Pletyka alakítja a vállalati kultúrát
Negyvenezer éve terjesztünk pletykákat. Egy dolog nem változott az évek során: elítéli a társadalom. Pedig a pletykának egy vállalaton belül kedvező hatásai is lehetnek, ha az adott szervezetnek jó a belső kommunikációja - mondta el a Manager Magazinnak Szvetelszky Zsuzsanna, pletykakutató.
Ez a pletyka csak egy a sok közül, nap mint nap hallunk, esetleg terjesztünk egy-egy (rém)hírt, nagy gyakorlatunk van benne, hiszen már legalább negyvenezer éve pletykálkodunk. Elődeink ugyanis ekkortájt kezdtek feladatok szerinti csoportokban küzdeni a mindennapi betevőért, s azóta van lehetőség társaságban megosztani az információt, hogy ki potyázott a közösből, ki nem, és hogy ki miért van közelebb a tűzhöz.
A több ezer éves pletykakultúra egy dologban nem változott: az erkölcs elítéli és tiltja a pletykát, a mindennapok pedig rendre a nyakunkba zúdítják őket. Pedig a pletykának egy vállalaton belül kedvező hatásai is lehetnek, ha az adott szervezetnek jó a belső kommunikációja - mondta el a Manager Magazinnak Szvetelszky Zsuzsanna. A pletykakutató, kommunikációs szakértő és egyetemi tanár hozzátette: a mesterséges beavatkozások viszont könnyen rémhírré vagy rágalommá alakítják őket.
A vezető szerelmi élete, magánútjai, öltözködése, hobbijai, szokásai - mind olyan téma, amelyről szívesen hallanak a kollégák új információkat, és szívesen terjesztik is azokat - jelezte Szvetelszky Zsuzsanna, aki szerint a vezetők körül elsősorban portrépletykák keringhetnek, de a gyógy- és a navigációs pletyka is sűrűn kötődik a személyéhez. A pletykakutató szerint a vezetők a szóbeszédekkel kapcsolatban két dolgot tehetnek: vagy nem avatkoznak be az áramlásukba, vagy átalakítják (például szervezeti hírré, vitává), és tudatosan kiaknázzák a benne rejlő kommunikációs potenciált (például tudásmegosztás).
A pletyka gyorsan rehabilitálódik, és komoly tartalékok rejlenek az ilyen típusú informális, spontán beszélgetések sajátos hálózatában - állítja Szvetelszky Zsuzsanna. Ez ugyanis lehet egyfajta diszkréciópróba és igen fontos szerepet kaphat információs csatornaként is egy döntés-előkészítési folyamatban, illetve közvetlenül segítheti is egy vezető vagy egy HR-szakember munkáját.
A pletyka ugyanis lehet egy közösségi érzést erősítő kapocs, de lehet egy szervezet informális kommunikációs csatornája is. A közvetlen főnök iránti utálat vagy egy bajban lévő kollégának való diszkrét segítségnyújtás például egyaránt olyan eset, amikor egy-egy szűkebb közösség nyugodtan pletykálkodhat a témáról, köztük marad az információ, és szövetséget épít köztük. Ha több ezer év alatt nem szoktunk le a pletykálkodásról, már nem is fogunk, legfeljebb a csatornák száma bővül.
Manager magazin
- 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba. Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
- 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába. Részletek Jegyek
Az angol Jill Cornick bolti dolgozó 1956-ban, mindössze 14 évesen kezdett el dolgozni a Blandfordban található Clarks cipőboltban. Közel hét évtizeden... Teljes cikk
Ismét emelkedett Gazdag Dániel és Sallói Dániel fizetése az észak-amerikai profi labdarúgóligában (MLS). Teljes cikk
Idén a magyarok több mint harmada (34%) tervezi, hogy részt vesz hosszabb-rövidebb utazáson, az elmúlt évhez képest bővül az utazást tervezők... Teljes cikk
- 5 generáció a munkahelyen: generációs kérdések az üzleti szolgáltató központokban 3 hete
- Mi a közös az anyai és vezetői készségekben? 1 hónapja
- Munkahelyi alumni élethosszig: stratégiai fontosságú a jó kapcsolat fenntartása a volt kollégákkal 1 hónapja
- Nagy baj, ha nem világos a munkavállalók számára, hogy mi kell az előléptetéshez 1 hónapja
- Mit keresnek a vállalatok egy vezetőben 2024-ben? 1 hónapja
- Felmérés: a vállalatvezetők nem állnak készen a változások menedzselésére 1 hónapja
- Karrierváltás másképp: állásváltás házon belül 2 hónapja
- Határfelületi vezetők az iparban és kereskedelemben 2 hónapja
- Felsővezetők a Linkedinen: hogyan lehet jól csinálni? 2 hónapja
- Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben? 2 hónapja
- A dolgozók kétharmada heti 1-2 meetinget időpocsékolásnak tart 2 hónapja