„Nincs munkaerőhiány”
Nincs munkaerőhiány, miközben az álláshirdető oldalak eladják a reményt - két provokatív mondat egybefűzve az Employer Trending konferencia előadóitól. Mi pedig összefoglaltuk, hogy milyen toborzási és employer branding tippeket adtak át szakértőink a Médiapiac és a HR Portal októberi rendezvényén.

Az álláshirdetések és toborzási csatornák hatékonyságának méréséről elhangzott előadásában kifejtette a mostani munkaerő-hiányos időkben még nagyobb szerepet kap a pontos mérés és az employer branding. Egy kutatásra hivatkozott, amiben HR vezetőket kérdeztek arról, mire költenének, ha lenne rá keretük: 70%-uk az employer brandingre voksolt, hiszen mindenki azt szeretné, hogy sokkal elkötelezettebb jelöltek támadják meg a recepciókat.
Gond azonban, hogy az employer branding hatékonyságának mérésében nem tudatosak a vállalatok. Jóváhagyják a HR vezetők, aztán senki nem nézi meg, milyen sikeres volt, nem kérnek visszamérést, és így nehéz beszélni a hatékonyságáról. Az álláshirdetésre térve iróniával jegyzete meg, hogy: „Mi csak úgy hívjuk, „Post and Pray”, és semmi nem változott e tekintetben: „Eladjuk a reményt, a cég pedig reménykedik, hogy jönnek pályázók”.
Mit mérnek a sikeres cégek, amikor munkatársat keresnek?
Az Employer Trending konferencia előadói szem előtt tartották, hogy gyakorlatban alkalmazható tippeket adjanak a HR-eseknek és cégvezetőknek. Buda Szabolcs e tekintetben is következetes volt. Előadása jelentős részét abban a kérdéskörben tartotta, hogy „Mit mérnek a sikeres cégek, amikor munkatársat keresnek?”. Ebből emeljük ki a Top 5 mérési szempontot.
- Kiválasztási arány csatornánként: mennyit vettek fel az összes jelölt közül
- Minőségi jelölt költsége csatornánként: az adott csatornán megjelentetett álláshirdetésre jelentkező jelölt költsége
- Felvett jelöltek költsége csatornánként: ebben a belső és a külső költségeket is számolni kell, illetve érdemes letesztelni azokat a csatornákat, amelyeket látogat a célcsoport
- A toborzás egyes lépései közti idő: minden egyes lépés közötti időt mérni kell
- Toborzási tölcsér: a pályázók száma helyett érdemes a toborzási folyamat lépéseinek hatékonyságát mérni. A lemorzsolódási arányokat egy példán keresztül mutatta be Buda Szabolcs (zárójelben a lemorzsolódás aránya). Így néz ki a toborzási tölcsér, amennyiben az álláshirdetést 500 érdeklődő tekintette meg és 50-en pályáztak (90%), 7 interjú lett belőle (71%), majd abból 2 ajánlat és a végén 1 felvett munkatárs (50%).

Hogyan legyünk sikeresek cégen belül?
Nem elég, ha egy cég meg akar tartani valakit, az illetőnek is érdemes tenni valamit ennek érdekében. Buda Szabolcs így foglalta össze, mire gondol:
- Értsük meg, hogyan működik a cég, ahol dolgozunk, vagyis tudjuk, miből van első számú profitja
- Beszéljük a menedzsment nyelvét, amely elsősorban számokból áll
- Válasszuk ki a megfelelő KPI-ket, mely támogatja a vállalat céljait. A teljesítménymutatókról (Key Performance Indicator) bővebben beszélt, mi pedig röviden annyit fogunk ebből idézni, hogy vannak „jó” KPI-k (pl. cost-per-hire, amelyek javításával közelebb kerülünk a céljainkhoz), „rossz” KPI-k (pl. interjúszám, vagy ha túl sok a KPI, amelyek nem visznek közelebb a stratégiai célokhoz) és „csúf” KPI-k (pl. vezetői KPI-k, amiket mérnünk kell, de számunkra irrelevánsak).
- Gyűjtsünk adatokat és elemezzük őket
- Optimalizálás
- Lépésről lépésre haladjunk. Kellő tapasztalattal a háta mögött jegyezte meg az előadó, hogy nem szabad óriásit javulni, mert akkor mivel kápráztatjuk el a megbízót? Gyanús a duplázódás, mert felveti azt a kérdést, hogy: „Akkor eddig miért nem így csináltuk?”
A HR-es, ha Buda Szabolcsra hallgat, csendben mér és elemez, aztán a sikerét hangosan fogja kiabálni, és ezzel sokat tesz azért, hogy stratégiaivá tegye a HR-t.
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - „Nincs munkaerőhiány”
2. oldal - Normális vezetőkre van szükség