Munkavállalói részvények és extra szabadság - interjú Mihók Krisztinával, az Erste Bank HR-vezetőjével
Lojalitást növelő munkavállalói részvényprogram, a banknál eltöltött idő mérföldköveihez kötött akár négy hétig terjedő extra fizetett alkotói szabadság, és fele-fele iroda és home office munkavégzés vagy távmunka – többek között ezek az Erste Bank lépései a munkavállalók elkötelezettségének növelése, sikeres megtartásuk érdekében. Mihók Krisztinát, a pénzintézet HR vezetőjét kérdeztük a részletekről.

Májusban jelentette be az Erste Bank, hogy munkavállalói részvényprogramot indít itt Magyarországon is. Mi ennek a lényege, és - természetesen elsősorban HR-szempontból - mi a céljuk vele?
Az Erste Csoport arról döntött, hogy minden olyan munkavállalója – beleértve a leányvállalatokat is –, aki 2021 végén munkaviszonyban állt és legalább 6 hónapnyi aktív jogviszonya volt tavaly, idén szeptemberben 350 euró értékben Erste-részvényeket kap. Azaz minden jogosult kollégánk immár társtulajdonos lesz. Ezzel köszöni meg a bank a kollégáknak, hogy ők is részt vettek a sikerekben. Ezen kívül kollégáink saját megtakarításaikból is vásárolhatnak Erste-részvényeket, amely mellé további extra részvényjuttatás jár. Ez a csomag Magyarországon a bank széleskörű juttatási programját, az Erste Veledet egészíti ki.
Azzal számolunk, hogy a következő időszakban is éles marad a verseny a munkavállalókért, ezért egyre szélesebb palettán gondolkozunk, ami a jelenlegi és leendő kollégáink motiválását és az elkötelezettségük növelését illeti. Meg vagyok győződve arról, hogy a munkavállalók bevonzásában és megtartásában pedig egyre nagyobb szerepe lesz annak, hogy milyen a vállalati kultúránk, hogyan telik egy napunk a munkahelyünkön, így például a rugalmas munkavégzés lehetőségének vagy éppen az olyan juttatásoknak is, mint a munkavállalói részvények vagy a munkavállalók jóllétét segítő juttatásoknak, például az egészségbiztosításnak vagy az extra fizetett szabadságoknak.
Szinte szektortól függetlenül óriási a harc a munkavállalókért, ráadásul az egyes generációk teljesen eltérő igényekkel jelentkeznek, ami nem könnyíti meg a HR-esek dolgát. Az Ersténél milyen juttatások, lehetőségek váltak be?
Valóban éles a verseny, éppen ezért a megtartásra igyekszünk fókuszálni. Nem csak lózung, hogy ma már a megtartás lett az új toborzás: a munkáltatóknak a tehetséges, fiatal munkatársak megnyerése mellett a meglévő kollégák bizalmát és lojalitását is meg kell tudni tartani. Ezért indítottuk el 2019-ben az Erste Care lojalitási programot, ami egy rugalmas, több elemében is szabadon variálható, a kollégáink jóllétét támogató program, amely a kollégák számára két év munkaviszony után érhető el.
A elmúlt két évben jelentősen – a rendszeresen készített saját belső felméréseink szerint közel 10 százalékkal - nőtt a munkavállalók körében a munka-magánélet egyensúlyának fontossága. Az anyagi természetű juttatásokat követően a rugalmasság, az extra szabadidő és az otthoni munkavégzés lehetősége bírnak jelentőséggel a kollégák körében. Éppen ezért a program egyik eleme a szabadidő, amely egyrészről jelent rendszeres évi egy vagy két nap plusz szabadságot. Másrészt azonban van fizetett alkotói szabadság is, amely a mérföldkövek, vagyis a banknál eltöltött évek előrehaladtával nő: ezek elérésekor először egy, majd utána két, végül pedig 4 hét extra szabadság jár a „jubileumi években”.
Ezen felül a program keretén belül elérhető a kollégák számára a saját fejlődésükre fordítható támogatás is, így mindenki lehetőséget kap arra, hogy képezze magát. És itt nem csak szakmai képzésekről van szó, hanem bármilyen más egyéni fejlesztésről is, a lehetőségünk van akár valamely hobbiban jobban elmerülni és azon a területen fejleszteni magunkat, a kosárfonástól a főzésig. Fontosnak tartjuk, hogy kollégáink a magánéletben is ki tudjanak teljesedni, ugyanis ez segíti őket abban, hogy ezt a munkájukban is meg tudják tenni. A másik fontos elem az egészségbiztosítás, illetve később annak kiterjesztése a munkavállaló családjára is, vagyis egyfajta segítség, hogy kevesebb problémával kelljen megküzdeni a mindennapokban
Mindezekkel az intézkedésekkel szeretnénk elismerni a munkavállalók teljesítményét, és egyben hangsúlyozni, hogy értékeink középpontjában a törődés áll, a cégre közösségként tekintünk, ahol mindenki figyelmet kap a munkán túl is.
