kapubanner for mobile
Szerző: HR Portal
Megjelent: 2 hete

Csökkenti a stresszt, javítja a hangulatot: így tegyük az irodát kutyabaráttá

Tíz év alatt csaknem megtízszereződött azon munkahelyek száma, ahol kedvenceikkel együtt tölthetik a napot a dolgozók – ezt mondta a HR Portálnak Korom Gábor, kutyaszakértő. Kutatások bizonyítják, hogy a négylábúak munkahelyi jelenléte számos előnnyel járhat, azonban érdemes alaposan felkészülni rá, hogy mindenki komfortosan érezze magát.

Állatbarát iroda tanácsok-

Az Amazon székhelyére 7000 kutyának van belépője és napi szinten átlagosan 800 kutya van bent, de más multicégeknél is magas a háziállatok munkahelyre bevitelének aránya – ezzel az információval illusztrálta egy kutyabarát munkahelyek kialakításáról szóló kerekasztalbeszélgetésen Korom Gábor azt a tényt, hogy a házikedvencek munkahelyre történő bejárásának egyre nagyobb létjogosultsága van napjainkban. A példa is mutatja a kutyaszakértő szerint azt, hogy egészséges dolog, ha egy dolgozó elviszi a kutyátját a munkahelyére. Persze, csak ha megfelelően kialakították a feltételeket. Szerinte ráadásul nem is kell feltétlenül minden nap megtenni ezt, de ha vannak napok, amikor a munkavállaló a kutyájával együtt megy dolgozni, az jót tesz neki és a kedvencének is. Romániában egyébként a lakosság 46%-a tart otthon kutyát, ezzel szomszédunk az Európai Unió országai közül az élen áll, de 33%-kal Magyarország is a lista elején foglal helyet – ismertette a felmérést a szakember. Ebből kifolyólag nálunk is nagy igény van a kutyák munkahelyre vitelére, ami a szakember tapasztalatai szerint egyre több helyen meg is valósul. Korom Gábor úgy tapasztalta: az elmúlt 10 évben megtízszereződött a kutyájukat a munkahelyükre bevivők száma. Tapasztalatai szerint ez főként irodai jellegű munkahelyeket érint, de más típusú munkavégzésnél is egyre gyakoribb a négylábúak jelenléte.

Stresszoldók és csapatépítők

Nem véletlenül, hiszen a kutyák a munkahelyen oldják a feszültséget, csökkentik a stresszt, megtörik a monotonitást. Ahogy Korom Gábor fogalmazott: a kutya egy szociális kapu a másik ember felé. „A szociális teret nagyon könnyen felolvasztja és könnyen lehet általa kapcsolatot teremteni a másik személlyel” - mondta.

A négylábúak jelenléte emellett összekovácsolja a csapatot, jó hatással vannak a dolgozókra, feltölti őket, növeli a kreativitásukat. Ráadásul a szünetekben kevesebbet telefonoznak – sorolta a kutyák munkahelyi jelenlétének előnyeit Knapek Éva, klinikai szakpszichológus és egészségpszichológus. Nem árt, ha szünetekben inkább feláll, mozog a kutyával a dolgozó, ami jót tesz a vérkeringésének is. A munkavállalók hatékonyság növekedését egyébként kutatások is kimutatták: a Virginia Commonwealth University tanulmánya szerint a háziállatok jelenléte jelentős stresszcsökkentő tényező gazdáik számára és a kutatók megállapították, hogy ez az előny kiterjedhet a munkahelyre és a munkavállalókra is.

A Human Animal Bond Research Institute pedig a kutya jelenlétének hatását vizsgálta a csoportos problémamegoldásra és arra jutottak, hogy az eb javítja a csoportkohéziót, növeli a bizalmat és az együttműködést. Ezen kívül rámutattak arra is, hogy a munkavállalók nagyobb elkötelezettséget éreznek az állatbarát munkahelyek iránt. Kutatások szerint a termelékenység szempontjából is jó hatással van a kutyák jelenléte: kimutathatóan növeli azt. Emellett a dolgozók fókuszált időszakai között gyorsabb a regeneráció, ha a kutyák segítenek a figyelem felfrissítésében. Ennek megfelelően egyre többen dolgoznának együtt kedvenceikkel.

