Trendek és tendenciák a vállalati képzések és tréningek területén
Egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek a képzések és tréningek előkészítésére, és míg ez a magáncégeknél a piaci verseny által vezérelt, addig a közszférában inkább jogszabályi előírásoktól függ. Ez derül ki a Szent István Egyetem Menedzsment és HR Kutató Központ kutatóinak a FÓKUSZ-2 Gazdaságfejlesztési Központ Kft. támogatásával elkészített felméréséből.
A kutatást vezető Dr. Poór József egyetemi tanár elmondta, hogy a válaszadók közel egynegyede a közszférát, kétharmada a magánszektort képviselte, és ezen szervezetek 54%-a a 250 fő alatti létszámmal jellemzett KKV szektorhoz tartozik. Ugyanakkor jelentős arányban - az összes megkérdezett közel egynegyede - vettek részt a felmérésben a legalább 1.000 fő foglalkoztatottal rendelkező nagyvállalatok és intézmények is. A magánszektort képviselő vállalatok közel kétharmada hazai tulajdonú vállalat, a külföldi tulajdonosok legnagyobb részben német cégek voltak.
A kutatást támogató FÓKUSZ-2 Gazdaságfejlesztési Központ Kft. vezetője, Tarjáni István szerint biztató, hogy a képzésekről való döntés a HR és a vezetőség egyik közös feladata. Mint kiemelte, „az oktatók és a trénerek kiválasztásánál a személyes kapcsolat és az árszint mellett, fontos tényező még a nemzetközi minősítés megléte is”.
Suhajda Csilla Judit kutató szerint „a külső szolgáltató igénybevétele akkor merül fel, ha a szükséges speciális tudás vagy kompetencia csak a szervezeten kívülről érhető el. A privát és a közszféra közötti legjelentősebb eltérés az, hogy a közszférában közvetlenül a szolgáltatás nyújtásához kapcsolódóan kevéssé jellemző a külső szolgáltató igénybevétele”.
Mészáros Aranka kutató hangsúlyozta, a „privátszférában a közszféránál jelentős mértékben fontosabbnak értékelik, hogy tájékoztatást kapjanak a megbízó szervezetek a tréningek értékeléséről, az árról, a képzés módszertanáról, valamint a referenciákról”.
Budavári-Takács Ildikó kutató azonban hozzátette, hogy mindezek mellett „a trénerek kiválasztásában még mindig rendkívül meghatározók a korábbi munkakapcsolatok, illetve a személyes kapcsolatok az oktatóval/trénerrel.”
Egyes képzési típusok közül a teljes mintát figyelembe véve, a „munkahelyen munkához kapcsolódó betanítási folyamat áll az első helyen, ezt követi a csapatépítő tréning, majd harmadik helyen a konferencia, szeminárium, előadás áll. A közszférában első helyen a konferencia, szeminárium, előadás típusú képzési formát alkalmazzák, a nyelvi képzések pedig a privátszférában fordulnak elő jelentősen nagyobb gyakorisággal, mint a közszférában” - vélik Tóth Katalin és Szabó Katalin kutatók.
Kollár Péter kutató szerint „a válaszadó szervezetek közel fele értékeli szisztematikus módon a képzési programok hatékonyságát. Az egyes módszereket tekintve megállapítható, hogy leggyakrabban a résztvevők reakcióit és elégedettségét vizsgálva teszik ezt. Gyakran fordul elő a munkavállalóktól, valamint a közvetlen vezetőktől kapott informális visszajelzés is, ugyanakkor az ismeretek elsajátítására, a tudás megszerzésére, a magatartás változására vonatkozó szisztematikus mérést a megkérdezettek kevésbé alkalmazzák”.
Ez a kutatás is rávilágított arra - hangsúlyozza Kovács Ildikó Éva kutató - hogy egy szervezetben a HR részleg léte vagy éppen hiánya jelentős mértékben befolyásolja a munkatársak tudatos fejlesztésévével és képzésével való foglalkozást.
Fotó: Pixabay
- 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
Miért kerül egy tréning annyiba, amennyibe? Ez az alapvető kérdés gyakran felmerülhet a cégvezetés részéről a HR irányába, akinek „el kell... Teljes cikk
A harmadik országbeli munkavállalók beillesztése, a kulturális különbözőségek kezelése, kihívásokkal teli folyamat lehet. Hódosi Zoltán két... Teljes cikk
Az HR és az üzleti gondolkodás összekapcsolása kiemelkedő fontosságú a vállalatok sikere szempontjából. A humán erőforrás szakembernek ugyanakkor... Teljes cikk
- Bódis László: a doktori képzés kulcsfontosságú az innovációban 2 hete
- Pályázat indul az egyetemeknek tudományos és innovációs parkok létrehozására 2 hete
- A BMW autógyár miatt nőtt az érdeklődés a járműmérnöki képzés iránt Debrecenben 2 hete
- Új, innovatív kezdeményezés - Duális egyetemi mentor programot indít a szombathelyi Schaeffler 2 hete
- Hatnapos vakációra mennek Romániában szerdától a közalkalmazottak 2 hete
- Neumann János Program: a cél, hogy a 100 legjobb egyetem között legyen egy magyar is 3 hete
- Ez kell a járműipar munkaerőigényének kiszolgálásához 3 hete
- Úton a felsővezetői lét felé - hogyan segíthet egy mentor a cél elérésben? 1 hónapja
- Állásbörzét és karriernapot rendeznek a Debreceni Egyetemen 1 hónapja
- Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben? 1 hónapja
- Lázár János: megépítjük a Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campusát 1 hónapja