Aki kérdez: Sélei Annamária
HR Szubjektív rovatunkban Vass Kornélia, a Citi Bank HR igazgatója válaszol Jagicza Ágnes, az Invitel HR és jogi vezérigazgató-helyettesének kérdésére. Sorozatunkat Sélei Annamária, a Drogeriemarkt Kft. személyzeti vezetőjének kérdésével folytatjuk.
Használnak-e külsős coachokat, és ha igen, akkor milyen kiválasztási alapok alapján döntenek, hogyan történik ez régiós szinten, mik a tapasztalataik?
- A Citi Magyarországon még nem vett igénybe külsős coaching szolgáltatást. A coaching, mint fejlesztési eszköz alkalmazásának lehetőségét korábban is megvizsgáltuk, és a magyarországi executive coach kínálatot is górcső alá vettük a korábbi években. Az eddigi fejlesztési igények alapján, az ár-érték arányt vizsgálva nem vettünk igénybe ilyen külsős szolgáltatást, belső fejlesztésekkel oldottuk meg a helyzeteket. A Citinél működik belső coach képzés. Ettől eltekintve azt gondolom, vannak olyan fejlesztési helyzetek, amelyekre a külsős executive coaching kínálhat megoldást.
Azt gondoljuk, és ebben mind a HR vezetésben, mind a felsővezetésben egyetértünk, hogy a mi vezetőink számára - akik általában magas színvonalú képzéseket és fejlesztési lehetőségeket kapnak, és folyamatosan nemzetközi környezetben, a legmagasabb elvárásoknak kell hogy megfeleljenek -, csak hasonlóan magasan képzett és tapasztalt executive coach támogatót tudnánk párba állítani. A magyar piacon sajnos ebből a kaliberből kevesen vannak.
A legfontosabb követelményeink, hogy az executive coach-nak magának legyen mérvadó és sikeres üzleti tapasztalata, ideálisan vállalatvezetői de legalább senior management pozícióban egy hasonló profitorientált nemzetközi cégnél, vagy komolyabb szintű saját cégvezetői tapasztalata. E dimenziók ismerete nélkül nem tudná megérteni, hogy a kliense milyen cipőben jár, és nehezen találnának közös nyelvet. A vezetői tapasztalaton kívül természetesen coaching elmélet és néhány év coaching tapasztalat is álljon mögötte, releváns, ellenőrizhető referenciákkal. Emellett nálunk még fontos lehet a folyékony angol nyelvtudás, amennyiben külföldi kolléga igényel támogatást. A coachnak jó kommunikátornak, jó érzelmi intelligenciával bíró, érett személynek kell lennie, hogy hatékonyan tudja támogatni az ügyfél folyamatát.
Régiós szinten nálunk is van a coachingnak gyakorlata. A főbb szempontok, melyeket vizsgálunk, mielőtt coach bevonásáról döntünk:
- A felmerült problémára, fejlesztési szükségletre valóban a coaching-e a megoldás, vagy más fejlesztési beavatkozással, megközelítéssel lehet-e inkább eredményt (változást) elérni?
Ha a coaching tűnik a legcélravezetőbb módszernek, akkor azt is megvizsgáljuk, hogy szükség van-e külsős coachra az adott fejlesztéshez, vagy belső coaching-gal meg tudjuk-e oldani. Nagyon erős a költségkontroll, és amit tudunk, házon belülről oldunk meg. Tehát indokolt-e a külsős coach költségének igénybevétele?
- A kolléga, akinek coachingra van szüksége, kiemelkedő tehetség-e? Ha nem, valóban szükséges-e ilyen mértékű befektetés?
- A coachingot igénybe vevő kolléga egyetért-e a coaching folyamat szükségességével, együttműködik-e ebben?
Ki fogja támogatni a coaching után az adott kollégát, miután a coaching folyamat lezárult?
- Melyek a konkrét igények, fejlesztendő készségek a cég szempontjából, és az egyén szempontjából, melyekkel a coaching folyamatnak foglalkoznia kell?
