kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Hiába tüntettek a furvarozók, az unió nem enged

Magyarország az Európai Bizottsághoz fordult, úgynevezett derogációt kérve, hogy csökkenteni lehessen a gázolaj jövedéki adóját. A testület azonban továbbra sem ért egyet az adócsökkentéssel - mondta Kovács László adóügyi biztos pénteken az MTI-nek.

Pichler Ferenc, a PM szóvivője az MTI-nek pénteken megerősítette, hogy a magyar kormány kérte az illetékes uniós hatóságtól a derogációt, annak érdekében, hogy alkalmazhassa az úgynevezett kereskedelmi gázolaj intézményét, miként azt több uniós tagország is teszi.

"Ezt a fuvarozók kérték, versenyhátrányuk mérséklése érdekében" - mondta a szóvivő. A rendszer azt jelenthetné, hogy a gázolaj literjét jelenleg terhelő 85 forintnyi jövedéki adó egy részét visszaigényelhetnék a fuvarozó vállalkozók - magyarázta a szóvivő. Emlékeztetett arra, hogy az unió azon tagországok számára engedélyezi e rendszer alkalmazását, amelyek 2003 óta emelték az üzemanyagok jövedéki adóját - Magyarországon azonban a jövedéki adó 2002 óta nem változott.

A beadvány csütörtökön érkezett meg az EU Adózás és Vámunió Főigazgatóságára (TAXUD). Magyarország azt kérte, hogy a 2003. január 1-jétől uniós szinten befagyasztott mérték alá vihesse le a fuvarozók által használt, úgynevezett kereskedelmi gázolaj jövedéki adójának mértékét. A testület várhatóan már jövő héten dönt az ügyben és - előreláthatóan - elutasítja a kérelmet - mondta Kovács László.

Jelenleg a magyar jövedéki adó mértéke megegyezik a 2003. január elsejétől érvényes, az akkori szinten befagyasztott adó mértékével, de magasabb a tizenöt éve változatlan kötelező uniós minimumnál. A kettő közötti különbség Magyarországon literenként körülbelül kilenc forint a gázolaj esetében. A magyar kormány azért kért mentességet, hogy a 2003-ban befagyasztott mérték alá csökkenthesse az adót - tette hozzá az uniós biztos.

A kérelmet azért utasítja majd el nagy valószínűség szerint a testület, mert a Bizottság és a pénzügyi tanács véleménye is az, hogy az adócsökkentés nem megfelelő eszköz a probléma kezelésére, ezzel ugyanis nem lehet az üzemanyagok árát csökkenteni. Ha adócsökkentés lenne, akkor az egyre növekvő árak és a közben változatlan fogyasztás egyre több pénzt vonna ki a tagállamok költségvetéséből, és ez a pénz végső soron az olajtermelő országokat gazdagítaná - mutatott rá Kovács László.

A magyar beadványtól függetlenül az Európai Bizottság jövő szerdán tárgyal az üzemanyag-áremelésről. Várhatóan négy javaslat kerül az asztalra, így például az, hogy az Európai Unió gyakoroljon nyomást a legnagyobb olajexportáló országokra és a legnagyobb olajcégekre a kitermelés növelése és az ár csökkentése érdekében. A lehetőségek között van az is, hogy az extra profitra extra adót vessenek ki. Az is elképzelhető, hogy a növekvő áfabevételből szociális kompenzációt finanszírozzanak - tette hozzá.

A növekvő üzemanyagárak ellenére, továbbra is napirenden van a gázolaj és a benzin jövedéki adójának egy szintre hozása: a gázolaj minimális jövedéki adóját a benzinéhez igazítanák uniós szinten. Ez azt jelentené, hogy a jelenlegi körülbelül 300 eurós ezer literenkénti mérték 360 euróra emelkedne a dízel esetében. Erre egyrészt az infláció, másrészt az "üzemanyag-turizmus" visszaszorítása miatt van szükség - mondta Kovács László.

Az uniós biztos az MTI-nek elmondta: a heves tüntetések sem változtatták meg a bizottság véleményét az üzemanyagok adójának kérdésében. Ha a bizottság engedne, ennek az lenne a tanulsága, hogy néhány Molotov-koktéllal mindent el lehet intézni. A bizottság szerint az unió érdekeivel ellentétes lenne az üzemanyagok adójának csökkentése - húzta alá.

A fuvarozók az elmúlt hetekben Európa-szerte tüntettek a magas üzemanyagárak miatt. Szerdán az európai halászok Brüsszelbe vonultak, hogy így szerezzenek érvényt követeléseiknek. A 300-400 ember demonstrációja erőszakba torkollott, a tüntetést a rendőrség oszlatta fel.

A magyar fuvarozói érdekvédelmi szervezetek egyelőre csak tárgyalnak, az elmúlt hetekben a Pénzügyminisztériummal és a közlekedési minisztériummal is egyeztettek a magas olajárak miatt.
  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A munkát terhelő adók csökkentéséért tüntettek, a közalkalmazottak pedig sztrájkba is kezdtek a szomszédban

Spontán sztrájkba kezdtek a román kormányalkalmazottak, béremelést követelnek - írta hétfőn az economedia.ro az érintett szakszervezet vezetőjét... Teljes cikk

Bocsánatot kért a Baidu PR-vezetője a túlhajszoltság dicsőítéséért

Qu Jing megtorlással fenyegette meg azokat a beosztottakat, akik panaszt tettek a vezetésére. Teljes cikk

Meddig élünk? - mutatjuk, hogy változott az országonként várható élettartam az EU-ban

Az Európai Unió tagállamainak adatait összesítve 2023-ban a születéskor várható élettartam átlagosan 81,5 év volt, ami 2022-hez képest 0,9 évvel... Teljes cikk