Cégek mint múzeumok - mit kezdjünk a fehér falakkal?
Egyre több vállalat helyez el céges környezetben kortárs művészeti tárgyakat. Ennek több oka lehet. Egyrészt egy komfortos, esztétikus környezet kialakítása, másrészt a társadalmi szerepvállalás lévén pr, marketing szempontok is szóba kerülhetnek, s bár ritka, de a profitorientáltság is motiválhat egy cégvezetőt abban, hogy műgyűjteményt építsen.
A munkakörnyezet biztosan meghatározza az emberek hangulatát, munkakedvét, és ezért végső soron kihat a teljesítményre is – mondta a HR Portálnak nyilatkozva László Csaba, a KPMG senior partnere. Már csak a hideg profit megfontolások miatt is olyan környezetet érdemes kialakítani, amiben komfortosan érzik magukat a dolgozók. Egy fiatal, dinamikus, innovatív cégnél ezt talán a legjobban egy modern, kortárs képzőművészeti alkotásokkal díszített helyen lehet elérni. Emellett számít az ízlés, a kultúra, az, hogy ki, miben érzi jól magát.

Gyűjtemény helyett műtárgybérlet


Nem a profit az elsődleges

Lesti Mónika szerint fontos az is, hogy ezt a témát a megfelelő szakértelemmel párosítsák, ezért a gyűjtemény létrehozásában szakértőkkel működnek együtt. Az alkotások kiválasztásánál a legfontosabb szempont a művészeti kvalitás, amelyet tanácsadó testületük szakértelme biztosít számukra. Az akvizíció során természetesen figyelembe veszik az értékállóságot is, azonban elsősorban nem befektetési szempontok vezérelik őket. A projekt folyamatossága Magyarországon egyedülállóan biztosítja a tehetséggondozás lehetőségét.

A munkatársak is választhatnak műveket
Van, aki tudatos döntés alapján kezd el egy nagyobb gyűjteményt felépíteni, de van akinél a fokozatosság figyelhető meg – tette hozzá a KPMG senior partnere. Megvesznek két-három alkotást, az sokaknak megtetszik, pozitív a külső, belső visszajelzés, és kedvet kapnak a vásárláshoz. Olyan helyzet is van, amikor a pillanat megfelelő. Új irodaházba költözésnél értelemszerűen felmerül, hogy valamit kezdeni kell a fehér falakkal vagy a hatalmas recepciós térrel. Ilyenkor jön sokszor a gondolat, hogy a „klasszikus” impresszionista poszterek helyett egy kicsivel nagyobb befektetéssel mégis valami eredeti, valami izgalmas megoldást találjanak. Arra is felhozhatók példák, hogy ilyen esetekben a munkatársak bevonásával egy közösségi élménnyé válhat a döntéshozatal. A cégnél az új recepcióra kiírt művészeti pályázatra beérkezett pályamunkák közötti választásnál egészen széles körben vontuk be a kollégákat: lehetett szavazni is és ennek nagyon pozitív volt a visszhangja.

A szakember szerint lehet jó befektetés a kortárs művészet támogatása, de ahhoz nagyon profi szakértői támogatás kell, és biztosan szükség van szerencsére is. De befektetésként csak az tekintsen a kortárs képzőművészeti vásárlásra, aki nem a tőzsdei napi kereskedés horizontján gondolkodik, hanem a diófa-ültető évtizedekben gondolkodó mentalitását képviseli. Évtizedek múltán viszont könnyen kiderülhet, hogy igazi gyémántokat találtak és komoly értéke is lehet egy kortárs gyűjteménynek. Érdekes módon legtöbbször ilyenkor sem adják el a gyűjteményt, csak ha nagyon muszáj. Valószínűleg az érzelmi kötődés, az értékállóság miatt is ritkán likvidálják az ilyen „készletet”. Ha igen, akkor annak legtöbbször sajnos szomorú okai vannak. Erre példa most egy nagy portugál magán bank esete, amely évtizedekkel ezelőtt vásárolt nagyon sok Miro képet, és most a csődeljárás során ezek a képek is piacra kerülhetnek, ami persze Portugáliában óriási felzúdulást keltett, hogy szabad-e hagyni, hogy ezek a műalkotások külföldre kerüljenek. A betéteseket, hitelezőket viszont csak az érdekli, hogy minél nagyobb arányban jussanak a pénzükhöz, ezért a lehető legmagasabb áron bárkinek eladatnák a fantasztikus gyűjteményt.
Segíteni kell a művészeket
A klasszikus PR-megközelítés alapján nem feltétlenül egy cég szolgáltatásait, termékeit kell csak reklámozni, hanem olyan jó ügyekhez kell kötni a cég nevét, amin keresztül a vállalatnak javul a megítélése és ennek következtében az értékesítés is növelhető. Az egészségügy mellett a kultúra támogatása az egyik leggyakoribb PR eszköz. A nemzeti kultúra támogatása, a kortárs művészektől való vásárlás biztosan javítja egy cég PR értékét. Mindannyian szimpatizálunk a „nehéz” sorsú kortárs művészekkel, és az aki segít rajtuk, az ebből a szimpátiából maga is részesedik. Sajnos manapság tényleg nem egyszerű a művészek egzisztenciális helyzete. Bármennyire is lehet a gyűjtésnek pozitív üzleti hatása is, a szakember szerint csak olyanok csinálják, akiknek valóban fontos a kultúra támogatása, és ezért hajlandóak tényleges áldozatot is hozni. A valós karitatív áldozatnak pedig a megítélése is pozitívabb. A módszerekben nagy csodák nincsenek. Vállalati saját kommunikáció, hirdetés, események támogatása, PR-cikkek, a kulturális médiában való megjelenés mind segíthet a terjesztésben. Érdemi támogatásoknál gyakran maguk a művészek is bevonhatóak a kommunikációba, akiknek a szereplése még inkább hitelesíti a cég elhivatottságát.
- 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.
Részletek
Jegyek
A szabadságkérelmek száma már a harmadik egymást követő évben emelkedik, a munkavállalók egyre több időt kénytelenek a munkájuktól távol... Teljes cikk
A napközbeni szundikálás egyes kultúrákban megszokott dolog. Javíthatja-e a munkavégzést egy rövid szieszta, és érdemes-e bevezetni a munkahelyeken?... Teljes cikk
A 2025-től elérhető formabontó munkavállalói juttatást vezet be a Yettel telekommunikációs vállalat és az infrastruktúra szolgáltató CETIN is a... Teljes cikk
- Diákok nyerték a jogesetmegoldó versenyt 5 hónapja
- Adatvezérelt HR: Hogyan tehetjük hatékonyabbá a döntéshozatalt? 5 hónapja
- Stratégiai megállapodást kötött a KPMG és a Corvinus Egyetem 6 hónapja
- Új üzletágvezetők a KPMG-nél 6 hónapja
- Visszaszorul a home office, hízik a munkaerő és az AI mindent visz - így látják a jövőt a cégvezetők 6 hónapja
- KPMG: a vezetők szerint három éven belül visszatérünk az irodába 7 hónapja
- Stratégiai megállapodást kötött a KPMG és a BGE 8 hónapja
- A zajos szomszédok: fárasztja a dolgozókat a hangos környezetben való munka 10 hónapja
- KPMG: a mesterséges intelligencia korszakába lép az audit 11 hónapja
- Kevesebb stressz, alacsony vérnyomás, több nasi és alkohol - így áll a távmunka mérlege 1 éve
- Az okos munkakörnyezetek ereje: Növelje munkavállalói produktivitását! 1 éve