kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 4 éve

Távmunka és biztonság: erre figyeljenek a cégek

A koronavírus terjedésére egyre több cég home office-szal reagál. Nem elég azonban, ha laptopot adunk a munkavállalónak és hazaküldjük. Egy sor kérdést át kell gondolni. Mire figyeljen egy munkaadó informatikai szempontból, ha távmunkás működésre tervez átállni? Hogyan oldható meg mindez biztonságosan?

Azok a cégek vannak helyzeti előnyben, ahol eddig is volt távmunka vagy legalább részleges home office, mert ott nyilván alkalmas erre a rendszer, és megvan az infrastruktúra is a megvalósításra. Ahol azonban nincs, ott a Financial Times cikke szerint megindult a laptopok felvásárlása, például az Egyesült Királyságban, de Olaszországban is húszszorosára nőtt a kereslet az országos karantén elrendelése óta.

Ha a tárgyi ellátottság meg is van, akkor is ott van a biztonság kérdése. „Nem egyszerű ugyanis IT oldalról azt megoldani, hogy egyik napról a másikra egy cég személyi állományának nagy része otthonról dolgozzon, kiváltképp ha technikai és jogi oldalról sincs a társaság felkészülve egy ilyen lépésre. Különösen nagy problémát jelenthet az otthoni munkavégzés a szenzitív adatokat is kezelő, vagy komolyabb hardver- illetve szoftver környezettel dolgozó munkáltatók esetén, ahol különbséget kell tenni a jogosultság szintek között.” - mondja Béres Péter, a Sicontact Kft. informatikai vezetője.

A szakember szerint a következő lépéseket kell megtenni mindenképpen a távmunka informatikai biztonsága érdekében, a feltételek kialakításánál:

  • Megbízható eszközök biztosítása szükséges a munkavállalók részére. Ha saját eszközről szeretnék elérni a céges erőforrásokat, az vagy egyáltalán nem lesz engedélyezett, vagy szabályozni kell ezek használatát, pl.: csak aktív, friss adatbázissal bíró végpontvédelem legyen telepítve az adott gépre, nyílt Wi-Fi hálózatról nem engedélyezett eléréssel.
  • Amennyiben a munkavállaló számára a VPN kapcsolaton keresztül működő belső számítógép elérése nem biztosítható (pl.: távoli asztali kapcsolaton keresztül - RDP), tehát saját otthoni eszközéről szükséges munkát végeznie, a megfelelő szoftverek biztosítása elengedhetetlen. A legtöbb otthoni eszköz az alap irodai szoftverekkel általában rendelkezik, azonban speciális programok nem feltétlenül találhatóak meg a munkavállaló privát gépén.
  • Ezen felül megfelelő internetkapcsolat szükséges, ami sok helyen adott, bizonyos esetekben azonban - főleg vidéki munkavállalók esetén -, problémát okozhat.
  • Elvárás a megfelelő biztonsági szintű VPN kapcsolat (legalább SSL alapú), ami erős tanúsítvánnyal van kombinálva. Lehetőség szerint minden felhasználónak saját tanúsítvány, ha ez nem megoldható, akkor ideiglenes megoldásként egy közös certificate.
  • Javasolt csak olyan formában engedélyezni az erőforrásokhoz való hozzáférést, hogy a benti (céges) eszközükhöz férjenek hozzá a felhasználók, így a házirendeket már nem kell külön szabályozni, módosítani, hiszen a vállalati gépre az érvényesül. Ezek pl.: jogosultságok, fájl- és mappahozzáférések.
  • Többrétegű, átfogó végpontvédelmi-megoldás használata.
  • Kétfaktoros azonosítás alkalmazása erősen javasolt.
  • Megfelelő feladatkiosztó (nyilvántartó és szervező) program, applikáció vagy weboldal használata szükséges, hogy a személyes megbeszélések, valamint a korlátozott kapcsolattartás esetén se dolgozzanak a munkavállalók feleslegesen, illetve ne maradjon olyan feladat, amelyhez nem rendeltek felelőst.
  • Tiltani, de legalább erősen korlátozni kell a nyilvános/nem biztonságos wifi hálózatokról történő munkavégzést, illetve a nem biztonságos csatornákon keresztül történő adatátvitelt. A céges üzleti titkokat is tartalmazható dokumentumok digitális továbbítása biztonságos módon kell, hogy történjen.
  • A vállalati biztonsági mentésre vonatkozó gyakorlat felülvizsgálata és szükséges átalakítása
  • Az IT csapat/felelős közvetlen elérhetőségének megadása szükséges, hiszen az otthoni munkavégzés során megnövekedett számú technikai problémával szembesülnek a munkavállalók.