A részben állateledeleket gyártó Mars nagyvállalat közelmúltbeli felmérése szerint a Z generációs válaszadók 71%-a és az Y generációsok 48%-a kérte vagy tervezi, hogy arra kéri munkáltatóját, alakítson ki kisállatbarát irodákat. Egy idei, a mintegy 2000 brit munkavállaló bevonásával készült felmérés válaszadóinak pedig 18%-a örülne annak, ha állatbarát lenne a munkahelye.    

Állatbarát iroda kialakítása 2

 

Kutyabarát, de hogyan?

A kutyabarát munkahely kialakítását alaposan elő kell készíteni. „Nagy kérdés ugyanis, hogy mi van akkor, ha nem mindenkinek van rendben a dolog?” – vázolja a kezdeti lépéseket Knapek Éva. Érdemes egyeztetni és közösen kialakítani a kereteket azokkal, akik együtt dolgoznak. Ennek során mindenki szempontjait figyelembe kell venni, hogy az összes kollégának természetes, komfortos legyen a helyzet. „Vannak, olyanok, akik tartanak az állatoktól, ám ez az idegenkedés egy fokozatos ismerkedési szakasz után el tud tűnni belőlük. Ha viszont valakinél ez traumatizáltság miatt alakult ki, akkor segítség is szükséges lehet ehhez” – teszi hozzá Knapek Éva. A szakember szerint azonban nem érdemes ezt erőltetni, siettetni, hogy senki ne érezze magát kellemetlenül a munkahelyén a kutyák miatt. Ha mindenki beleegyezik a négylábúak jelenlétébe, le kell fektetni a szabályokat. Melyik nap ki hozhatja be a kutyát? Adott esetben a kedvenceket össze is kell szoktatni, ami idővel, türelemmel szinte mindig megoldható feladat. „Jónéhány cégnél fordul elő olyan, hogy soktucat kutyát kellett összehozni és ezt mindig nagyon jól meg lehetett oldani” – mondja a kutyaszakértő. Érdemes az etetéssel kapcsolatban is nyíltan megegyezni, mert van olyan gazda, aki nem szeretné, hogy túletessék a kutyát – tette hozzá Knapek Éva.

Pet-policy a Marsnál

A kerekasztal vendéglátóinak részéről Czégény Orsolya, a Mars közép-európai vállalati ügyekért felelős menedzsere ismertette: náluk van belső irányelv, egy pet-policy, amit mindenki megkap új belépőként és el tudja olvasni. Ennek a kialakításába minél többeket bevontak: jogászt, HR-est, de persze a dolgozókat is, hogy a szabályzat minél életszerűbb legyen. Alapelv náluk, hogy ha valami nem komfortos valakinek, azt megbeszélik. A tapasztalataik szerint a kollégák jól együtt tudnak működni a kutyabarát munkahely működtetésében, amit a Mars budapesti irodájában már 10 éve kialakítottak. „Számukra ez egy olyan pluszjuttatás, amit mindenki értékel” – tette hozzá Czégény Orsolya. Egy munkavállaló van, aki allergiás a kutyaszőrre, de ha bejön az irodába dolgozni, neki olyan helyen van a munkaállomása, ahol nincs a közelében kutya. Fontos elv, hogy alapos napi takarítást végeznek az irodában, hogy a kutyaszőr ne irritálja az arra érzékeny dolgozót sem. Szintén alapelv, hogy aki behozza a kutyáját, ő felel érte. Ha baleset történik, akkor kisálltra nem veszélyes tisztítószerekkel ki kell tisztítania a padlószőnyeget. (A Marsnál egyébként számos módon segítik a kisállatok és a dolgozók kapcsolatát: önkéntes program keretében munkaidőben segíthetnek a kollégáik egy-egy menhelynek egy bizonyos időkeret erejéig, emellett örökbefogadási programjuk keretében az a kollega, aki kisállatot foga örökbe, egy évre elegendő állateledelt kap a cégtől ajándékba.)  

