kapubanner for mobile
Szilágyi Katalin
Megjelent: 14 éve

A hatékonyság kulcsa a tudatos HR

Teljesítmény-orientált szervezeti kultúra, hatékony létszámgazdálkodás, innováció, tehetségmenedzsment rendszer - többek között ezek jellemzik a leghatékonyabb magyar vállalatokat. A Profiles Hungary 370 céget térképezett fel, hogy megtudja, milyen HR tényezők határozzák meg a munkavállalók teljesítményét.

Az energetikai szektorban működő vállalatok a leghatékonyabbak a Profiles International Hungary Kft. kutatása alapján, amelynek során 370 céget térképeztek fel, hogy megvizsgálják, mitől működnek sikeresebben, hatékonyabban, mint versenytársaik. Trizna Júlia, a Profiles ügyvezetője szerint az elmúlt évek során tudatosabbak lettek a cégek: egyre többen igénylik az információkat, az értékeléseket a munkatársakról, vezetőkről. Ez azt jelenti, hogy igénylik az információt, hiszen emberekről jól dönteni csak kellő információ birtokában lehet - fogalmazott.

Valamennyi cégről elmondható, hogy tudatos HR stratégiát működtet, a titkuk azonban az adott beruházás megtérülésében rejlik - magyarázza a kutatás eredményeit Trizna Júlia. Vagyis a humán stratégiák nagyon is megtérülnek ezen vállalatok számára, természetesen lehet, hogy nem egy nap alatt, hiszen ennél hosszabb időre szól a befektetés, ám busásan megtérül. Legalábbis ezt bizonyította be objektív adatokkal a kutatás is.

Mi jellemzi az energiaszektort?

Ha hatékonyan működnek a dolgozók, az nagy valószínűséggel azt jelenti, hogy elégedettek a munkahelyükkel és szeretnek ott dolgozni. Ez különösen igaz az energiaszektorra, ahol rendszeresen kerülnek ki legjobb munkahelyi gyakorlatok. Mint arról korábban már írtunk, (HR Portal, 2009. november 17,
A top munkahelyek is leépítenek ) az energiaszektorban dolgozók többségét jellemzi, hogy sokáig szeretne maradni a vállalatánál, elégedett a juttatásokkal, erősen kötődik a vállalathoz. Ezen a területen kevesebb a stressz, rugalmas a munkavégzés, jobban össze tudják egyeztetni a munkát és a magánéletet a dolgozók, hátránynak tartják ugyanakkor, hogy kevésbé kihívó feladatokat kapnak és ritkább a visszajelzés, a dicséret.
Leghatékonyabb vállalatok, 2009-ben:
1. MOL Energiakereskedő Kft.
2. MVM Trade Zrt.
3. E.ON Földgáz Trade Zrt.
4. Hansa Kontakt Kft.
5. Panrusgáz Gázkereskedelemi Zrt.
6. E.ON. Földgáz Storage Zrt.
7. Atel Csepeli Vállalatcsoport
8. British American Tobacco Magyarország Kft.
9. DÉMÁSZ Hálózati Elosztó Kft.
10. Glencore Grain Hungary Kereskedelmi és szolgáltató Kft.


Fókuszban a humán területek

A kutatás eredményeit vizsgálva megállapítható, hogy az egyik legfontosabb tényező, amely hatékonyabbá teszi ezeket a vállalatokat az átlagostól, hogy jól kezelik a pénzügyeket és kiemelten foglalkoznak a humán területekkel. A HR hatékonysága azonban attól is függ, hogy a személyügyi osztály egy munkatársa hány embert szolgál ki. Hazánkban átlagosan 100-130 munkatárssal foglalkozik egy emberi erőforrás szakember, míg a fejlett ipari országokban csak 85-120 dolgozóval. Vagyis minél kevesebb ember jut egy HR-esre, annál elégedettebbek lesznek a dolgozók, annál jobban működnek a humán funkciók.

