kapubanner for mobile
Megjelent: 2 éve

A HUMÁNUS MUNKÁLTATÓ SZEREPKÖRE A MINDENNAPOKBAN

KÜLFÖLDIEK ÉS HAZAI MUNKAVÁLLALÓK FOGLALKOZTATÁSA

pannonjob-

A humánus kifejezés jelentése: emberséges. Ez a kifejezés a szervezetek életében olyan bánásmódra, vállalati kultúrára utal, amely az ember érdekeit és jogait helyezi előtérbe. A szervezetek ilyen fajta szerepvállalása manapság már legalább olyan fontos, mint a versenyképesség megőrzéséhez tett egyéb hatékonyságnövelő intézkedések, ugyanis ez a megközelítés egyszerre növeli a belső elkötelezettséget, a többi gazdasági szereplő tekintetében pedig hozzájárul a vállalat pozitív megítéléséhez.

Cikkünkben tehát azokat a lépéseket összegezzük, amelyek az etikai kódexekben említett fontos alapelvek kiegészítéseiként is értelmezhetőek, valamint azt is megvizsgáljuk, hogy ezek a célok miként valósulhatnak meg külföldiek nagyszámú foglalkoztatása esetén, hiszen bár az ő helyzetünk speciális és a fókuszpontok is máshol vannak, fontos hogy ezeket az elveket esetükben is kövessük.

  1. A HUMÁNUS VEZETÉS

Hiába fektetünk le etikai irányelveket vagy szervezeti értékeket, ezek sajnos nem érnek sokat, ha nincs meg hozzá a megfelelő vezetési stílus, hiszen cégünket a menedzsmentben lévő személyek tudják csak igazán emberivé tenni. A humánus vezetéssel pedig félelem nélküli működést tarthatunk fenn. 

Mit is jelent ez a gyakorlatban? A legtöbb felnőtt számára természetes, hogy nem mondják el minden esetben az őszinte ötleteiket és véleményüket, azért mert félnek, hogy negatív megítélésben lesz részük. Emiatt azonban sok fejlesztési javaslatról, innovatív ötletről maradhatunk le. A félelem nélküli működéshez a kérdezés kultúráját kell megteremtenünk fókusz csoportokkal, meetingekkel és workshopokkal. Az ilyen megközelítéssel sokat kérdezünk, nem félünk a hibázástól és hajlandóak vagyunk segítséget kérni, ha úgy érezzük, szükségünk van a támogatásra.

KÜLFÖLDIEK FOGLALKOZTATÁSA: A munkaerő-kölcsönzési foglalkoztatási forma sajátossága, hogy a munkavégzés helye nem egyezik a kölcsönző cég működési helyével. Így a félelem nélküli szervezet megközelítését rendszeres tájékoztatással, szakmailag felkészült HR koordinátorokkal, panaszkezelési platformmal és dolgozói elégedettség felmérésekkel érhetjük el. 

  1. A CSALÁD, MAGÁNÉLET SZEREPE

A családbarát munkahely alapjául szolgálnak többek között a munkaidővel, szabadságolással kapcsolatos rugalmas megoldások, az állás megtartásához, gyermekmegőrzéshez és gyermekneveléshez nyújtott támogatások, kedvezményes életbiztosítások. A családbarát munkahely emellett egy olyan közeget jelent, ahol a belső protokoll aszerint van kialakítva, hogy a gyermeket nevelő szülők kellemetlenség nélkül képesek legyenek a család szempontjából fontos teendőket ellátni és közben megőrizni munkahelyi produktivitásukat, ez pedig csak egy flexibilis rendszerben és nyitott vezetői gondolkodás mellett valósítható meg. 

