kapubanner for mobile
Mészáros Etelka
Megjelent: 17 éve

Bevetésen az interim menedzserek

Az interim menedzsment-szolgáltatás speciális menedzsment tapasztalatot biztosít egy meghatározott időszakra. Az interim projektek átlagos hossza 4-6 hónap. Válság menedzsert általában a hiány helyzetet megoldó feladatokkal bízzák meg, de megoldást jelenthetnek/ bevethetők akkor is, ha valaki hirtelen távozik a cégtől, újra kell struktúrálni a pénzügyi rendszert vagy hosszabb a kiválasztási folyamat.

Az interim menedzsment szolgáltatás hazánkban 2003-ban indult, amikor Dr. Tóth Tamás, a Neumann fejvadász cég korábbi igazgatója, Steiner László, a Rába Gépgyár, és Fekete István, a Henkel vezérigazgatója megalapította a mára már jól prosperáló Hungarian Interim Management Kft-t. Többek között az angliai Ashton Penney Interim Management cég vezetőjétől, Bill Penney-től "tanulták a szakmát", aki felhívta a figyelmüket arra, hogy az elterjedéshez négy év szükséges. Ez be is igazolódott. Kellő türelemmel kivárták, pontosan tudták, hogy ennek az új szolgáltatásnak van egy kulturális bevezetési háttere - mondta a HR Portálnak Dr. Tóth Tamás, a cég egyik vezetője.

Az elterjedést befolyásolta, hogy a potenciális megrendelők, akiknek ez a szolgáltatás még idegen volt, gyakran azt vetették fel, hogy hol vannak azok a kiemelkedő szaktudású emberek, akik interim menedzseri pozíciót vállalhatnak. Kik azok, akik elfogadják a más típusú életvitelt, megfelelő személyiséggel, szaktudással rendelkeznek, azonnal bevethetők egy-egy magasabb pozícióba, könnyen integrálódnak és nem taktikázók. Egyben, akik felvállalják, hogy 6 hónapig egy érdekes projekten dolgoznak, magabiztosak, kellő önbizalommal rendelkeznek és elfogadják, hogy akkor ma nem, de holnap lesz egy érdekes munkájuk. Az évek alatt nőtt a bizalom és egyben nőtt a bevethető interim menedzserek száma is - tette hozzá Dr. Tóth Tamás.

A fordulópontot 2007 hozta a gazdasági körülmények változásával, amikor már a vállalatok is tudták, hogy miről van szó és sok potenciális menedzser volt a piacon. Azok az ügyfelek, vállalatok, amelyek használni kezdték ezt a szolgáltatást, több területen bevetették az interim menedzsereket. Terjedt az alkalmazás híre, egyre többen jelentkeztek, olyanok, akik eleinte még azt mondták, hogy most még van állásom, de ha lesz valamilyen érdekes interim projekt, ami a potenciális érdeklődésemhez illik, megteszem az első lépést, elvállalok ilyen megbízást - mesélte a szakember.

A Hungarian Interim Management Kft. a szolgáltatás első évében még csak 4-5 projektet, 2007-ben pedig már közel 30 projektet bonyolított le. Az interim projektek átlagos hossza 4-6 hónap, de előfordul 3-4 hónapos, valamint 6-8 hónapos projekt is. A 3-4 hónaposak a gap menedzsmentet, a hiány helyzetet megoldó feladatok, amikor hirtelen távozás történik a vállalattól vagy hosszabb a kiválasztási folyamat. Például egy jelentős autóforgalmazással foglalkozó cég elhatározta, hogy újrastrukturálja a pénzügyi rendszerét, ehhez tipikusan speciális szaktudással rendelkező interim menedzsert kellett alkalmaznia. Előfordult, hogy egy cégnél egyik napról a másikra a főkönyvelő kiesett a munkából, a cég élete viszont nem állhatott meg, így itt is nagy segítség volt az interim menedzser - sorolta dr. Tóth Tamás.

