kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Az oktatás jövője: tudás, készségek, kompetenciák

A Magyar Képesítési Keretrendszer legfontosabb előnye, hogy segít a képzések közötti eligazodásban nemcsak itthon, hanem külföldön is - mondta dr. Maruzsa Zoltán felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár június 27-én az Oktatási Hivatal Nemzeti Koordinációs Pontja által szervezett konferencián. Az eseményen a képesítési keretrendszer oktatásban betöltött szerepéről, illetve a rendszer alapjául szolgáló szemléletmódról, a tanulási eredmények alapú megközelítésről hallgathattak előadást a résztvevők - olvasható az Edupress hírügynökség beszámolójában.

images

images

Miért fontos a képesítési keretrendszer megalkotása? - tette fel a kérdést dr. Maruzsa Zoltán, a konferencia elnöke, aki igyekezett választ is adni rá. Mint mondta: sok érv szól a képesítési keretrendszer mellett, a legfontosabb előnye mégis az, hogy "segít a képzések közötti pontos eligazodásban intézmények, diákok, munkavállalók, munkaadók számára - nemcsak magyar, hanem európai viszonylatban is". A Magyar Képesítési Keretrendszer (MKKR) fejlesztésében sok intézmény vesz részt: a kialakításért elsősorban az Emberi Erőforrások Minisztériuma és Nemzetgazdasági Minisztérium a felelős, de fontos partner a munkában az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, az Educatio Nonprofit Kft., az Oktatási Hivatal, valamint a Nemzeti Munkaügyi Hivatal is - sorolta a helyettes államtitkár.

Képesítési rendszer és képesítési keretrendszer

A konferencia első előadását Loboda Zoltán, az Oktatási Hivatal Nemzetközi Osztályának vezetője tartotta a képesítési rendszer és a képesítési keretrendszer oktatáspolitikai funkcióiról. Elsőként kiemelte: "a képesítési keretrendszer létrehozása nem egyszerű feladat, a hatásait csak hosszú idő után lehet mérni". A fogalmakat tisztázandó elmondta: a képesítés az oktatási képzési program elvégzését igazoló bizonyítvány, fokozat, azonban a képesítési keretrendszer összefüggésében más értelmet nyer - ebben az értelemben "modulként vagy tanulási egységként a tanulási folyamat önmagában értelmezhető egységeként" jelenik meg. A képesítés szükséges feltételeként fogalmazta meg továbbá, hogy a tanuló által elsajátított standardokat, a tanulási eredményeket hatáskörrel rendelkező hatóságnak kell elismernie. "A képesítési rendszer ezzel szemben magában foglalja mindazon folyamatokat, amelyek a tanulási eredmények értékelését, megszerzésének folyamatait, elismerését eredményezik. Képesítési rendszer-típusok kapcsán beszélhetünk elkülönült ágazati, összekapcsolódó, illetve átfogó rendszerről - utóbbi az összes alágazat képesítéseit foglalja össze, ám ilyen nem nagyon létezik, ezért merült fel a képesítési keretrendszer megalkotásának igénye" - mondta Loboda Zoltán.

A képesítési rendszerek tartalmazzák az intézményi mechanizmusokat, a minőségbiztosítási folyamatokat, az értékelés és a képességek elismerésének folyamatait, valamint a munka és a civil társadalom közti partnerséget. "A képesítési keretrendszer a változás, a támogatás erős és meghatározó eszköze" - magyarázta az osztályvezető. Az igény, amely életre hívta a keretrendszereket, az élethosszig tartó tanulás szemléletmódjának megjelenése, illetve az a tény, hogy a képesítések tartalma és a készségigények nehezen voltak összeilleszthetők, és hitelességi problémák is felmerültek - vázolta Loboda Zoltán. Fontos emellett, hogy a képesítési keretrendszer lehetővé teszi a nem-formális tanulás elismerését, és a regionális munkaerőpiac is igényelte az országok közötti képesítések összehasonlításának megteremtését.