KÜLFÖLDIEK FOGLALKOZTATÁSA: A külföldi munkavállalók számára a hazautazás mellett nagyon fontos, hogy valahogy biztosítsuk az otthoniakkal történő folyamatos kapcsolattartást. Vagyis az egyik legfontosabb elvárás a szálláshely szempontjából a megfelelő internetelérés annak érdekében, hogy a Viber/Messenger hívásokat le tudják bonyolítani az otthoniakkal. Emellett kölcsönző cégként figyelembe vesszük szállóinkon, hogy az együtt érkező családtagok, barátok, ismerősök igény szerint együtt lakhassanak, s így a privát életük is elég teret kaphasson a dolgos hétköznapokon is.

  1. EGÉSZSÉGMEGŐRZÉS

A foglalkozás-egészségügyi vizsgálaton felül sok vállalat biztosít munkavállalói számára extra szűréseket, kedvezményes magán orvosi szolgáltatásokat. 

Abban az esetben, ha nem tudunk ilyen extra szolgáltatásokat adni, az egészséges életmód és a szűrések fontosságának a promotálása (munkahelyi egészségprogrammal, prevenciós tájékoztatók kiküldésével) még mindig egy olyan eszköz lehet, amellyel sokat tehetünk dolgozóinkért.

KÜLFÖLDIEK FOGLALKOZTATÁSA: A külföldi munkavállalóknak a TAJ szám igényléstől kezdve a házi orvosi ellátás teljes leszervezéséig a kölcsönző cég segít, a pandémia, illetve az egyéb egészségügyi krízisek kezelése pedig szintén újabb megoldandó helyzeteket teremt a szolgáltatónak. 

Az oltások lebonyolítása is egy ilyen eset volt, a Pannonjobnak egyetlen hétvége alatt kellett közel 100 COVID-19 elleni vakcinát kérő munkavállaló oltását összehangolni. A járvány kezdete óta folyamatosan karantén szállót tartunk fenn, ezek rendszerint szobánkénti saját fürdős szálláshelyek vagy családi házak. A karanténba kerülő munkavállalóknak pedig igény esetén a bevásárlásban és az orvossal történő kapcsolattartásban, gyógyszerek beszerzésében is segítenek kollégáink. A vírushelyzettől eltekintve pedig a krónikus vagy akut egészségügyi problémák esetén is kapcsolatot tartanak munkatársaink az orvossal, a vizsgálatok folyamán pedig tolmácsolást végeznek, hogy a dolgozó mindig megfelelő tájékoztatásban részesüljön. 

  1. MENTÁLHIGIÉNIA

Munkavállalóink emocionális támogatása sok formában történhet és mindig kifizetődő. Egy jó beszélgetéssel, napi rutin kialakításával (pl. napindító kávézós telefonhívás) enyhíthetünk a az esetleges nehezebb időszakokon, ha pedig érezzük, hogy ennél már több kell, munkahelyi terapeuta alkalmazásával támogathatjuk dolgozóinkat. 

KÜLFÖLDIEK FOGLALKOZTATÁSA: Az idegen országba érkező munkavállalóknak sok új helyzettel kell szembesülniük, így ahhoz, hogy a bennük lévő bizonytalanságot enyhítsük, még az indulásuk előtt tartunk számukra egy részletes tájékoztatót, ahol minden feltétellel és körülménnyel megismertetjük őket. Kiemelt figyelmet kell fektetni továbbá a megfelelő nyelvtudással rendelkező tolmácsok, HR koordinátorok kiválasztására és alkalmazására. A Pannonjob ennek érdekében non-stop elérhető ügyfélszolgálatot biztosít munkavállalóinak orosz és ukrán nyelven, így bármilyen kérdésük merülne fel, az anyanyelvükön kapnak gyors és megbízható válaszokat. Az integrációt továbbá belső módon, a partnercéggel egyeztetett onboarding folyamattal is támogathatjuk.

