Vajon élményt jelenthet a munkahelyünk?
A XXI. század az élmény alapú cégeké. A mai felgyorsult és digitalizált világunkban a cégek zöme tudja, hogy nem elegendő egy terméket vagy szolgáltatást pusztán eladni, hanem ezzel együtt egy egyedi vásárlói élményt is biztosítani kell. Bármely márkára gondolunk, rögtön valamilyen élmény-érzelem jut eszünkbe, mely a márka iránti megítélésünk alapját adja. Ez alakítja ki a márkahűséget a fejünkben-mint fogyasztóban-, de mint munkavállaló is ugyanezzel a fejjel gondolkodunk, ha a munkahelyünkről van szó, nem?
A mostani mainstream HR gondolkodás folyamatalapú. Ez egy szükségszerű állomás a fejlődésben, hogy az employee lifecycle strukturáltan működjön. Azonban ennek megléte ma már nem elégséges, nem ad megoldást a drasztikusan megváltozott munkaerő piaci helyzetre és a hasonló mértékben megváltozott dolgozói elvárásokra. Nem ugyanolyan elvárásaink vannak ma egy munkahellyel kapcsolatban, mint 5-10 éve, a munkaerőpiacra belépő új generáció elvárásairól nem is beszélve.
Ahogy egy cég tudatosan építi fel márkáját a fogyasztók felé, ugyanilyen alapokon nyugvó munkáltatói márka felépítése szükséges. A munkakeresők is ma már a fogyasztóként megszerezett márkához kötődő élmény alapján jelentkeznek, vagy nem jelentkeznek egy meghirdetett pozícióra. Akik jelentkeznek tudat alatt azt az élményt várják el a leendő munkahelytől, mint amilyet fogyasztóként kaptak a márkától. Csak úgy lehet versenyképes a szervezet, ha nap, mint nap élményt ad a munkavállalóiknak. Ezek közül is hatványozottan fontos az első élmény, hiszen ezt nem lehet még egyszer megszerezni. A felmondások nagy hulláma az első hetekben történik meg.
Az Evolution Group 2018 áprilisában folytatta le Magyarország legnagyobb fluktuáció kutatását, mely szerint (férfiaknál 49%, nőknél 34%) az egyik elsődleges ok, hogy a munka vagy a munkahely nem felel meg az (előzetes) elvárásaiknak azaz, nemhogy nem kap számára megfelelő pozitív első élményt, hanem még ráadásul negatívat kap a munkavállaló.
Forgách József, az University of New South Wales professzora pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy „a negatív információknak aránytalanul nagyobb szerepe van a benyomások meghatározásában, és a negatív benyomások sokkal ellenállóbbak a változtatásokkal szemben, mint a pozitívak”.
Hol és mikor lehet vagy kell élményt biztosítani? Mindig és mindenhol, a válasz. Az interjún, az első napon, egy meetingen, munkakörnyezet megteremtésével, visszajelzések adásával, megfelelő vállalati kommunikációval és még sorolhatnám.
Számos cég küzd azzal, hogy bár a HR folyamatai működnek, mégis magas a fluktuáció, nem megfelelő a dolgozói elégedettség stb. Ezért a meglévő folyamatok koncepcióját át kell értékelni, a fókuszt máshova helyezni. Számos cégnél a kiválasztási, mint a legégetőbb folyamatban, már megjelenik az úgynevezett jelöltélmény. A többi folyamat eleminél is a hangsúlyt a személyes élmény adására kell fektetni. Pl. az onboarding helyett Első Élmény Programot kell működtetni.
A pozitív munkáltatói márka építésének elengedhetetlen feltétele az élmény alapú HR működtetése, mely segít a tehetségek vonzásában, megtartásban, motiválásban, de az elkötelezettség növelésében is. Ne feledjük csak elkötelezett, motivált dolgozókkal tudjuk a tökéletes ügyfélélményt nyújtani.
Sallai Tamás
HR szakértő
- 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
Részmunkaidő, home office, eltérő munkarend – csak néhány olyan kezdeményezés a munkáltatói oldalról, ami jelentősen könnyíthet az édesanyák... Teljes cikk
Kapcsolattartás a volt munkahellyel, közös programok a volt kollégákkal? Esetleg eljöhet az az időpillanat, amikor bumerángént visszatérnénk a volt... Teljes cikk
Hogy gondolkodik a Z generáció, miként áll a munkához, hogyan és mennyire könnyen beilleszthető? Mennyire éri meg gyakornokokat foglalkoztatni? Miért... Teljes cikk
- Határfelületi vezetők az iparban és kereskedelemben 1 hónapja
- Kiderült, miért váltak óvatosabbá a dolgozók a munkahelyváltást illetően 1 hónapja
- TOP 3 kihívás a HR szakmában - Kérdések és válaszok: 2. rész 2 hónapja
- A munkavállalók készségfejlesztése elmaradásban van, pedig fenekestül felfordul a munka világa 2 hónapja
- Az új valuta a home office, Magyarország vonzó BSC-célpont 2 hónapja
- 19 vezérigazgató halt meg tavaly munka közben - jobb "vállalati atlétává" kell válni 3 hónapja
- Milyen az igazi emberközpontú munkahely? 4 hónapja
- Top Employers Hungary 2024: ők most Magyarország 10 legjobb munkáltatója az alkalmazottak véleménye alapján 4 hónapja
- Adatok végtelenjében 4 hónapja
- Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején 4 hónapja
- Munkavállalói résztulajdonosi programot indít a Waberer’s 5 hónapja