A képesítési keretrendszer tanulási eredményeken alapul, a képesítéseket szintekbe sorolják és ezeket azonos szintleíró jellemezők alapján írják le. A keretrendszerek főbb szerepüket tekintve három típusba sorolhatók: létezik egyrészt a kommunikatív keret - ilyen az MKKR -, amely megtartja a képesítési rendszerek alapelveit, ennek alapján próbálja átláthatóbbá tenni a képesítéseket, és elősegíteni a képesítések birtokosai (tanulók, hallgatók) és a képesítések megrendelői (munkaerőpiac, munkáltatók) közötti kommunikációt. Másrészt van az átalakító keret, melynek explicit célja a képesítési rendszerek gyökeres átalakítása. (ez a legkevésbé elterjedt). A harmadik pedig a reformáló keret, amely valamilyen oktatáspolitikai reformagenda céljainak elérését támogatja a keretrendszer nyújtotta lehetőségek által (például társadalmi integráció, leszakadók képesítéshez juttatása rugalmasabb módon).

A képesítési keretrendszer egyértelmű előnye az egész életen át tartó tanulás szempontjából, többek között a tanulási utak egymásra épülése, a mobilitás támogatása a tanuláshoz és a karrierhez kötődően, az átláthatóság, illetve bizonyos országokban a kreditátviteli mechanizmusokat is megkönnyíti. "Fontos cél, hogy az MKKR-hez hozzákapcsolódjanak a pályaorientációs és tanácsadási rendszerek is" - összegezte az osztályvezető.

Az MKKR alapja: a tanulási eredmények

Dr. Vámos Ágnes, az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) Pedagógiai és Pszichológiai Karának egyetemi tanára a tanulási eredmények alapú megközelítésről számolt be. "A szemléletmód középpontjában a tanulás, a tanulási eredmények állnak - ezek olyan állítások, amelyek megmutatják, hogy a hallgató mit tud, mit lesz képes elvégezni, milyen attitűdökkel rendelkezik a tanulási tevékenység eredményeképpen" - fejtette ki dr. Vámos Ágnes. Az MKKR különlegessége, hogy a tudás és készségek jellemzői mellett az autonómia és a felelősségvállalás elérendő szintje is megjelenik benne. "E szemléletmód sajátossága, hogy a pedagógus nagyobb figyelmet fordít a hallgató eredményeire, mint a tanári szándékra és célokra" - tette hozzá.

A tanulási eredmények serkentik az innovációs potenciált, megteremtik a szakmai párbeszéd elindulását, erősítik a tudásközösségeket, lehetővé teszik a képzések és a képesítések felülvizsgálatát, a partnerség értelmezését a munka világa, a hallgató és az intézmény között. Emellett hozzájárulnak a diszciplína tudomány-rendszertani kérdéseinek gondozásához - tudományhatárok, tudományágak újradefiniálásához, a képzési területek és diszciplínák illeszkedéséhez. A remények szerint e megközelítés hatására a felsőoktatási képzőintézmények felismerik pedagógiai felelősségüket, a változásokat a tanulásfelfogásban, a tanulásszervezésben, valamint a tudomány taníthatóságának és tanulhatóságának kérdését. "A tanulási eredmények jelentősége, hogy a képesítések összehasonlításának alapját jelentik, a képzési reform központi fogalmának számít. Ám veszélyt is hordoz magában, megeshet, hogy felületes reformok születnek, túldicsérik a rendszert, és megmerevedik az értékelés" - összegezte dr. Vámos Ágnes.