Valamint további lehetséges biztonsági intézkedések a munka során:

  • Időkorlátok megadása arra, hogy ki és mikor mihez férhet hozzá az adatokhoz/dokumentumokhoz,
  • Adatszivárgás elleni védelem DLP megoldás alap szintű funkcionalitással való bevezetése és használata,
  • Forgalommonitorozás (ki mekkora mennyiségű adatot tölt le-fel)
  • Kliens oldali szűrések,
  • Identity management,
  • Jogosultság kezelés,
  • Naplózás és az arra épített riasztások,
  • Dokumentációk felülvizsgálata és aktualizálása.

Számos a céges belső kommunikációt segítő vagy távmunkához alkalmas platformot üzemeltető cég döntött úgy, hogy időszakosan ingyenessé teszi megoldásainak egy részét, hogy megkönnyítse a vállalatoknak a munkavégzést a koronavírus-járvány idején. A lépésben nyilván van üzleti előretekintés is, hiszen ha a cégek kipróbálják ezt a működési módot, nem lehetetlen, hogy a jövőben is nyitottabban állnak majd hozzá.

A Cisco például már érzékeli, a home office-ban dolgozók számának exponenciális növekedését, egyre több cég mondja le személyes megbeszéléseit és térnek át online meetingekre. A vállalat adatai szerint a multinacionális cégeknek dolgozó kínai munkavállalók körében a Webex forgalom az elmúlt hetekben a 22-szeresére nőtt. Japánban, Dél-Koreában és Szingapúrban is négy- ötszörös növekedést tapasztaltak. A videókonferencia hívásokra fordított átlagos idő megduplázódott ezekben országokban. A Webex által kínált ingyenes szolgáltatásra regisztrálók száma az érintett országokban a korábbiakhoz képest meghétszereződött. A cég ezért az utóbbi ingyenesen elérhető szolgáltatások megoldásait bővítette mind a 44 országban, ahol működik. A konferenciaszolgáltatások kapacitását is megnövelte, valamint olyan cégeknek is ingyenes hozzáférést biztosít 90 napra, amelyek egyébként nem partnerei a vállalatnak.

A LogMeIn is ingyenessé tette távmunka szoftvereit egészségügyi és oktatási intézmények, kormányzati és önkormányzati szervek, nonprofit szervezetek, valamint korábbi LogMeIn-ügyfelek számára, szintén három hónapra. Ezek szintén videókonferenciák, virtuális megbeszélések és rendezvények megszervezésére biztosítanak lehetőséget, derül ki a cég közléséből.

Hasonlóról számolt be a Talk-A-Bot-t fejlesztő cég, amely határozatlan időre ingyenessé teszi a CHEQ nevű magyar vállalati szoftvert, amely lehetővé teszi, hogy akár többezer dolgozóval is valós időben lehessen kommunikálni chaten, írta a HR Blogon Vas Dóra. Az alkalmazás segíti és egyszerűsíti a belső kommunikációt. A kríziskommunikációs eszközt magyar telephellyel rendelkező cégek használhatják ingyenesen. A Blue Colibri App, a kékgalléros munkavállalók belső kommunikációjára szakosodott megoldás is arról adott tájékoztatást, hogy szintén hasonló időtávra ingyenessé tette megoldását, hogy segítse a vállalatokat a hiteles és valós idejű kríziskommunikációban, a platform alkalmas a munkával kapcsolatos dokumentációk megosztására is, így könnyítve a távmunkát.

Az otthonról dolgozó munkavállalók létszáma rövidesen megsokszorozódhat nem csak Magyarországon, hanem Európában is, így sok cég számára komoly tesztet és tapasztalatot is jelent egyszerre a jelenlegi vészhelyzet.
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Alacsony kódú technológiák - Így alakulhat át a munkaerőigény a szoftverpiacon

Az elmúlt években állandó slágertéma volt a globális informatikushiány, majd elkezdtek záporozni a hírek a techszektorban zajló tömeges... Teljes cikk

Minél több a mesterséges intelligencia a munkahelyen, annál rosszabb a dolgozók életminősége?

Az új technológiáknak, köztük a teljesítményt mérő eszközöknek, robotoknak és mesterséges intelligencia alapú szoftvereknek való kitettség a... Teljes cikk

A diákok több mint fele tanulna mesterséges intelligenciával, de csak kevesen férnek hozzá az iskolában

Németországban és Ausztriában tízből négy tanuló fér hozzá az AI-hoz az osztályteremben, az Egyesült Királyságban és Spanyolországban ez az... Teljes cikk