kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

A kompetencia alapú TÉR kialakításának lépései

Az élőmunka költség nagymértékben képes befolyásolni egy szervezet eredményességét. A legeredményesebb vállalatok az EE gazdálkodást általános tervezési stratégiai feladattá teszik. Kihívást jelent, hogy miként lehet mozgósítani munkavállalóinkat a cégszintű feladatok minél jobb teljesítése érdekében.

Humán szakfeladatként komoly kihívást jelent, hogy miként lehet azonos kvalitású, tapasztalatú munkavállalók eltérő munkateljesítményére és munka-magatartására magyarázatot találni. A szervezeti hatékonyságnöveléssel kapcsolatosan a leggyakrabban használt kifejezés a kompetencia fogalom. Meghatározására több definíció is létezik.

A kompetenciák viselkedésekre bontják le az adott szervezet által fontosnak ítélt értékeket, célokat és ezzel járulnak hozzá az üzleti célok megvalósításához. Kompetencia szótárban kerülnek rögzítésre azok a viselkedésformákkal, magatartásjellemzőkkel leírt képességek és készségek, amelyek a teljesítménycélok elérésének a hogyanjára is választ adnak. Kompetencia alapon a munkakörök elemezhetők, értékelhetők, ez által egyfajta kompetencia alapú bérrendszer is kialakítható. A kompetencia alapú humán rendszerben az egyéni munkavállalói teljesítményértékelő rendszer is kialakítható.


A kompetencia modell kialakításával kapcsolatos elképzelések



Kompetencia fogalom
"Egy személy alapvető, meghatározó jellemzői, melyek okozati kapcsolatban állnak az adott munkakör ellátásához szükséges kritériumszintnek megfelelő hatékony és/vagy kiváló teljesítménnyel. A feladatok ellátásához, szükséges tudás, készségek, képességek, valamint az alkalmazást segítő viselkedéselemek és a hatékonysági motiváció együttese. A munkavégzéshez szükséges, megnyilvánuló szakértelmet, személyes készségek, képességek, motivációk, tulajdonságok együttesét jelenti, amelyek felhasználásával a munkakörben megkívánt eredmények elérhetők".

A definíció alapján a kiváló teljesítmény a kompetenciákhoz köthető, amelyek a helyzettől függetlenül valószínűsítik a viselkedést.

Kompetencia és kompetencia terület (különbsége)
- Kompetencia (competency) egyéni aspektusú viselkedés, amely személyiségorientált
- Kompetencia terület (areas of competence) munkakör aspektusú viselkedés-munkakörorientált viselkedés

A kompetencia jellemzői: hatással van a munka valamely fő aspektusára/korreál a teljesítménnyel/mérhető/fejleszthető! A kompetencia az ismeretet akcióvá alakítja át, hidat képez valami ismerete és a megvalósítás között. Ha a TÉR célja a kiemelkedően teljesítő kollégák azonosítása és jutalmazása, akkor innen kell elindulni.

Kompetenciák csoportosítása

Különbséget teszünk a kompetenciák között aszerint, hogy azok küszöb kompetenciák vagy sem. A küszöbkompetenciák olyan nélkülözhetetlen jellemzők (tudás/ismeret/alapvető készség/képesség) amely nélkül a munkakör nem tölthető be. Ezek alapján azonban a kiválóan teljesítőket nem lehet azonosítani. Ezzel szemben a teljesítménykompetenciák (pl. eredményorientáció, proaktivitás) már alkalmas erre a feladatra.

A TÉR szempontjából fontos kompetenciák

  • Elvárások a teljesítményértékeléssel szemben
  • Komplex, egységben kezeli a szervezetet és az egyént és mindig kompetencia alapú.
  • Transzparencia/objektivitás.
  • A TÉR gondolkodásformáló, szervezeti rugalmasságot elősegítő/javító, hatékonyabb munkavégzést elősegítő. Meghatározó szerepet játszik a szervezeti kultúra formálásában.

    A kompetencia alapú TÉR jellemzői:

  • munkakör-specifikus értékelőlapok használata,
  • elősegíti az objektív értékelést,
  • része a munkakörelemzés/értékelés,
  • része a kompetencia-térkép,
  • tartalmaz egy kompetencia szótárt,
  • felkészít az értékelésre,
  • felhasználóbarát,
  • nem bonyolult,
  • nincs papírgyár,
  • nincs túl sok kompetencia,
  • nem statikus a kompetencia térkép.

    Összesítve:

  • A kompetencia alapú TÉR objektív értékelésre alkalmas.
  • Az értékelőlapok munkakör-specifikusak.
  • A kiemelkedően teljesítő dolgozók azonosítására alkalmas.
  • Egyéni és csoportos fejlesztési tervek készülnek (erősségek, fejlesztendő területek).
  • Alkalmas a képzések-fejlesztések értékelésére (soft mutatók).
  • Évenkénti összehasonlításra, mérésre, elemzésre alkalmas egyéni és szervezeti szinten is!