MKKR a közoktatás és a szakképzés oldaláról

Dobszay Ambrus, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Tartalomfejlesztési és Módszertani Központjának igazgatója a képesítési keretrendszer és a közoktatás kapcsolatáról beszélt. Mint mondta: habár a közoktatást érinti legkevésbé az MKKR, a rendszer kiépülésének hasznát ez a terület is élvezi - az igény azért nem itt fogalmazódott meg, mert ez a terület a legszabályozottabb az oktatás világában. Mennyire használható akkor a közoktatásban a képesítés, a kimenet, a kilépési pont, a végzettség fogalma? - tette fel a kérdést az igazgató. Kifejtette: a köznevelés nem nyújt képesítést - habár a középfokú végzettséget az új törvény újradefiniálta, továbbra is probléma a képesítési keret 3. Szintjének meghatározása. További kérdés, hogy mi a teendő akkor, amikor az 1. szintet a 6. osztályra javasolja a rendszer, ám az alapismereti szakaszt lezáró szint hiányzik. Problémás még a speciális ismeretek és az általános végzettség viszonya is - például az autonómia és felelősségvállalás esetében. "Mindezen kérdések mellett az MKKR-nek lehet pozitív hatása a közoktatásra: a tanulási eredmények-centrikus gondolkodás meghonosodása, a tudás melletti aspektusok jelentőségének felértékelődése (képesség, attitűd, autonómia), valamint az átjárhatóság újragondolása" - tette hozzá Dobszay Ambrus.

Dr. Arapovics Mária felnőttképzési szakértő, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Andragógiai Tanszékének egyetemi adjunktusa a szakképzés szemszögéből foglalkozott a képesítési keretrendszerrel. Hangsúlyozta: Európában a szakképesítések oldaláról indult el a keretrendszerek fejlesztése, ez a terület volt a mozgatórugó, ugyanis a személyek szabad áramlása maga után vonta a szakképesítések kölcsönös elismerését. "A szakképzéssel foglalkozó szakemberek előtt számos feladat áll még: többek között az Országos Képzési Jegyzék (OKJ) és az MKKR összehangolása, az OKJ-s és MKKR-szintek egymásnak való megfeleltetése. Kérdés továbbá a munkáltatók hozzáállása, illetve, hogy a munkaerőpiac szereplői és a képzők mennyire tudnak közösen gondolkodni" - magyarázta dr. Arapovics Mária.

MKKR a felnőttképzés és a felsőoktatás szemszögéből

Dr. Farkas Éva, a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Felnőttképzési Intézetének egyetemi docense a képesítési keretrendszer és a felnőttképzés kapcsolatát tárgyalta előadásában. Elsőként a felnőttoktatás és a felnőttképzés fogalmát magyarázta meg: előbbi iskolai rendszerű (a köznevelési rendszer része), formális tanulást jelent, utóbbi, a felnőttképzés iskolán kívüli tanulást jelent, mely lehet formális, nem-formális és informális is. A docens megjegyezte: 1571 akkreditált intézmény szervez felnőttképzést, és körülbelül 700 ezer ember vesz részt benne - jellemzően szakmai továbbképzésben és OKJ-s szakképesítésekben. "Az MKKR már megjelenik az új, 2013. szeptember 1-jétől hatályos felnőttképzési törvényben, így tehát a szintjelölőknek is világosnak kellene lenniük" - mondta dr. Farkas Éva.

Hozzátette: a tanulási eredmények alapú megközelítés voltaképpen most is jelen van vizsgáztatáskor, hiszen "arra vagyunk kíváncsiak, hogy a tanuló mit lesz képes elvégezni a jövőben". A felnőttképzésben megszerezhető képesítések eltérően viszonyulnak az MKKR-hez. A szakmai képzések, azaz az OKJ-s szakképesítések majdnem kompatibilisek az MKKR-rel. A jelenleg nem OKJ-s akkreditált szakmai képzések szeptember 1-jétől szakmai programkövetelmények szerinti nem OKJ-s szakmai végzettségek lesznek, és ennek következtében kompatibilissé válhatnak az MKKR tanulási eredmények alapú megközelítésével. Ám több olyan hatósági és egyéb szakmai képesítés létezik, amely jelenlegi formájában egyáltalán nem illeszkedik a keretrendszer alapelveihez. "Úgy gondolom, a felnőttképzésben megszerezhető képesítések MKKR szerinti besorolásához megfelelő az idő kell, és ehhez a felnőttképzési programoknak is tanulási eredményeken kell alapulniuk, illetve szükség van az alágazat-specifikus szintleíró jellemzők meghatározására is" - sorolta dr. Farkas Éva. A docens kiemelte: az MKKR-nek számos előnye van a felnőttképzésben - többek között a külföldön szerzett képzések elismerése, az élethosszig tartó tanulás koncepciójának támogatása, a közös nyelv létrehozása, az eltérő tanulási környezetben szerzett nem-formális és informális tanulási eredmények elismerése és egyenértékű igazolása, az összehasonlíthatóság segítése, illetve mindezek mellett a munkaadók számára is perspektívát jelent (informatívabb, komplexebb képet ad a munkavállalóról).

