Y generáció: a türelmetlenség átsző mindent?
Az, hogy egy fiatal munkavállaló türelmetlen, egyrészt érthető. Lendülettel, tudásvággyal, kihívások keresésével lépnek ki a munkaerőpiacra, ez nem volt másképp korábbi generációk esetén sem. Mégis, a jelen kor fiataljai felettébb gyorsan kívánják elérni a vágyott munkákat, pozíciókat és a folyamatos falba ütközések, célvesztések demotiválttá, csüggedté teszik őket. Mi állhat ennek hátterében? Bite Barbara és Lerf Andrea, a Coaching Team tagjai szerint a fal mi vagyunk", az X generáció.
Melyek a munkával kapcsolatos nehézségek Y-os és HR szemszögből?
Ami mindkét oldalnak kimagaslóan a legnehezebb a megfelelő megtalálása, azaz a megfelelő fiatal munkavállaló megtalálása az adott pozícióra, illetve a megfelelő cég megtalálása az Y generáció számára. Ha belegondolunk abba, hogy a fiatal úgy választ munkahelyet, mint ahogy a nadrágját és a telefonját is vásárolja, azaz márkák között válogat, akkor joggal érezzük, hogy a HR számára megnövekedett kihívást jelent a fiatalok szájíze szerint "brand"-elni a vállalatokat, cégeket, hogy az egymásra találás a jövőben könnyebb legyen mindkét fél számára. Az azonban, hogy egy cég hogyan és milyen módon látható a munkaerőpiacon, az érem egyik fele. Fontos, hogy a munkavállaló is tudja, milyen munkahelyen, mi az ő reális célja és, hogy az elképzeléseitől ne rettentse el a kezdeti kudarc, a kapunyitási pánik. Hiszen az egyik félnek sem kedvező, hogy ha kényszerből vállalt munkát rövid időn belül otthagy egy fiatal egy jobb lehetőség reményében.
Ami szintén fejtörést okoz a HR-szakembereknek, hogy miként lehet megtartani őket, főleg hosszabb ideig egy cégnél egy pozícióban. Először is fontos újra definiálni a "hosszabb idő" fogalmát az Y generációs munkavállalók esetében. Ezek a fiatalok teljesen természetesnek tartják a 2-3 évenkénti munkahelyváltást, számukra ez nem tekinthető a lojalitás mércéjének. A folyamatos kihívások, a tudásvágy táplálása, a tervezhető karrier, a fokozatos és folyamatos feladatnövelés segíthetik a HR-t a munkavállalók megtartásában. Mindez rájuk és személyre szabottan történjen, akkor lehet hatékony és tolhatja ki a cégnél eltöltött évek számát. Az ipszilonosok szempontjából mindez nem mutatkozik nehézségként, közel fele annyira érzik azt gondnak, hogy miként tartsák meg a megszerzett beosztásukat.
A motiváció, motiváltság kérdéskört mindkét oldal nehézségként éli meg. Sokan azt gondolnánk, hogy mivel a mai fiatalok a fogyasztói társadalom szülöttei, ezért számukra az egy és legfontosabb értékmérő, és motiváló eszköz a pénz, azaz az anyagi juttatások. Megkérdeztük őket arról is, hogy mi a fontos nekik munkahelyválasztásnál, és valóban ott szerepelt ez a válasz az elsők között. Azonban szinte ugyanilyen súllyal megjelenik a jó csapattal való együttműködés is. Azaz számukra legalább olyan fontos, hogy kikkel és milyen hangulatban, körülmények között dolgoznak, mint hogy mennyi a fizetésük. Ők már megszokták, hogy márkák között mozognak, márkákat választanak, ezért többségük számára motiváló lehet az is, hogy az adott cégnek milyen híre van, mit mutat, ígér magáról, mennyire trendi vagy sem, mennyire lehet büszke a munkahelyére a barátai között, vagy inkább félő, hogy kinevetik érte. De persze az is fontos, hogy az ígéret összhangban legyen a valósággal, vagy legalábbis ne legyen nagyon messze tőle, mert ha csalódnak, akkor könnyen veszik a sátorfájukat és továbbállnak.
A szervezetbe való integrálásukat szignifikánsan nehezebben élik meg a HR-esek, mint maguk a fiatalok. Míg a HR-esek szerint a legnehezebb az azonos szintű vezetők elismerését kivívniuk, az Y-osok válaszai szerint a magasabb szintű vezetők elfogadtatását nehezebb elérniük.

A Coaching Team csapatában is több ipszilonos dolgozik. Sokszor mosolygunk azon, hogy van, aki arcára folyamatosan kiül, mennyire nem bírja végigülni a kétheti, 2 órás nagymeetinget. Egy másik kollégánk pedig közölte kerek-perec, hogy 2015 év vége olyan messze van, hogy addig nem szabad tervezni. Türelmetlenek, igen. Ahogy egy fiatalnak lennie kell, igen. És csak annyival jobban, mint mi anno, amennyivel jobban a világ felgyorsult. Amit értenünk kell, hogy ez nekik ugyan úgy nehézséget okoz, mint nekünk.
A cikk első része itt olvasható: Kerülj előnybe: Értsd meg az Y-t!
Bite Barbara és Lerf Andrea
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Nemrégiben látott napvilágot egy felmérés a vállalatok belső kommunikációjának hatékonyságáról. Az adatokból kiderül, hogy bár elméletben a... Teljes cikk
Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk
Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk
- Mi kellene ahhoz, hogy az oktatási rendszer végre alkalmazkodjon a Z és Alfa generációhoz? 2 hete
- Az e-mail és az ingázás halála? - Erre számít alfa generáció a munka világában 4 hete
- Világszintű pályakezdőválság: miért a Z generáció lép be a legnehezebb a munkaerőpiacra? 1 hónapja
- Hogyan hangoljuk össze az X, Y, Z és alfa generáció elvárásait a munkahelyen? 1 hónapja
- Tudásalapú munkahelyek születnek – a Mercedes K+F központot nyit Magyarországon 1 hónapja
- Nincs szorgalmas vagy lusta generáció - a Z a közös élményt keresi és nem akar belehalni a munkába 1 hónapja
- Életre szóló hűség nincs: Z generációsok a munkaadókról 1 hónapja
- Ez az ára az igazságtalan bérezésnek 2 hónapja
- Közel 1000 pályázót hozott be ez a toborzási kampány - esettanulmány 2 hónapja
- "Kiégtünk, mielőtt elkezdtünk volna élni" – A Z generáció fele már most túl fáradt a munkához 2 hónapja
- Így szólítsd meg a Z generációs kékgalléros munkaerőt 2 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja