Kevés a sofőr és a targoncás
Komoly gondot okoz a szakterület elöregedése és az utánpótlás hiánya is.
„Az általános tapasztalat szerint a megbízók teljesen lekötötték a közúti fuvarcégek kapacitásait, a teljesítés növelését az esetek többségében a gépkocsivezető-hiány korlátozza, és nem az, hogy nincs elég fuvarozóeszköz” – mondta a VG-nek Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) megbízott főtitkárhelyettese. Hozzátette: a helyzet ugyanaz, mint tavaly, a járművek 5-10 százaléka áll, aminek legfőbb oka a munkaerőhiány. A nemzetközi gépkocsivezetői fizetéseket ugyanakkor már nincs hová emelni, hogy vonzóbbá tegyék a szakmát, mert a fuvardíjak nem fedeznék a magasabb béreket. A béremelés költségét az egész ellátási láncon érvényesíteni kellene, ami ha nem is vezetne a végfelhasználói árak drasztikus növekedéséhez, de tengerentúli példák szerint drágulás vagy áruhiány lenne a következmény. Árvay Tivadar szerint a legnagyobb gondot a szakma elöregedése, az utánpótlás hiánya jelenti. A közúti árufuvarozásban dolgozók 40 százaléka 50 év feletti, 12 százalékuk 60 évnél is idősebb. A fiatalok számára a kimagasló bérek ellenére sem vonzó a szakma a körülmények miatt. Visszatartó erő számukra, hogy heteket kell távol lenniük otthonról, órákat kell várniuk a fel- és lerakóhelyeken, valamint hiányoznak a mosdó és az idő eltöltését megkönnyítő szociális létesítmények.
Ha nem akarnak fél napot várni, a gépkocsivezetőknek sokszor olyan munkát is el kell végezniük, ami nem kötelességük, és sem képesítésük, sem jogosultságuk nincs.Mégis kénytelenek elvégezni, mert az adott logisztikai egységnél nincs elég rakodó szakmunkás.
"Ha ráadásul kárt is okoz a gépkocsivezető, aki képesítés nélkül vezet targoncát, akkor övé a felelősség is, ami mellesleg a fel- vagy lerakóhelynek sem olcsó mulatság. Emellett az is riasztó, hogy a gépkocsivezetők minden apró vétségét tetemes, akár a havi fizetésüknek megfelelő bírságokkal szankcionálhatják a hatóságok” – mondta Árvay Tivadar. Az MKFE-nél úgy látják, hogy túlszabályozottá vált a terület,egyre több az olyan rendelet, ami betarthatatlan vagy irreális költségeket generál. Árvay Tivadar attól fél, hogy emiatt hamar olyan helyzet alakulhat ki, mint tavaly ősszel Nagy-Britanniában, amikor a sofőrhiány következményeit megérezte az egész ellátási lánc.
VG
fotó: unsplash
- 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
Hat magyarországi konferencia és wellness szálloda, valamint rendezvényhelyszín kapott Aranynap-díjat kiemelkedő színvonalú szolgáltatásaiért 2023.... Teljes cikk
Csütörtöktől elérhető a 30 évesnél idősebb álláskeresőknek szóló, 150 milliárd forintos támogatási rendszer - mondta a Czomba Sándor... Teljes cikk
A 2021-2027-es időszakra szóló Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program Plusz (GINOP Plusz) 2500 milliárd forint keretéből az idén... Teljes cikk
- Rutinos sofőr nyerte meg idén a legjobb kamionos címét 8 hónapja
- Hamarosan kiderül, ki Magyarország legjobb kamionsofőrje 9 hónapja
- Mindenáron megvédi buszvezetőit a Volánbusz, ígérik 11 hónapja
- PÁV vizsgálat 11 hónapja
- Megmentett egy állatot, kirúgták a munkájából a kanadai kamionsofőrt 11 hónapja
- A sofőrök számára fontos, hogy a maguk urai lehetnek - interjú dr. Sabjányi Lászlóval, a BOLT új ügyvezető igazgatójával 11 hónapja
- Targoncásokat a Fülöp-szigetekről! Így megy a toborzás 13 hónapja
- Indiai sofőrök áradatával riogat a Mi Hazánk 1 éve
- Taxisofőr és kamionsofőr állások 1 éve
- Országos kampányban mutatnák be a kamionos élet szépségeit a fiataloknak 2 éve
- Megvan az ország legjobb kamionsofőrje 2 éve