- Mit várunk el a coaching folyamattól, minden érintett fél tisztában van-e ezzel?
A tipikus helyzetek, amikor a coaching támogatás célravezető lehet:
- "Elakadások", amikor az illető eddig bevett viselkedési módjai nem működnek, az illető megrekedt.
- "Átmenetek", amikor az illető egy teljesen új területre, új pozícióba vált, és szüksége van támogatásra, hogy sikeresen élje meg a gyors változást.
- "Kulturális Asszimiláció", amikor az illető egy teljesen új kultúrába (szervezeti, vagy geográfiai) vált, és a változás feldolgozásához támogatásra van szüksége.
- "Akadályok" - olyan beazonosított fejlesztendő területek, készségek, melyeken ha nem javítunk, akkor karrier kisiklást eredményez.
Sélei Annamária, a Drogeriemarkt Kft. személyzeti vezetőjének KÉRDÉSE:
- Gergácz Lilitől, a Kürt Zrt. HR vezetőjétől kérdezem: Hogyan biztosítja a Kürt a dolgozói számára a rugalmas munkavégzést? Milyen elemek férnek bele a vállalati kultúrába annak érdekében, hogy növeljék a dolgozói elégedettséget?
- A Citi Magyarországon még nem vett igénybe külsős coaching szolgáltatást. A coaching, mint fejlesztési eszköz alkalmazásának lehetőségét korábban is megvizsgáltuk, és a magyarországi executive coach kínálatot is górcső alá vettük a korábbi években. Az eddigi fejlesztési igények alapján, az ár-érték arányt vizsgálva nem vettünk igénybe ilyen külsős szolgáltatást, belső fejlesztésekkel oldottuk meg a helyzeteket. A Citinél működik belső coach képzés. Ettől eltekintve azt gondolom, vannak olyan fejlesztési helyzetek, amelyekre a külsős executive coaching kínálhat megoldást.
Azt gondoljuk, és ebben mind a HR vezetésben, mind a felsővezetésben egyetértünk, hogy a mi vezetőink számára - akik általában magas színvonalú képzéseket és fejlesztési lehetőségeket kapnak, és folyamatosan nemzetközi környezetben, a legmagasabb elvárásoknak kell hogy megfeleljenek -, csak hasonlóan magasan képzett és tapasztalt executive coach támogatót tudnánk párba állítani. A magyar piacon sajnos ebből a kaliberből kevesen vannak.
A legfontosabb követelményeink, hogy az executive coach-nak magának legyen mérvadó és sikeres üzleti tapasztalata, ideálisan vállalatvezetői de legalább senior management pozícióban egy hasonló profitorientált nemzetközi cégnél, vagy komolyabb szintű saját cégvezetői tapasztalata. E dimenziók ismerete nélkül nem tudná megérteni, hogy a kliense milyen cipőben jár, és nehezen találnának közös nyelvet. A vezetői tapasztalaton kívül természetesen coaching elmélet és néhány év coaching tapasztalat is álljon mögötte, releváns, ellenőrizhető referenciákkal. Emellett nálunk még fontos lehet a folyékony angol nyelvtudás, amennyiben külföldi kolléga igényel támogatást. A coachnak jó kommunikátornak, jó érzelmi intelligenciával bíró, érett személynek kell lennie, hogy hatékonyan tudja támogatni az ügyfél folyamatát.
Régiós szinten nálunk is van a coachingnak gyakorlata. A főbb szempontok, melyeket vizsgálunk, mielőtt coach bevonásáról döntünk:
- A felmerült problémára, fejlesztési szükségletre valóban a coaching-e a megoldás, vagy más fejlesztési beavatkozással, megközelítéssel lehet-e inkább eredményt (változást) elérni?
Ha a coaching tűnik a legcélravezetőbb módszernek, akkor azt is megvizsgáljuk, hogy szükség van-e külsős coachra az adott fejlesztéshez, vagy belső coaching-gal meg tudjuk-e oldani. Nagyon erős a költségkontroll, és amit tudunk, házon belülről oldunk meg. Tehát indokolt-e a külsős coach költségének igénybevétele?