A távmunka vagy teljes otthoni munkavégzés is elvárás, ezt hogyan oldják meg?
Sokan a pandémia idején, a kényszerű home office-ban tapasztalták meg először ennek a munkavégzési formának az előnyeit, amely szükségletből lehetőséggé vált. Egyre többen szeretnének, legalább részben otthonról dolgozni a központi területeinken, melynek manapság már technikai akadályai sincsenek.
Hogy mennyire fontossá vált az otthoni munkavégzés lehetősége, azt jól mutatja egy nemrégiben készített felmérésünk is, amelyből kiderül, hogy az alapbér után – ami értelemszerűen a legfontosabb juttatás – a központi területen dolgozó, home office-ra is lehetőséget adó munkakörökben ma már a második-harmadik helyen lényegében egyforma súllyal szerepel az otthoni munkavégzés lehetősége, mint a különféle bónuszok és egyéb anyagi ösztönzők.
A változó igényekre reagálva az Erste is rugalmasabb működésre állt át. A bank 2021 szeptemberétől – a pandémia alatt kialakult gyakorlatot alapul véve – bevezette az új, „new ways of working” modellt, amely azt jelenti, hogy a korábbiaknál magasabb szintre emelte az otthoni munkavégzés arányát azokban a munkakörökben, ahol ez lehetséges.
A dolgozóknak havi átlagban mindössze munkaidejük 50 százalékát kell az irodában tölteni. A rugalmas munkaidő-beosztás lehetőségével élő kollégák az érintett munkakörökben reggel 7 és este 8 óra között szabadon rendelkeznek az idejükkel. A munka-magánélet egyensúlyának megőrzése érdekében azonban megbeszéléseket továbbra is csak reggel 8 és este 5 óra közé lehet szervezni.
A bank tavaly szeptembertől bevezette a távmunka lehetőségét is azoknak, akik a munkaidejük nagyobb részét nem az irodában szeretnék vagy tudják eltölteni.
A teljes otthoni munkavégzés bevezetése óta már az érintett munkatársak több mint 5 százaléka élt a lehetőséggel. Elsősorban az informatika, a contact center és az operáció területen dolgozók számára vonzó ez az alternatíva, az igénylések 70 százaléka érkezett ezekről a területekről. Az IT-területen dolgozó kollégák 17 százaléka választotta ezt a megoldást, de van olyan operációs terület, ahol a kollégák 20 százaléka teljesen otthonról dolgozik.
Nyitóképen Mihók Krisztina
- 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.
Részletek
Jegyek
A többé-kevésbé kötelező „irodába való visszatérés” korszakában a Revolut továbbra is a rugalmasság és a hibrid munkavégzés mellett áll ki... Teljes cikk
Jelentős növekedésen ment keresztül a DSV szállítmányozási és logisztikai vállalatcsoport, amely jelenleg csak Magyarországon több mint 600 főt... Teljes cikk
A holland Top Employers Institute a munkavállalókkal való kiváló bánásmódot ismeri el világszerte. Segít megismertetni ezeket gyakorlatokat, hogy... Teljes cikk
- Kiderült: az ügyfélélmény fejlesztése a munkavállalók lojalitását is növeli 2 hete
- Az irodában töltött időtől függ a munkahelyi identitás és lojalitás? 2 hete
- Kihívást okoz a bankoknak a munkáshitel 3 hete
- IT tehetségeket díjazott a pénzintézet 1 hónapja
- A home office stigmájának eltörlése: a hibrid és a távmunka előnyei 1 hónapja
- A növekedés nemcsak az üzleti eredményekről szól, hanem a munkavállalók fejlődéséről is 2 hónapja
- A Revolut magyar vezetőjét igazolta le az MBH Bank 2 hónapja
- Home office hatása a digitális munkakörökre 2 hónapja
- A home office egy olyan generációt hoz létre, amely "nem végez rendes munkát" - van benne valami? 3 hónapja
- Kötelező személyesen megjelenni a munkahelyen - Donald Trump aláírta első elnöki rendeleteit 3 hónapja
- Folyósították az első munkáshitelt 3 hónapja