kapubanner for mobile
Megjelent: 6 éve

1261 építőipari cégalapítás 2018 első negyedévében

Tovább növekszik a vállalkozási kedv az építőiparban, 6 éve nem volt ilyen magas a cégalapítási érték.

Úgy tűnik, tovább gyorsul az építőipar, még mindig tudnak felfelé mozogni az építőipari termelési adatok és a cégalapítási számok is. 1261 új cég alakult 2018 első negyedévében, utoljára 2012-ben volt ilyen magas a cégalapítási kedv. „Kétség kívül pozitív a hangulat az ágazatban, és alapvetően indokolt is, azonban van néhány strukturális kérdés, amit érdemesebb közelebbről is megvizsgálni” - mondja Pertics Richárd, az Opten céginformációs igazgatója.

Az adatokból az derül ki, hogy a termelési volumen meredeken növekszik 2016 eleje óta. A termelési értékek gyakorlatilag miden hónapban 20-30 %-kal magasabbak az előző évi értéknél. A cégalapítási számok és a termelékenység közötti kapcsolat azonban ennél jóval összetettebb.

A magas cégalapítási számot vélhetően több tényező együttes hatása okozza:

  • Megrendelési állomány növekedése kapcsán új szereplők piacra lépése
  • Korábbi szereplők tevékenységi köreinek kibővülése, kapcsolt vállalkozások létrehozása
  • Magas cégtörlési szám „pótlása”, fluktuáció


„Az ágazati alkalmazotti létszám 170 ezer körül van, ami csupán 5 százalékos növekedés a 2016 eleji adatokhoz képest, ami közvetve arra utal, hogy az új szereplők azért nem hoztak tömeges átstrukturálódást a szektorban” - mondja az Opten szakértője. Az ágazatból továbbra is szép számmal érkeznek adatok munkaügyi jogsértésekre, fekete foglalkoztatásra, így a tényleges létszám bővülés ennél nagyobb is lehet. Kétségtelen, hogy sok vállalkozó és alkalmazott más ágazatokból érkezik a megnövekedett kereslet hatására, összességében azonban a magas cégalapítási szám inkább köthető a korábbi szereplők aktivitásához.

Mivel a szektorban a jelenlegi kínálat nem minden esetben tudja kiszolgálni a keresletet, ezért természetszerű, hogy egy adott szereplőhöz olyan megrendelések is befutnak, amire korábban még nem specializálódtak. Ez a megnövekedett kereslet sok cégnél vezethet új ágazatok, üzleti tervek létrehozásához, amelyek sok esetben új cégek létrehozását is indokolják. A folyamatos technológiai, jogszabályi változások szintén indokolhatják azt, hogy 1-1 nagyobb cég mellett kisebb, specializálódott „cégtestvérek” fejlődnek ki. A hazai gyakorlat azt mutatja, hogy az új alapítású cégek 70-80 százaléka korábbi szereplőkhöz köthető, így a kapcsolt vállalkozások létrehozása talán annyira nem is meglepő.

Ha a cégalapítási számhoz hozzávesszük, hogy 1002 építőipari vállalkozás szűnt meg az első negyedévben, akkor látható, hogy a cégek fluktuációja, cserélődése továbbra is magas szintű. A cégalapítások és a cégtörlések közel 60 százaléka továbbra is Budapesten és Pest megyében történik. A legnagyobb fluktuáció Heves és Jász-Nagykun-Szolnok megyében, valamint a fővárosban volt, míg a legalacsonyabb Tolna és Baranya megyében.
Építőipari cégalapítások és cégtörlések megyénként – 2018 első negyedév
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Úton a felsővezetői lét felé - hogyan segíthet egy mentor a cél elérésben?

Bartha Edit és Verebélyi Péter évekig kollégák voltak egy multinacionális vállalatnál. Edit Péter tanácsára jelentkezett a Corvinus Executive... Teljes cikk

Megtartott munkáltatói ígéretek

A munkaerőpiac „köztes” szereplői, azaz a munkaerő szolgáltatók – tehát a Pannon-Work cégcsoport is – a munkáltatói márka tekintetében is... Teljes cikk