A plenáris ülés záró előadását Sándorné dr. Kriszt Éva, a Budapesti Gazdasági Főiskola rektora tartotta. A felsőoktatás szempontjából beszélt a képesítési keretrendszerről. A rektor úgy vélte, a képesítési követelmények területén négy nagyobb teendő rajzolódik ki. Szükséges a képesítési kimeneti követelmények felülvizsgálta, a bolognai folyamatnak köszönhetően megnövekedett alapképzési szakok számának csökkentése, és a mesterképzési szakok tartalmának újragondolása. Emellett fontos a képesítési követelmények átfedéseinek kiszűrése, illetve a módszertani korszerűsítés, amely a képzési és tanulási célok és tartalmak modernizálását jelentené.

A mindennapokban hasznosítható tudást kell átadni

Az oktatásnak nem feltétlenül kell a munkaerőpiacot szolgálnia, mivel maga az oktatás is egyfajta piac; a cél inkább a gyakorlatba átültethető, a mindennapokban hasznosítható, "utcai tudás" átadása - vallja Bánki Horváth Mihály szakképzési koordinátor. A szakember "Tanulási eredmények - papír vagy valóság?" címmel tartott gondolatébresztő műhelybeszélgetést a konferencia keretein belül.

"Az elmúlt mintegy két évtizedben a hagyományos, oktató központú megközelítés a tanuló központú megközelítés felé mozdult el, a súlypont pedig immár nemcsak az oktatásra helyeződik, hanem arra is, hogy a hallgatóktól milyen tudáselemeket várunk el az adott modul, illetve program elvégzésekor" - emelte ki Bánki Horváth Mihály, aki szerint ennek a hallgató-, valamint tanulóközpontú oktatásnak kulcselemei a tanulási eredmények. Ezek ugyanis olyan állítások, amelyek azt fogalmazzák meg, hogy a hallgatóknak mit kell elérniük, és hogyan kell bebizonyítaniuk: az adott tudástartalmakat valóban birtokolják. Szerinte a tanulási eredmény nem önmagában létező fogalom, fontos, hogy azt az oktatási és tanulási tevékenységekkel és az értékeléssel is összekössük.

A tanulási eredmények megfogalmazása segíti a képzési programok és modulok módszeresebb tervezését, valamint fontos szerepe van a minőségbiztosításban is. Emellett mint a képzési programok és modulok leírásának közös módszere, megkönnyíti az intézmények közötti, minőségbiztosítási célú közös szabványok és módszerek kialakítását. "A keretrendszerek kapcsán felmerül továbbá a kérdés, hogy mit jelöljünk meg tanulási eredményként: a minimális elvárásokat, az adott szintű fokozat küszöbértékeit vagy az adott fokozat tipikus értékeit, illetve, hogy mennyi eltérést engedhetünk meg e küszöbértékektől "lefelé és felfelé" a fokozat megszerzésének veszélyeztetése nélkül" - vetette fel Bánki Horváth Mihály. Szerinte a felsőoktatás tömegesedését illetően nem az a legfontosabb kérdés, hogy mit kellene tudniuk a hallgatóknak, hanem az: hogyan fogják tudni. A szakképzési koordinátor szerint ugyanis nagyon nehéz meghatározni, hogy mit kellene pontosan számon kérni a tananyag adott pontjain. A szakember azt is szükségszerűnek tartja definiálni, hogy az oktatás és a munkaerőpiac értékeit, valamint értékeléseit hogyan lehet közös metszetbe hozni, hogy az dinamikus fejlődést eredményezzen.