A Profiles felmérése is ezt bizonyítja, ugyanis a leghatékonyabb vállalatokra jellemző, hogy kevesebb emberrel is beérik: általában optimális létszámmal működnek és nagy figyelmet fordítanak a személyzeti költségekre. Óvatosan kezelik a létszámnövelésre vonatkozó kéréseket és feleslegesen nem vesznek fel új alkalmazottakat. Jellemző rájuk, hogy inkább költenek technológiai megoldásokra vagy képzésekre, ha ezzel csökkenteni tudják a létszámot vagy mérsékelhetik a létszám növekedését.
Költséghatékony HR címmel május 19-én újabb workshopot szervez a HR Portal és a Tanácsadó magazin, amelyhez egy kutatás is kapcsolódik. Olyan kérdésekre keressük a választ, hogy miként változott a munkaerőköltség és cafeteria-használat az elmúlt időszakban, mi változott a munkaerő megszerzésében és megtartásában, érezhető-e a hatékonyság romlása, csökkentek-e a szolgáltatások díjai, hogyan változtak-a beszerzési szokások. A rendezvényről bővebben: www.hrportal.hu
Ha mégis munkaerő felvételre lenne szükség, könnyen kiválasztják a megfelelő jelöltet, mivel a vezetők pontosan tudják, milyen emberek illenek bele a vállalati kultúrába. Igaz ugyanakkor, hogy nagyobb valószínűséggel utasítanak el egy szakmailag megfelelő jelöltet, ha az nem illik bele a teljesítmény-orientált vállalati kultúrába, amely ezekre a cégekre igen jellemző. Nem véletlen, hogy a beilleszkedést különböző programokkal segítik, így az új belépők is gyorsabban válhatnak hatékony munkaerővé. A sikeres cégeknél igyekeznek minden dolgozót teljes kapacitásán foglalkoztatni, ami annak köszönhető, hogy világosan megfogalmazott feladatokat támasztanak velük szemben.

Munkahelyi elégedettség: sok múlik a HR-en

A dolgozók elégedettségét jelentősen befolyásolja a személyzetis kollega munkája, nevezetesen, hogy mennyire volt elérhető, amikor szükség volt rá, milyen gyorsan reagált a felmerülő igényekre. Megszorítások idején is csökkenthetik a feszültségeket, hiszen számos eszköz áll a HR rendelkezésére, amivel enyhíteni tudják ezeket. A humán szakemberek sokat tudnak tenni azért, hogy a munkavállalók jobban érezzék magukat, elégedettebbek legyenek. Ha nem állnak rendelkezésükre az anyagi ösztönzők, lehet, nincs motiváló kompenzációs rendszer, élni tudnak például az értékelés, a visszajelzés; a karrierút-tervezés eszközével.

A dolgozók és a vezetők is hatékonyak

Ugyanakkor az eredményesebben működő vállalatok a szervezet minden szintjét érintő, világosan megfogalmazott stratégiai célokkal rendelkeznek és ehhez igazítják a teljesítmény mérését is. Átlátható tehát a stratégia és a szervezeti struktúra is - világít rá a felmérés. Közös jellemzője még a sikeres vállalatoknak, hogy a dolgozók mellett a vezetők is eredményesek, értik és átlátják a vállalat aktuális kultúráját.

Könnyen áthidalják a váratlan helyzeteket

Nagyra értékelik az egyéni kezdeményezőkészséget és a magas szintű csapatmunkát, emellett a versenytársakkal szemben rugalmasabban tudják kezelni a szokatlan körülményeket, például ha egy speciális projektet kap a vállalat, ha csúcsszezonban kell helytállni, vagy ha egy alkalmazottnak váratlanul távol kell maradnia. Ezért például megfelelő képzéseket biztosítanak a dolgozóknak, hogy rövidebb időszakokra helyettesíteni tudják egymást, ha pedig átmenetileg több dolgozóra lenne szükség, megvannak azok a forrásaik, ahonnan szerződéses és ideiglenes munkavállalókra tehetnek szert - derül ki a kutatásból.

Nyílt párbeszéd és csapatszellem az innovációért

Tehetségmenedzsment, ergonomikus, kellemes munkakörnyezet, versenyképes fizetés - ezek mind elérhetőek a dolgozóknak, akiktől cserébe elvárják a kiemelkedő teljesítményt és a több munkaórát.

A hatékony vállalatok számára kiemelt jelentőséggel bír a tudásmegosztás és az innováció, amely az egész szervezetre jellemző. Az innovációs lehetőségek felismeréséhez biztosított a nyílt párbeszéd és a csapatszellem, a felsővezetők általában arra biztatják az alkalmazottakat és a vezetőket, hogy osszák meg egymással az elképzeléseiket. A kutatás szerint a hatékony vállalatok folyamatosan újítanak, és általában igaz rájuk, hogy az elképzeléseket sikeresebben valósítják meg, mint a versenytársaik.

  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nagyot nőtt a takarítócég, már több mint 11 ezren dolgoznak náluk: létszámtrendek

Tavaly decemberről idén januárra az épületek takarításával és facility managementjével foglalkozó B + N Referencia Zrt-nél nőtt legnagyobbat az... Teljes cikk

Mennyibe kerül egy sikertelen munkaerő-felvétel?

Ne csak a hirdetési költségeket számoljuk egy munkavállaló felvételénél, hanem a toborzó munkaóráinak költségét és a próbaidő alatti... Teljes cikk

Új fogalom a HR-ben: a határfelületi vezetők

Van egy olyan vezetői réteg az iparban, akikről, ha nem vesszük tudomásul, hogy egészen más bánásmódot igényelnek, mint a többi vezető, akkor... Teljes cikk