Válságmenedzsert alkalmaznak, amikor van egy speciális ágazati jellemző, amit az ott lévő szakemberek nem tudnak, a működéshez viszont nélkülözhetetlen. Több ágazatban, HR területen, azok a HR menedzserek, generalisták, akik egyébként jól végzik a munkájukat, de tulajdonosi kérésre hirtelen egy különleges új projektet kell megoldaniuk, - pl. merge vagy a HR-t nagyon érintő, új képzési rendszert bevezetni - ilyenkor szintén nagyon hasznos, ha van egy szakember, akit hirtelen alkalmazni lehet. Tipikusan interim feladat, amikor vezetőt keresnek a cégnél és látható, hogy több hónapra lesz szükség a megfelelő szakember megtalálásához. A 6-8 hónapos megbízások projekt jellegűek. A tanácsadó cég nagyobb részt CFO, termelési vezető, logisztikai vezető, valamint HR vezető pozíciókat old meg interim szolgáltatással.

Dr. Tóth Tamás szerint fontos szétválasztani az interim menedzser fogalmát a tanácsadóétól. Látszólag nagyon hasonló, mindkét esetben egy adott feladatot kell megoldani határozott idő alatt. A tanácsadó megérkezik a céghez, tájékozódik, ismerkedik, körül néz. Főnöke a tanácsadó cégen belüli főnök, neki tartozik beszámolással, az érdekeltsége is tőle függ. Ezzel szemben az interim menedzser mindig egy struktúrába lép be, az ő vezetője a struktúravezető, így az érdekviszony is más. Az interim menedzser csak a megbízására koncentrál, nem helyezkedik, belépéskor azonnal elkezd termelni és arra az apró pici sikerre törekszik, hogy a feladatát hatékonyan, minél jobban megoldja. Az interim szakember csak a szakmai belső véleményére hallgat, nem vállalja fel a taktikai lépéseket.

Interim pozícióra azok az emberek alkalmasak, akik mély szakmai tudással, határozott személyiséggel rendelkeznek, különböző ütközetekben tapasztaltak, rugalmasak, elfogadják, hogy 8 hónap alatt megcsinálnak egy projektet és utána pár hónapig elmennek "pihenni, feltöltődni".

A kezdeti vélemények szerint mindenki azt gondolta, hogy ez az 50 éven felüliek piaca. Igen, ebben a korosztályban sok nagy tapasztalattal rendelkező korábbi vezető áll készen az interim feladatok megoldására (vannak persze olyanok is, akik a mai idők pörgéséhez már nem megfelelően rugalmasak), ugyanakkor a fiatalabb generációban megjelent egy olyan réteg, aki szakmailag magas szinten felkészült, aki mindig új feladatokat keres, és nem idegeskedik, ha egy ideig nem dolgozik, hanem felkészül, töltődik, vagy éppen pihen - fogalmaz a szakember.

A magyarországi kultúrát tekintve azt gondolhatnánk, hogy ilyen munkát csak a férfiak vállalnak, azonban Dr. Tóth Tamás elmondása szerint a náluk dolgozó interim menedzserek 30-40 százaléka nő. Ezt azzal magyarázzák, hogy az igényelt területeken egyébként is túlnyomó részben nők dolgoznak.

Az interim szolgáltatás díjazása hasonló a tanácsadói díjazásokhoz. A magasabb pozíciók esetében ez 250.000-260.000 forintot, alacsonyabb pozícióknál 125.000 -130.000 forintot jelent, tehát átlagban a napi díj 170.000 forint. Tóth Tamás véleménye szerint azoknak a vezetőknek, akik éppen a helyüket keresik, izgalmas feladatokat vállalnának és az interim menedzser érdekes karrierjét szívesen kipróbálnák, azoknak ideális megoldás lehet a válság menedzseri munka.

Mészáros Etelka, HR Portal
  • 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A HR-es nem a barátod, de ettől még lehet barátságos

Nincs könnyű feladata a HR-nek egy nagy szervezeten belül, ha arra gondolunk, hogy egyfajta közvetítői szerepet kell betöltenie a munkavállalók és a... Teljes cikk

Ezek a családi vállalkozások nehézségei

A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint 20 százaléka, azaz 130 ezer családi vállalkozásnak számít, ahol a... Teljes cikk

Berobbant az üzleti életbe az Y és Z generáció

Magyarországon a generációváltás az üzleti életben kiemelten aktuális, mivel sok cég alapítója elérte a nyugdíjkorhatárt. Az X generáció még... Teljes cikk