  1. KRÍZIS HELYZETEK, AD-HOC KIHÍVÁSOK

Fontos, hogy hirtelen bekövetkező munkaképtelenség, betegség vagy közeli családtag halála esetén is a munkavállalónk mellett tudjunk állni, és megadjuk a megfelelő támogatást. Ezek azok az esetek, amikor a legnagyobb szükség van a munkáltató humánus oldalára. Az ilyen sajnálatos eseményekre kialakított folyamat mellett akár egy hosszabb beszélgetéssel, rugalmas munkaidő biztosításával is támogathatjuk dolgozóinkat.

KÜLFÖLDIEK FOGLALKOZTATÁSA: A váratlan betegség miatti munkaképtelenség, halálozás és egyéb komoly személyes válsághelyzetek mellett további specifikus problémák merülhetnek fel. Súlyos esetben, mint például családon belüli haláleset, segítünk a dolgozóknak a hazautazásban, de természetesen adódnak egészen váratlan helyzetek, előfordult, hogy munkatársaink a külföldi dolgozónkat meglátogató rokonoknak segítettek szállást keresni, de szintén segíteni tudtunk, amikor egy ukrán kismama teljes körű tájékoztatását kellett elvégeznünk az igényelhető támogatásokról.

  1. GONDOSKODÓ ELBOCSÁTÁS

Az outplacement, vagyis gondoskodó elbocsátás a munkájukat elvesztő dolgozóknak nyújt segítséget. Ezzel a programmal személyre szabott tanácsadás révén nyújthatunk támogatást az álláskeresésben, és segítünk feldolgozni az elbocsátás lelki hatásait azoknak a dolgozóinknak, akiktől sajnos meg kellett válnunk. Az outplacement programok amellett, hogy a humánus munkáltató egyik legfontosabb eszközét jelentik, indirekt módon támogatják a megtartott munkatársak elkötelezettségét és a vállalatról kialakított pozitív kép fenntartását. 

KÜLFÖLDIEK FOGLALKOZTATÁSA: Egy leépítés mindenképpen megrázó esemény mind a szervezet, mind pedig az egyén számára, a külföldi munkavállalók esetében azonban ez még fokozottabban igaz. A sokkhelyzetben kiemelten fontos az, hogy részletesen tájékoztassuk a dolgozókat a kialakult helyzet okairól, következményeiről és a lehetséges lépésekről. A tájékoztatás mellett egy humánus munkáltató feladata a dolgozók hazautazásának megszervezése is. A munkavállalók hazajutását természetesen nem csak a határig biztosítjuk, hanem gondoskodunk tényleges hazajutásukról.

A fent említett témakörök támpontot adhatnak ahhoz, hogy egy egyre személyesebb, humánusabb munkahelyi környezetet alakítsunk ki dolgozóink számára. A Pannonjobnál mi úgy látjuk, hogy ennek a folyamatnak azonban sosincs vége, hiszen a dolgozóinkkal való támogató viselkedés rendkívül sokrétű és nehezen körüljárható, megnyilvánulhat egyetlen motiváló mondatban, de egészen konkrét munkahelyi programok, intézkedések bevezetésében is. Az újabb és újabb kihívások, ad-hoc helyzetek pedig folyamatosan lehetőséget adnak cégünk számára, hogy tökéletesítse a dolgozókkal való összhangot.

További hasonló szakmai tartalmakért látogasson el oldalunkra: https://www.pannonjob.hu/news

 

Molnár Attila

Ügyvezető igazgató

Pannonjob Kft.

 

Kis Gabriella

Szolgáltatás marketing projektmenedzser

Pannonjob Kft.

  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A teljesítményértékelés digitalizálása: Hogyan változtatják meg a digitális eszközök a teljesítményértékelési folyamatokat?

A teljesítményértékelés a legtöbb vállalat számára alapvető folyamat. Azonban a digitalizáció terjedésével, egyre nagyobb népszerűségnek... Teljes cikk

Több mint 27 éves HR vezetői tapasztalatát viszi be a Corvinus képzésébe

Jakobsen Petra HR tanácsadóval, a Flow Consulting HR üzletágának vezetőjével a teljesítményértékelés változásáról, a HR analitika üzleti... Teljes cikk