    Step by step

    - Kompetencia szótár/ térkép /adatbázis készítése/munkakörelemzés
    - Értékelőlapok/kialakítása (munkakör-specifikusan)

    A hatékony cselevés és viselkedés három tényezőnek az erdője. A munkaköri követelmények írják le, hogy MIT kell tenni. A szervezeti kultúrából adódik, hogy HOGYAN lehet tenni és a személyiség jellemzők határozzák meg, hogy MIÉRT fog így vagy úgy cselekedni.

    Kompetencia modell

    Minden cég saját kompetencia modellel kell, hogy rendelkezzen. A kompetencia modell leírja a hatékony teljesítményhez szükséges tudás/képesség/és személyiségvonások sajátos kombinációját, ami így használható a kiválasztásban, képzésben, fejlesztésben, értékelésben és tervezésben. A modell akkor releváns, ha munkakör-specifikus. Saját hitvallásom szerint nem a céget (szervezetet) kell a rendszerhez hajlítani, a rendszert kell a cégre szabni.

    Elvárások a modell-alkotás során:

    - viselkedéshez kötött,
    - megfigyelhető,
    - felhasználóbarát,
    - tervező,
    - különálló legyen.

    Minden modell három szintet érinthet: egész szervezetet/a munkakört/ egyént! A kompetencia modell kialakításában nagyon fontos az előkészítés, a folyamat tervezése, a vezetői támogatás, a kommunikáció valamint a változás menedzselése.

    Kompetencia szótár/Kompetencia-térkép kidolgozása (munkakör-specifikus kompetenciák összegyűjtése)

    módszer: strukturált interjú, megfigyelés, dokumentumelemzés> munkaköri leírások). Ez a rész rövidíthető, az előzetes kutatási eredményekre támaszkodva.

    A kompetenciák legyenek:
    - közérthetőek,
    - konszenzuson alapulóak,
    - azonos tartalmai meghatározással bíróak,
    - és jól kommunikálhatóak.

    További fontos lépések:
    - Adatbázis szerkesztés
    - Szervezeti hierarchia feltérképezése
    - Értékelői kör meghatározása (ki fog értékelni az értékelés során).

    Előzetes kutatás: mi az TÉR célja? Hány fokos az értékelés? Van-e önértékelés része? Kapcsolódik-e hozzá bónusz/jutalmazási rendszer) ajánlott módszer: strukturált vezetői interjú.

    - Munkakör-specifikus értékelőlapok kialakítása.
    - A cég méretéhez és a munkakörök specifikációjához adaptáltan előzetes felmérések alapján 5-25 munkakör-specifikus lap készítése.
    - Az 5-25 lap 3 verzióban választható (csak beosztott/középvezetői/felsővezetői/ szint).
    - Így összesen annyi féle lap közül lehet választani (ami a vállalat létszámához viszonyítva relevánsan megfelel a munkakör-specifikus elvárásoknak).
    - Munkakör-specifikus értékelőlapok kialakítása
    - Az egyes lapokon szereplő kompetenciákat a szakmai vezetők konszenzussal választják a kompetencia regiszterből (térkép).
    - Hat kompetencia csoport +1 (vezetői) értékelése ad objektív képet az értékeltről.
    - Minden kompetencia csoporton belül 3-3 kompetencia kerül értékelésre.

    Kompetencia csoportok, amelyek értékelésre kerülnek:

    Értelmi/Érzelmi/ Gyakorlati kompetenciák
    - vezetői kompetencia
    - személyes kompetencia
    - társas kompetencia
    - módszerkompetencia
    - hozzáállás
    - tudás-szakmai ismeret
    - szakmai készségek


    A rendszer



    Az értékelés legfontosabb része az értékelő beszélgetés -ez alapelv, amely kölcsönös: értékelő és értékelt közös feladata. Célja egy közös álláspont kialakítása az értékelt éves teljesítményére vonatkozóan, melyet mindkét fél el tud fogadni.
    Ha a teljesítményértékelő beszélgetés nyolc lépését betartjuk

    - Jó nyitás
    - Pozitív kapcsolatteremtés
    - Értékelés
    - A labda átadása
    - Érvelés
    - SWOT
    - Elköszönés, megerősítés

    akkor:

    - fejlődik a dolgozó
    - javul a motiváltsága
    - javul az egyéni teljesítmény
    - javul a szervezeti teljesítmény
    - elismertebb lesz a vezető.

    Az objektivitás három oszlopa (hogyan lehet egy értékelés a lehető legobjektívebb):
  • Kompetenciaértékelés (szöveges választás/rejtett súlyozás és pontszámok) 60 százalék
  • Knowledge/attitude matrix 20 százalék
  • Bónusz/kiemelkedő teljesítmény jelölés 20 százalék

    Így adódik össze a 100 százalékos pontszám, ezáltal az értékelés objektivitása és a szubjektív elemek csökkentése megvalósítható. Eredmény: egy kétoldalas szöveges kompetencia értékelőlap és az egyéni fejlesztési terv.

    Kissné András Klára
    kontrolling divízióigazgató
    HM EI Zrt.

    • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Női oktató kapta idén a Gács-András díjat

    Csomós Petra, az ELTE TTK Alkalmazott Analízis és Számításmatematikai Tanszékének docensének személyében másodszor nyerte el női oktató az... Teljes cikk

    Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

    Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

    Az év eleje a felmondások ideje?

    Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk