Tényszerű elemzéseket várnak a vezetők a HR-től
A felsővezetők úgy érzik, a személyzeti döntések meghozásakor sokszor kénytelenek nélkülözni azokat a tényszerű elemzéseket, amelyek más üzleti területeken meghozott döntésekkor megszokott módon rendelkezésre állnak. De hogyan lehetséges, hogy egy felsővezető elégedetlen egy részleg információ-szolgáltatásával?
Eközben, ezt se felejtsük el, bizonyos területeken kifejezett munkaerőhiány, szakember hiány van, és számos cég számol be arról, hogy például vezetői képességekkel rendelkező középvezetőt alig képesek találni a munkaerőpiacon. A képletet tovább bonyolítva, bevallhatjuk: maguk a cégek is sokszor sötétben tapogatóznak. Mind a globális kiterjesztésű, mind pedig hazai felmérésünk alapján azt a megkérdőjelezhetetlen tényt találtuk, hogy a felsővezetők elsöprő többsége kifejezetten elégedetlen a saját HR részlegétől érkező információ-állomány tekintetében. Félreértés ne essék, itt tehát nem általános munkaerő-piaci bizonytalanságokról beszélünk, hanem a saját, házon belül lévő munkavállalók kapcsán szolgáltatott adatokról. A felsővezetők úgy érzik, a személyzeti döntések meghozásakor sokszor kénytelenek nélkülözni azokat a tényszerű elemzéseket, amelyek más üzleti területeken meghozott döntésekkor megszokott módon rendelkezésre állnak.
Nincs mit kertelni, ez igen súlyos kritika a HR szakma egészére, mind pedig az érintett cégek HR részlegeire nézve. Egyáltalán, hogyan lehetséges, hogy egy felsővezető elégedetlen egy részleg információ-szolgáltatásával? Miért nem szól? Miért nem követel? Könnyű válasz sajnos nincs. Egyre nyilvánvalóbb, hogy a HR-nek, belső szolgáltatóként, magának kellene keresnie, kitalálnia az ügyféligényeket, éppen úgy, ahogy a piacon működő szolgáltató cég is megteszi ezt ügyfelei felé. Proaktívan, az igényeket megérezve, kitalálva, ha kell, azokat kialakítva kell fellépnie, hiszen az ügyfél sokszor csak azt érzi, hogy valami nincs rendben, de hogy mi a pontos probléma, arra már a szakértőnek kell rájönnie, és megoldást kínálnia. Ha ez nem megy, az ügyfél bizony új szolgáltató után fog nézni, így megy ez akár a külső, akár a házon belüli, belső piacon.
Ez tehát a kérdés egyik fele, a másik pedig az, hogy mint sok belső szolgáltató, a HR is kicsit kényelmes: olyan adatsorokat szolgáltat, amilyenek rendelkezésre állnak. A legtöbb felsővezető például elégedett volt a bérezéssel, vagy akár a szabadságokkal kapcsolatos információ-mennyiséggel. Érthető is, ezek kemény adatok, kétszer kettő az négy, ráadásul mindez gombnyomásra lehívható bármelyik intelligens rendszerből.
De vannak olyan helyzetek, amikor a felsővezető teljesen magára marad. Milyen lesz a termelékenység, ha felveszek még négy programozót? Milyen üzleti hatása lenne, ha öt mérnökkel kevesebb lenne a csapatban? Hogyan hat ránk a rengeteg új állás után böngésző kolléga lemorzsolódása?! Jellemzően ezek azok a típusú kérdések, amelyek már nem triviálisan megválaszolhatóak, ezekért az adatokért kicsit meg kell izzadni a HR részlegnek. Ugyanakkor a helyzet korántsem reménytelen, egyre több olyan IT megoldás segíti ezt a területet is, amely képes akár hosszú távra is pontosan prognosztizálni, megtérüléssel, termelékenységgel kapcsolatos, ténylegesen használható (!) adatot szolgáltatni.
Egy felsővezető úgy fogalmazott a HR részleg számára adott jótanácsként: "stop addressing the problems of yesterday", vagyis elég a múltra vonatkozó visszatekintő statisztikai adatsorokból. Az üzletet valóban kiszolgáló, prediktív elemzések kellenek. A jelenre és még inkább a jövőre koncentrálva!
Szelecki Zsolt
PricewaterhouseCoopers Könyvvizsgáló Kft.
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba. Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
Tavaly decemberről idén januárra az épületek takarításával és facility managementjével foglalkozó B + N Referencia Zrt-nél nőtt legnagyobbat az... Teljes cikk
Ne csak a hirdetési költségeket számoljuk egy munkavállaló felvételénél, hanem a toborzó munkaóráinak költségét és a próbaidő alatti... Teljes cikk
Van egy olyan vezetői réteg az iparban, akikről, ha nem vesszük tudomásul, hogy egészen más bánásmódot igényelnek, mint a többi vezető, akkor... Teljes cikk
- Elhunyt Horváth Péter cégalapító, a kontrolling szakértője 2 éve
- 7 HR mutatószám, amelyet érdemes használni 2 éve
- Szervezetfejlesztés - Külső felmérések 3 éve
- KOMPENZÁCIÓ: Mérési módszerek 3 éve
- HR kontrolling 3 éve
- Adatalapú döntések - mit mér a HR gyári környezetben? 3 éve
- Az alacsony infláció miatt nő a reálbér 5 éve
- A világ már sosem lesz többé olyan lassú, mint most 6 éve
- A munkáltatói márka építés NEM MARKETING tevékenység! 6 éve
- Hogyan ne bukjunk el az adat-vezéreltté válás útján? 6 éve
- Félmillió brit munkahelybe kerülhet a Brexit 6 éve