- A kolléga, akinek coachingra van szüksége, kiemelkedő tehetség-e? Ha nem, valóban szükséges-e ilyen mértékű befektetés?
- A coachingot igénybe vevő kolléga egyetért-e a coaching folyamat szükségességével, együttműködik-e ebben?
Ki fogja támogatni a coaching után az adott kollégát, miután a coaching folyamat lezárult?
- Melyek a konkrét igények, fejlesztendő készségek a cég szempontjából, és az egyén szempontjából, melyekkel a coaching folyamatnak foglalkoznia kell?
- Mit várunk el a coaching folyamattól, minden érintett fél tisztában van-e ezzel?
A tipikus helyzetek, amikor a coaching támogatás célravezető lehet:
- "Elakadások", amikor az illető eddig bevett viselkedési módjai nem működnek, az illető megrekedt.
- "Átmenetek", amikor az illető egy teljesen új területre, új pozícióba vált, és szüksége van támogatásra, hogy sikeresen élje meg a gyors változást.
- "Kulturális Asszimiláció", amikor az illető egy teljesen új kultúrába (szervezeti, vagy geográfiai) vált, és a változás feldolgozásához támogatásra van szüksége.
- "Akadályok" - olyan beazonosított fejlesztendő területek, készségek, melyeken ha nem javítunk, akkor karrier kisiklást eredményez.
Sélei Annamária, a Drogeriemarkt Kft. személyzeti vezetőjének KÉRDÉSE:
- Gergácz Lilitől, a Kürt Zrt. HR vezetőjétől kérdezem: Hogyan biztosítja a Kürt a dolgozói számára a rugalmas munkavégzést? Milyen elemek férnek bele a vállalati kultúrába annak érdekében, hogy növeljék a dolgozói elégedettséget?
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba. Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
További cikkek
Milyen közös munkára van szükség a vezetők és a HR között a toborzás és megtartás témájában?
HR Szubjektív rovatunkban Marázi Judit HR szakértő és szervezetfejlesztési tanácsadó kérdez, miután válaszolt Oláh Henrietta, a Givaudan HR Global... Teljes cikk
Milyen kihívást jelent a globális folyamatfejlesztés? - aki válaszol Oláh Henrietta, a Givaudan HR Global Process Expert-je
HR Szubjektív rovatunkban Oláh Henrietta, a Givaudan HR Global Process Expert-je kérdez, miután válaszolt Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial... Teljes cikk
Egy lassú előre, két gyors hátra: foglalkoztatási pávatánc
Rövidített munkaidő és home office, nem csak hálás konferenciatéma vagy hatásos márkaépítési üzenet kellene, hogy legyen, hanem valódi people... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala 3 hónapja
- Megtartás: ahol nincs olyan, hogy "kész" vagyunk - Gaál Annamária, az AGCO Hungary HR vezetője 6 hónapja
- Így lehet sikeres a karrierváltás 40-en túl 6 hónapja
- Újabb 700 bölcsődei férőhely jöhet létre az országban 9 hónapja
- Merjünk változtatni, de őrizzük meg az értékeket: Turcsikné Gáspár Georgina, Lufthansa Systems Hungária 10 hónapja
- Nyári HR vezetői interjúk: Mentális egészséghez kapcsolódó ismeretek és mesterséges intelligencia egyaránt fontosak a HR-ben - Sélei Annamária, a HVG HR vezetője 10 hónapja
- Milyen kihívás vár a vezetőkre az MI korában? 13 hónapja
- Hornung Ágnes: a bölcsődei dolgozók a gyermeknevelés kulcsszereplői 1 éve
- A mentor szerep 5 csapdája 1 éve
- A kiemelkedő mentorok négy jellemzője 1 éve
- A Richter lett a kétezredik családbarát hely az országban 1 éve