Szürreális a HR szakma automatizációja? - business as usual (3.)
Vajon hogy néz ki a HR jövőképe az automatizáció szemponjából? Mikor és mely folyamatok válnak önkiszolgálóvá? Hogyan változik ezzel a HR-es szerepe, feladata? - gondolkodik el Rátkai Balázs, a Delta Csoport HR vezetője a szakma helyzetéről szóló sorozatában.
A HR szaktudás iránti munkaerő-piaci kereslet kérdése vezetett a robotizáció gondolata felé. Több éve halljuk, hogy a HR-nek fel kell készülnie a robotizációra. Szerintem ezt a kérdést nem csak olyan szempontból kell komolyan vennünk és megvizsgálnunk, amiről a legtöbb konferencián, előadáson elhangzott vízió szól. Nem csak a termelés robotizációjára kell gondolnunk, hanem értelemszerűen a HR szakma „automatizálásával” is számolnunk kell. Hogy ez szürreális? Szerintem nem, és mint minden fejlődésnek, bőven lehet jó oldala is.
A robotizáció kapcsán a legtöbben a Tesla önvezető autóira gondolnak, és némi sajnálat támad bennük a projekciók szerint munkájukat vesztő sofőrők iránt. Lám-lám, milyen jó, hogy mi szellemi munkakörben dolgozunk, ráadásul a technológiai fejlődés egyre értékesebb, drágább munkaerőt igényel, így a velük foglalkozó HR szakma is egyre jobban felértékelődik - gondolhatnánk. Az utóbbi éveket tekintve én nem csak ezt látom. A robotizáció nem egy komplett gépnél kezdődik, és nem is feltétlenül manifesztálódik olyan látványos fizikai egységgé, mint egy Tesla autó.
Nem kell ahhoz humanoid, vagy teljesen gépesített tevékenység, hogy egy szakmában elinduljon a robotizáció. Az MI/AI korában már senki nem keresse a „robotot”, sokkal inkább a szoftverre figyeljünk. A szoftver pedig algoritmusokból áll, az algoritmus pedig tulajdonképpen egy folyamat.
Az elmúlt években egyértelműen erősödött a HR-ben a folyamatszabályozás és szoftveres folyamat-támogatás szerepe, amit leglátványosabban a vállalatirányítási rendszerek HR moduljai testesítenek meg. A versenyző vállalatok között a módszerek is a hasonlóság, globális minták irányába haladnak.
Hogy mi a jövőkép? Nem hiszem, hogy több évtizedre lesz szükség ahhoz, hogy a munkaügyi műveletek, képzések, és számos egyéb HR tevékenység teljes mértékben önkiszolgáló applikáción keresztül valósuljon meg. Ennek technológiai feltételei már most bőven adottak. Ha figyelünk, ma már egyre gyakrabban láthatunk olyan HR-es munkaköröket, ahol a feladatkör lényegét adott szoftver-modul magas szintű felhasználói ismerete adja. Megjelennek a HR tech-specialisták, akiknek szaktudása egybefüggővé válik adott szoftver, vagy szoftverek funkcionális szolgáltatásával. Ez egyáltalán nem pejoratív szakmailag. Ki mondaná az adott programnyelvet ismerő, az adott nyelvet funkcionálisan alkalmazó fejlesztőre, hogy a szaktudása nem értékes?
Hogy ez több, vagy kevesebb munkaerőigényt jelent-e a szakmánkban? Egyértelműen kevesebbet, ha csak a jelenleg létező HR funkciókat nézzük. Az érem másik oldalán én új HR feladatokat, illetve feladatok aránybővülését látom. A technológiai fejlődés együtt jár a társadalmi izoláció erősödésével (nem egymást szolgáljuk ki, hanem algoritmusokkal kommunikálunk). Ez részben kezelhető pszichológiai oldalról, ugyanakkor az emberi psziché kevésbé adaptív, mint amilyen gyors a technológiai és társadalmi változás. A cégeknek és az államnak is érdeke lesz, hogy a rohamos változásokban segítse az emberek mentális és pszichés alkalmazkodását, amiben a HR-nek már most nagy tapasztalata van. Ez valószínűleg új HR funkció életre hívását jelenti, amit első benyomásra Social Support névvel illetnék.
A változás, mint mindig, most is izgalmas. Remélem, tudunk tenni azért, hogy ezek a változások a HR szakmát előre vigyék és a saját sorsunkat is kedvezően befolyásolják.
A robotizáció kapcsán a legtöbben a Tesla önvezető autóira gondolnak, és némi sajnálat támad bennük a projekciók szerint munkájukat vesztő sofőrők iránt. Lám-lám, milyen jó, hogy mi szellemi munkakörben dolgozunk, ráadásul a technológiai fejlődés egyre értékesebb, drágább munkaerőt igényel, így a velük foglalkozó HR szakma is egyre jobban felértékelődik - gondolhatnánk. Az utóbbi éveket tekintve én nem csak ezt látom. A robotizáció nem egy komplett gépnél kezdődik, és nem is feltétlenül manifesztálódik olyan látványos fizikai egységgé, mint egy Tesla autó.
