyert - érettséget és súlyt sugallva. Mindazonáltal az interim menedzsment nemcsak a tapasztalatról szól, hanem az eredményekről, a sikerről is. Az a vélemény, hogy a kor és a tapasztalat egyedül elvezetnek a kívánatos végeredményhez - nem érvényes."

Az angol szerzőpáros is állítja, az interim menedzser szakmát elkezdők átlagéletkora csökkent. Mind a szóbeli piaci információk, mind pedig a kutatások és felmérések is bizonyítják, hogy az interim menedzserek átlagéletkora 45 és 49 közé esik (Nagy-Britanniában).

Ráadásul itt, az Elbától keletre figyelembe kell vennünk még egy fontos körülményt. A rendszerváltás után, a '90-es évek elején jöttek be Magyarországra és a régió többi országába is a multinacionális cégek. Így az elmúlt közel 20 év állt rendelkezésére mindenkinek, legyen ma akár 60 éves, akár 45 éves, hogy a multinacionális "anyáktól" közvetlenül tanuljon menedzsmentet. Vagyis a ma 55-60 éveseknek e tekintetben semmi előnyük nincs a náluk 15-20 évvel fiatalabbakhoz képest. Sőt, úgy gondolom, igazából azok a friss gazdasági diplomások tudtak rengeteget tanulni, akik a '90-es évek elején kezdték el lépésről lépésre elsajátítani a vezetési és menedzsment ismereteket a multinacionális cégeknél. Azt is mondhatjuk, ők még nem voltak "megfertőződve" az előtte lévő rendszer cégvezetésre vonatkozó beidegződéseivel.

Az életkor nem mellékes. Mindazonáltal ne essünk abba a hibába, hogy ok-okozati szabályt akarunk felállítani. Nem mondhatjuk azt, hogy ha valaki 60 éves, akkor biztos jó interim menedzser válik belőle és azt se, hogy ha valaki 37 éves, akkor biztos alkalmatlan. Egyáltalán nem törvényszerű. Akármilyen nehéz, el kell szakadni a sztereotípiáktól: a kor nem jogosít fel automatikusan arra, hogy valaki a tudás és a tapasztalat letéteményese legyen. Egy 40 éves szőke nő is lehet kiváló interim menedzser. Az alkalmasság az egyén képességeitől, tapasztalataitól, elért és felmutatható eredményeitől, valamint érzelmi intelligenciájától függ, továbbá attól, hogy kompatibilis-e az adott interim projekttel.

Senki nem születik interim menedzsernek, de azzá válhat tudatos készülés, gyakorlás, tanulás révén. A tanulási, gyakorlási és fejlődési folyamat eredményeképpen létrejön az érettség. Természetesen e folyamat nem ér véget, élethosszig tart.

Magyari Éva
képzési igazgató
Interim Menedzser Akadémia Kft.


  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Rosszul jár, aki ilyen cégben dolgozik gazdasági válság idején

Sebezhetőbbek gazdasági válság alatt azok a vállalatok, ahol a vezetők kevés érzelmi támogatást adnak az alkalmazottaknak – állapították meg a... Teljes cikk

Kevesebben lettek a postások, dinamikusan bővül két gyártó cég: létszámtrendek

2023. novemberről decemberre 300 fő felett csökkent a Magyar Posta alkalmazottainak száma, kevesebben lettek a B + N Referencia takarítócégnél is.... Teljes cikk

Most érdemes dönteni, ki vegye át a családi vállalkozást

Az év eleje az újrakezdés ideje a generációváltásban is. A rendszerváltás idején alakult vállalkozások vezetői lassan nyugdíjba vonulnak, és... Teljes cikk