Beszámoló az NFT céljáról, munkaprogramjáról és az oktatási intézmények tájékoztatásának módjairól 2004-2006 - II.
4. A 3.2.1 intézkedés célja Az oktatás és képzés gazdasággal való kapcsolatának erősítése: - Az Országos Képzési Jegyzék (OKJ) korszerűsítése - A modul rendszerű képzés fejlesztése és bevezetése - Térségi integrált szakképző központok létrehozása a helyimunkaerő-piaci igényeknek való jobb megfelelés érdekében Az intézkedés első komponense a végső kedvezményezettként meghatározott Nemzeti Szakképzési Intézet (NSZI) által kidolgozott központi programon keresztül valósul meg. Az intézkedés második komponense nyílt pályázati rendszerben, konzorciumi együttműködések keretében valósul meg. A támogatott tevékenységek központi költségvetésből (25 %), valamint az Európai Szociális Alap (ESZA) által biztosított forrásokból (75%) kerülnek megvalósításra.
- A szakképző intézmények és más helyi gazdasági szereplők(gazdasági kamarák, fenntartók, szociális partnerek) közötti intézményes kapcsolat (együttműködés rendszerének) kialakítása;
- A programban résztvevők kiválasztási kritériumainak meghatározása, pályázati úton történő kiválasztása;
- A fejlesztő tevékenységekbe bevont szakképző intézmények, gazdasági kamarák, fenntartók és társadalmi partnerek szakértőivel történő együttműködés rendszerének kialakítása;
- A képzésekhez, továbbképzésekhez digitális tananyagok, szükség szerint egyéb tananyagok kidolgozása és elérhetővé tétele (a Magyarországon kidolgoztatott egységes elektronikus adatbázisrendszerbe illesztve);
- Hatékonyság- és beválás-vizsgálatok végzése, monitorozás.
Új szakképzési szerkezet (3.2.1)
- A moduláris képzési rendszer kifejlesztése módszerének kidolgozása a szakmacsoportokban szereplő szakképesítések és a foglalkozási csoportok elemzése alapján (fókuszálva a Gépészet, valamint a Kereskedelem-marketing és üzleti adminisztráció szakmacsoportokra);
- A képzési dokumentumrendszer-fejlesztés módszereinek kidolgozása;
- A gazdálkodó szervezetek szakemberei, beleértve a társadalmi partnerek szakértőit, pedagógusok, a gazdálkodó szervezeteknél gyakorlati képzést végzők, intézményvezetők, intézményfenntartók, tanácsadók, programfejlesztők felkészítése, továbbképzése a komponenssel kapcsolatos módszertani, szakmai feladataikra;
- A modulok, a rész-szakképesítések és a szakképesítések rendszerének fejlesztése;
- A kiválasztott szakmacsoportok és/vagy foglalkozáscsoportok elemzése alapján kialakított új képzési modulok, részszakképesítések, szakképesítések dokumentumrendszerének fejlesztése (munkakörelemzések, feladatelemzések, kompetenciaprofilok, modultérképek; képzési programmodulok; vizsgakövetelmények; eszközjegyzék, taneszközök);
- A kompetencia alapú szakképzés és a korábban megszerzett képzési modulok értékelési és beszámítási rendszerének kialakítása, valamint az előzetes tudás mérése módszereinek kidolgozása;
- Javaslatok kidolgozása közös modulok más szakmacsoportok szakképesítéseinél történő alkalmazásra;
- Továbbképzési programok, programcsomagok kidolgozása a kialakított szakképesítésekre;
A 3.2.1 "Új szakképzési szerkezet" komponens a szakképzés tartalmának és szerkezetének - a magyar foglalkoztatási szerkezet elemzésén és a moduláris szakképzési rendszer újonnan kidolgozott programjainak a fejlesztésén alapuló - megújítását foglalja magába. A jelenlegi Foglalkozások Egységes Osztályozási Rendszere (továbbiakban FEOR) jegyzékben szereplő foglalkozások munkakörelemzésének eredményét rávetítve a jelenlegi Országos Képzési Jegyzék (továbbiakban OKJ) szakképesítésekre kialakul az új szakmastruktúra, ahol a szakmacsoportok és a foglalkozáscsoportok is egymásnak megfeleltethetőek. Lehetővé válik az OKJ-ben szereplő szakképesítések számának csökkentése, valamint módosulhat a Jegyzék szerkezete.
A fejlesztés keretében alakul ki a moduláris rendszer, amelynek előnye, hogy
- kialakítható a szakképesítések új kapcsolatrendszere,
- elősegíthető a szakképesítések közötti átjárhatóság,
- lehetővé válik a gazdaságban bekövetkező változások gyors és rugalmas követése,
- megvalósítható a képzés és továbbképzés jobb egymásra épülése,
- a szakképesítések tartalma gyorsabban és gazdaságosabban korszerűsíthető.