Állatbarát iroda kialakítása

 

A kutyának is vannak szempontjai

Korom Gábor szerint a kutya akkor érzi jól magát, ha az emberrel lehet és a szükségletei ki vannak elégítve. Ezek közül a táplálkozás és anyagcsere után a pihenés következik. A nap 80%-át ugyanis pihenéssel tölti, persze ez nem olyan mély alvás, mint az embernél. Az tehát a munkahelyen is alap szükséglete, hogy a kutya be tudjon menni a helyére és pihenni tudjon. Jó hely neki egy box, amely szeparálja a kutyát, egy személyes tér, ahol a kutya leválasztja a környezetét. Szükséges ez, hiszen, ha a kutya „akcióban van” egész nap, az stresszhelyzetet jelent neki. Eztán következnek csak a szociális szükségletek. A szociális térben jól kell tudnia mozogni. Ezen túl szabályokat is be kell tartania: fegyelmezhető legyen, barátságos a kollégákkal és persze szobatiszta. Az alkati sajátosságokat is figyelembe kell venni: egy nagytestű kutyánál például a farokcsóválást, amivel egy irodában tud gondot okozni. A túlzott nyáladzás is problémás lehet a nagyobb ebeknél – teszi hozzá a szakember.  „Egy munkahelyre járó kutyának tudnia kell, hogy nem veheti fel a földre lehulló ételt. Gátolható kell, hogy legyen ebben” – tette hozzá a kutyaszakértő.

Mielőtt magunkkal vinnénk kutyánkat az irodába:

• tanuljuk meg, miként nyugtathatjuk meg – hiszen képesnek kell lennie az irodában is pihenni,

• magabiztosan tudjuk fegyelmezni, hogy viselkedése kompatibilis legyen az irodai etikettel,

• legyen teljesen szobatiszta – ez leginkább a kölyökkutyák esetén fontos,

• bizonyosodjunk meg arról, hogy se fajtársai, se más emberek felé nem mutat agressziót,

• szoktassuk hozzá a nagyvárosi környezet terheléseihez.

Kutyabarát munkahely a gyakorlatban

Ennek fényében a kerekasztal-beszélgetés után a Mars munkatársai körbevezették az újságírókat az irodában, hogy bemutassák, milyen is egy kutyabarát munkahely. „A földön padlószőnyeg van, ez jól takarítható. Persze, ha baleset van, az elsődleges tisztításon túl a takarítóknak is jelezzük, akik este még egyszer nekilátnak a nyomok eltűntetésének” – mondta Czégény Orsolya.

„Az íróasztalok fém lábúak, hogy ne tudják megrágni a kutyusok, a szemetet zárt edénybe gyűjtjük, hogy ne lehessen bennük kotorászni, arra pedig külön figyelünk, hogy az édességeket magasan tároljuk és véletlenül se essenek le a padlóra. Az asztalok mellett kutyaágyak vannak, ha a kedvencek leheverednének, egyes helyeken itatótálak is ki vannak helyezve” – sorolja az iroda kialakítási szempontjait a Mars közép-európai vállalati ügyekért felelős menedzsere. A már számos vállalatot tanácsadással is segítő Korom Gábor szerint a kutyabarát munkahely kialakítása elsősorban nem pénzkérdés (persze egy speciális takarítógépet jó beszerezni), hanem inkább szemlélet kérdése, ami azonban a tapasztalatok szerint gyorsan megtérül.

  • 2024.07.10GDPR A HR-BEN: ADATVÉDELEM A MUNKAHELYEN Programunkon gyakorlati oldalról tekintjük át a munkaviszonnyal összefüggésben leggyakrabban előforduló kérdéseket, tipikus buktatókat és lehetséges hibákat, melyek az elmúlt 6 év során a GDPR szabályozás létrejöttét követően felmerültek.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.05Business Beach Conference Az Ingatlan Regatta már 8 éve köti össze az ingatlanpiac legfontosabb szereplőit egy különleges sporteseménnyel. Az idei évtől kezdve, Litkey Farkassal közös szervezésben “új” eseményként csatlakozik hozzánk a Bankár Kupa.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.26Best Practice Fórum - Roto A Fórum Célja: A Digitalizációs és Lean szemléletű folyamatfejlesztések sikeres vállalati megoldásainak, jó gyakorlatainak megosztása a fórum résztvevői között. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hogyan találhatják meg és tarthatják meg a legjobb dolgozókat a cégek?

Csak a személyre szabott és élményalapú munkahelyek képesek hosszú távon megtartani az értékes munkaerőt – hangzott el a Fivosz... Teljes cikk

Munkahelyi ergonómia

Korábban az volt a szempont, hogy egy iroda funkcionális, biztonságos legyen, megfelelő legyen a zajszint, a világítás, tehát támogassa a hatékony... Teljes cikk

Itt van Magyarország 37 megbízható munkaadója

A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) éves taggyűlésének keretében rekordszámú, 37 tagvállalat vehette át a „Megbízható Munkaadó... Teljes cikk