Nem kell ahhoz humanoid, vagy teljesen gépesített tevékenység, hogy egy szakmában elinduljon a robotizáció. Az MI/AI korában már senki nem keresse a „robotot”, sokkal inkább a szoftverre figyeljünk. A szoftver pedig algoritmusokból áll, az algoritmus pedig tulajdonképpen egy folyamat.
Az elmúlt években egyértelműen erősödött a HR-ben a folyamatszabályozás és szoftveres folyamat-támogatás szerepe, amit leglátványosabban a vállalatirányítási rendszerek HR moduljai testesítenek meg. A versenyző vállalatok között a módszerek is a hasonlóság, globális minták irányába haladnak.
Hogy mi a jövőkép? Nem hiszem, hogy több évtizedre lesz szükség ahhoz, hogy a munkaügyi műveletek, képzések, és számos egyéb HR tevékenység teljes mértékben önkiszolgáló applikáción keresztül valósuljon meg. Ennek technológiai feltételei már most bőven adottak. Ha figyelünk, ma már egyre gyakrabban láthatunk olyan HR-es munkaköröket, ahol a feladatkör lényegét adott szoftver-modul magas szintű felhasználói ismerete adja. Megjelennek a HR tech-specialisták, akiknek szaktudása egybefüggővé válik adott szoftver, vagy szoftverek funkcionális szolgáltatásával. Ez egyáltalán nem pejoratív szakmailag. Ki mondaná az adott programnyelvet ismerő, az adott nyelvet funkcionálisan alkalmazó fejlesztőre, hogy a szaktudása nem értékes?
Hogy ez több, vagy kevesebb munkaerőigényt jelent-e a szakmánkban? Egyértelműen kevesebbet, ha csak a jelenleg létező HR funkciókat nézzük. Az érem másik oldalán én új HR feladatokat, illetve feladatok aránybővülését látom. A technológiai fejlődés együtt jár a társadalmi izoláció erősödésével (nem egymást szolgáljuk ki, hanem algoritmusokkal kommunikálunk). Ez részben kezelhető pszichológiai oldalról, ugyanakkor az emberi psziché kevésbé adaptív, mint amilyen gyors a technológiai és társadalmi változás. A cégeknek és az államnak is érdeke lesz, hogy a rohamos változásokban segítse az emberek mentális és pszichés alkalmazkodását, amiben a HR-nek már most nagy tapasztalata van. Ez valószínűleg új HR funkció életre hívását jelenti, amit első benyomásra Social Support névvel illetnék.
A változás, mint mindig, most is izgalmas. Remélem, tudunk tenni azért, hogy ezek a változások a HR szakmát előre vigyék és a saját sorsunkat is kedvezően befolyásolják.
- 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
További cikkek
Ezért használja titokban sok dolgozó az AI-t
A munkahelyek alig több mint negyede tervezi, hogy idén generatív AI-képzést kínál dolgozóinak. Teljes cikk
Alacsony kódú technológiák - Így alakulhat át a munkaerőigény a szoftverpiacon
Az elmúlt években állandó slágertéma volt a globális informatikushiány, majd elkezdtek záporozni a hírek a techszektorban zajló tömeges... Teljes cikk
Minél több a mesterséges intelligencia a munkahelyen, annál rosszabb a dolgozók életminősége?
Az új technológiáknak, köztük a teljesítményt mérő eszközöknek, robotoknak és mesterséges intelligencia alapú szoftvereknek való kitettség a... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Az automatizálás és az AI terén is lemaradásban vannak a magyar cégek a nemzetközi átlagtól 2 hete
- "Keressük a lila elefántot" - avagy miért izgalmas a toborzó szakma 3 hete
- Kiderült, mennyire dolgoznak hatékonyan a magyar fehérgallérosok 1 hónapja
- Robotok fogják gyártani a betoncserepeket a Hejőpapin épülő gyárban 1 hónapja
- Százmilliárd forintos felújítási program indul a szakképzésben 2 hónapja
- Hogyan vehetem ki az apasági szabadságot, ha csak 10 napot dolgozom egy hónapban? 2 hónapja
- Mikor kapom meg a fizetésem és a bent maradt szabadságomat, ha felmondtam? 2 hónapja
- Jogszerűen nem fizették ki a túlóráimat, ha táppénzen voltam? 2 hónapja
- Így áll a munkaerőpiac 2024-ben: hány jelentkezést nyújt be egy átlagos álláskereső? 2 hónapja
- Felmondási idő alatt is jár a temetési szabadság? 2 hónapja
- 15 milliárd forintra lehet pályázni a GINOP plusz program munkahelyi képzés harmadik szakaszában 3 hónapja