A szakmastruktúra moduláris rendszerű kialakítása az intézkedésen keresztül lehetőséget teremt a szakképzésből történő folyamatos ki- és belépésre mind az ifjúsági, mind a felnőttképzésben. (A "szakképzésből történő folyamatos ki- és belépés" rendszerén azt értjük, hogy az egyén tervezi a pályáját, amelyhez kiválasztja a szükséges modulok elvégzését).
Néhány modul elsajátításával a képzésben résztvevők rész-szakképesítést is kaphatnak, visszalépéskor ezek beszámításával és további modulok elsajátításával újabb, illetve magasabb szintű szakképesítéshez jutnak. (A "rész-szakképesítés" a munkaerőpiac által elismert olyan kompetenciákat ad, amely lehetővé teszi egy adott munkakörben az elhelyezkedést. A rész-szakképesítés rövidebb idő alatt megszerezhető, és biztosítja a tanulmányok folytatását - a már teljesített modulok, megszerzett és bizonyíthatóan elsajátított kompetenciák elismerésével - mind az iskolai rendszerű, mind iskolarendszeren kívüli képzésben, az egész életen át tartó tanulás részeként.) A kialakítandó rendszer létrehozásával megteremtjük az alapját a korábban formális vagy nem formális úton elsajátított ismeretanyag beszámításának is. A fejlesztés során a beszámítás működési folyamata is kidolgozásra kerül. Így az egész életen át tartó tanulás tervezetté válik.
A program keretein belül az OKJ 21 szakmacsoportja közül legalább 2 szakmacsoportba (Gépészet és Kereskedelem-marketing, üzleti adminisztráció) sorolt szakképesítések moduljainak (egy modul a dolgozó/tanuló számára a munkakör egy adott szakmai feladatcsoportjának sikeres végrehajtásához szükséges kompetenciák összességének elsajátítását teszi lehetővé) kidolgozására és bevezetésére kerül sor, és a kidolgozott közös modulok egy része beépül a többi szakmacsoportba is. Elkészülnek a kiválasztott szakmacsoportok, illetve az azokhoz tartozó szakképesítések speciális moduljai, valamint az ezekhez tartozó képzési dokumentumok és ismerethordozók is. A kidolgozott anyagok alapul szolgálnak majd az OKJ további 19 szakmacsoportjának modulrendszerű átalakításához, az iskolarendszeren kívüli képzésekhez, valamint a távoktatáshoz is. Valamennyi kidolgozott dokumentumot az Oktatási Minisztérium jóváhagyja, jogszabályként, illetve közleményként kiadja és bevezeti az NSZI közreműködésével.
A program megvalósítását a következők indokolják:
- A foglalkozáselemzésből kiindulva kevesebb foglalkozás van, mint szakképesítés: foglalkozásigényekhez való igazítás.
- Egy foglalkozást 5-10 szakképesítéssel lehet betölteni.
- Sok a nem oktatott, illetve kis létszámmal oktatott szakképesítés az OKJ-ban.
Az EU-tagállamokban sokkal kevesebb az állam által elismert szakképesítés, és ehhez közelíteni akarunk. Naprakészebb tananyagok, tankönyvek és ezek hatékonyabb használata az elérendő cél.
- 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.
Részletek
Jegyek
Több mint 440 milliárd forint értékben indítanak pályázatokat vállalatok számára; a Jedlik Ányos energetikai program legfontosabb hatása az lesz,... Teljes cikk
Ismét lehet jelentkezni a Mentor Oscar Pályázatra, melynek keretében elismerik és megünnepelik azokat, akik elkötelezetten dolgoznak a fejlődés és... Teljes cikk
A nagy érdeklődésre való tekintettel folytatódik a hazai vállalkozások képzéseinek támogatása. Márciustól további 15 milliárd forint uniós... Teljes cikk
- Beszámoló az NFT céljáról, munkaprogramjáról és az oktatási intézmények tájékoztatásának módjairól 2004-2006 - III. 17 éve
- Beszámoló az NFT céljáról, munkaprogramjáról és az oktatási intézmények tájékoztatásának módjairól 2004-2006 17 éve
- Sikerrel zárult a HEFOP program Ferencvárosban 17 éve
- A HEFOP célkitűzései 17 éve
- A HEFOP stratégiája 17 éve
- HEFOP - Megvalósítás - előrehaladás 17 éve
- Támogatási Szerződés 17 éve
- Ellenőrzés 17 éve
- HEFOP - Intézményrendszer 17 éve
- Szervezeti felépítés 17 éve
- Munka uniós támogatással 18 éve