kapubanner for mobile
Szerző: HR Portal
Megjelent: 2 éve

Van, hogy kívülről kell segíteni a változást

A szervezeti változásokat gyakran akkor sem könnyű keresztülvinni, ha az hosszú távon a cég és a munkavállaók érdekében áll. A változásoktól a többség tart, egyenesen fél, mert fenyegetésként éli meg. Nehéz a megszokásoktól szabadulni, ezért néha nem árt, ha ebbe külső közreműködőt is bevon a szervezet.

Ahhoz, hogy a szervezeti változás sikeresen menjen végbe, számos akadályt le kell küzdeni a különböző vállalati szinteken. Ehhez kidolgozott változásmenedzsment stratégiára van szükség, amely a rendszereket, folyamatokat is érinti.

1. Véget kel vetni a régimódi szervezeti kultúrának

Korábban a szervezeti kultúrában a „gondolkodók” álltak a vállalati hierarchia csúcsán, míg a „végrehajtók’ helyezkedtek el az alján, ez a modell azonban a technológia változások következtében már nem állja meg a helyét. A csapatoknak gyorsnak, rugalmasnak és önállónak kell lenniük, ebbe a munkamódszerbe viszont nem fér bele a mikromenedzsment, a csapatok tagjainak képesnek kell lenniük az önálló döntések meghozatalára. Ezért a hatékony szervezeti változásba minden érdekeltet be kell vonni.

2. Mit vagyunk hajlandók feladni? 

A változáshoz általában viselkedésváltozásra van szükség, korábbi megszokások, gyakorlatok feladására. Fontos meghatározni, hogy melyek azok a gyakorlatok, amelyektől a szervezet meg akar válni, és ehhez milyen változások szükségesek.

3. Kik lesznek a változás nagykövetei?

Van, hogy külső változáskezelő projektmenedzserre van szükség ahhoz, hogy újra megteremtse a kommunikációt a szervezet azon területei között, ahol az elakadt. Ha például egy gyors növekedés miatt egyes szervezeti részlegek között megszakad az operatív kapcsolat, akkor egy külső szereplő, agilis módszertannal, az autonómiára építve állíthatja helyre a működést. 

4. A szervezeti struktúra összehangolása

Ki kell alakítani a különböző szervezeti egységekben az autonómiát, amely aztán lehetőséget teremt arra, hogy a nagy egész rugalmasabban és gyorsabban működjön. Ezért fontos, hogy a szervezet minden egyes tagja tisztában legyen a nagy közös célhoz kapcsolódó miérttel és hogyannal. Ezt kell a vezetőknek hatékonyan közvetíteniük, hogy aztán a mindennapi döntéshelyzetekben a csapatok megfelelően tudjanak önállóan döntést hozni. A vezetőnek pedig legyen bizalma áthelyezni ezt a felelősséget az ő kezükbe.

Sokszor ezeknek a változásoknak a végrehajtásához fontos, hogy rendelkezésre álljon egy külső katalizátor, egy külső szem, egy interim vezető, aki a változásmenedzsment készségeit kifejezetten ezekre a folyamatokra tréningezte. Aki azért van a vállalatnál, átmenetileg, hogy a céget az átalakuláson keresztülvigye. A cél, hogy a szervezet a folyamat során egy magasabb, hatékonyabb működési szintre érjen el, az interim pedig át tudja adni a stafétát egy a folyamat közben felkészített belső vezetőnek, vagy az újonnan érkező vezetőnek, aki készen kapja a megváltozott struktúrát. 

Forrás

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Most érdemes dönteni, ki vegye át a családi vállalkozást

Az év eleje az újrakezdés ideje a generációváltásban is. A rendszerváltás idején alakult vállalkozások vezetői lassan nyugdíjba vonulnak, és... Teljes cikk

A generációváltás kérdése feszültséget generálhat a családi vállalkozásokban

Az Opten adatai szerint jelenleg mintegy 153 ezer családi vállalkozás működik Magyarországon, mely a hazai cégek mintegy 40 százaléka. A családi... Teljes cikk

Hogyan kell felkészíteni az új generációt a családi vállalkozás átvételére?

Minden családi vállalkozás életében eljön a pillanat, amikor az alapító generáció tagjai átadnák a stafétát a fiataloknak. De vajon mindkét fél... Teljes cikk