Mindenkinek tudnia kell, miért jó a képesítési keretrendszer

Fontos, hogy mindenki megértse, miért hasznos a Magyar Képesítési Keretrendszer, ugyanis csak így támogatható - ami jelenleg folyik, az bürokratikus alkalmazkodás - mondta a konferencia műhelybeszélgetésén Setényi János. Az Expanzió Kft. ügyvezető igazgatója.

Setényi János hangsúlyozta: Magyarország követő ország - amit előírnak, azt végrehajtjuk, megcsináljuk, ám nem állunk elő ötletekkel, újdonságokkal. "Meg kell érteni, mire való, mire használható a Magyar Képesítési Keretrendszer (MKKR), hiszen másként nem alkalmazható támogató rendszerként. Hosszú évek óta egy helyben toporgunk, nagy mulasztásban vagyunk, a rendszer mögött pedig nincs szakpolitikai támogatás és lényegi megértés" - mondta Setényi János. Az ügyvezető igazgató hozzátette: ami jelenleg folyik, az bürokratikus alkalmazkodás.

A képesítési keretrendszerek megalkotását a gazdasági szereplők maguk kezdték el, elsőként az angolszászoknál, Skóciában, Walesben, ahol az már a legelején behatolt a felsőoktatásba - az országos kereteket később rakták rá. "Dél-Európában ez idegen ügy, ahogy nálunk is, mert mi még mindig bizonyítványokban gondolkodunk, és az, hogy mit tud a hallgató, majd kiderül, a lényeg, hogy megfeleljen a vizsgán. Ezen a szemléletmódon kell változtatni" - mutatott rá Setényi János.

Az ügyvezető kiemelte: a valódi cél a kommunikáció és a képzési tartalmak, valamint az értékelési rendszerek (például szakmai vizsgáztatás) folyamatos karbantartása - ennek megvalósítására azonban jelenleg nincsen megfelelő erőforrás.

Peremfeltételként létre kellene jönnie a tudásintenzív, innovatív gazdasági szektoroknak, szükséges lenne megfelelő gazdasági képviselet, amelynek legitimnek és szakmailag kompetensnek kellene lennie - például érteniük kellene, hogy egy-egy főiskolának, egyetemnek mi a problémája a szintezéssel. "Megfelelő méretű, rugalmas, széles képzési kínálatú képzőintézmények kellenének az elaprózott képzési szerkezet és kis intézmények helyett, valamint szükséges a tanulásba befektető, tájékozódni kívánó tanulók megléte is" - tette hozzá az ügyvezető igazgató.

A műhelymunka végén Setényi János továbbgondolandó kérdésként felvetette: kommunikációt fejlesszünk vagy azonnal a képzés korszerűsítését célozzuk-e meg, rendszerfejlesztésre vagy kis áttörésekre összpontosítsunk-e, csak hazai fejlesztések induljanak, vagy indítsuk be a tudás és a megoldások importját, illetve támaszkodjunk-e a fejlesztésekkor a multinacionális vállalatokra.

www.edupress.hu

  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
"Digitális jogosítvány" nélkül nagyot fog ütni a "digitális üvegplafon"

A mesterséges intelligenciára érdemesebb nem veszélyként, hanem a digitális műveltség részeként tekinteni, aminek a fejlesztése nemcsak a... Teljes cikk

Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben?

Rengeteg érzelem, meggyőződés, konfliktus és öröm, egymástól tanulás és összefeszülés övezi az interkulturális szervezetek működését. A... Teljes cikk

A munkavállalók készségfejlesztése elmaradásban van, pedig fenekestül felfordul a munka világa

A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk