Sok a diák - nincs elég gyakornoki hely
A szakmai gyakorlat kérdésében furcsa helyzetben vannak a diákok. Törvény írja elő, hogy minden hallgatónak szakmai gyakorlatra kell mennie, de közel sincs annyi hely, hogy ezt megtehetnék. Akinek mégis sikerül, annak legtöbbször a munkahelyi és az iskolai elfoglaltságainak összeegyeztetése jelenti a legnagyobb gondot, olyannyira, hogy emiatt hátránynak is érezheti a gyakornokoskodást - derül ki a Nestlé felméréséből, amelyet tavaly ősszel készítettek a szakmai gyakorlatokról.
"Gondolhatja egy egyetemista, ha marketingesnek készül, hogy majd ő álmodja meg a tévéreklámokat, és itt aztán kiderülhet, hogy a munkája nem csak ebből áll. A tudása is más kontextusba kerül. Az is kiderül, hogy egy egyébként nagyon tehetséges jelölt be tud-e illeszkedni a vállalati kultúrába" - magyarázza Fekete Balázs.
A szakmai gyakorlat emellett a munkaerő kiválasztásának eszköze is, amelynek segítségével a cégek megszerezhetik a tehetségeket, a hallgatók számára pedig jó módszer egy-egy izgalmasabb cég "becserkészésére": a HR szakkönyvek is azt mondják, hogy a próbamunkánál nincs jobb bejutási lehetőség egy vállalathoz. A Nestlé körülbelül a felét veszi fel azoknak a gyakornokoknak, akik korábban a cégnél dolgoztak. "Ha nem alkalmazunk tovább egy diákot, az nem jelenti feltétlenül azt, hogy elégedetlenek voltunk vele: lehet, hogy olyan pozíciót töltött be, amire csak egy ideig volt szükség" - fogalmazott.
A toborzás nehézségei
Jóllehet számos érv szól a szakmai gyakorlat mellett, a rendszer mégsem működik zökkenőmentesen. Az az abszurd helyzet alakult ki, hogy az "izgalmasabb" cégek egyetlen gyakorlati helyére több százan jelentkeznek. A Nestlé ezért már ritkán hirdeti meg a gyakornoki helyeit, inkább állásbörzéken keresi a diákokat, illetve az elmúlt két-három évben azok között is válogat, akik regisztráltak a weblapján található adatbázisba. A regisztráció ötlete azért is merült fel, mert a jelöltek az önéletrajzukban még nem tudnak mit szerepeltetni. Még így sem könnyű közülük választani, hiszen sokkal többen vannak, mint amennyi hely van.
A Nestlé egy év alatt 15-20 gyakornokot alkalmaz, van közöttük olyan, aki egy hónapig, fél évig vagy egy évig dolgozik a cégnél. A jellemző időtartam több hónap. A választást az is nehezíti, hogy az iskolák rögzített intervallumban kérik a diákoktól a szakmai gyakorlatot, amely nem feltétlenül esik egybe azzal, hogy a cégnek mikor van szüksége gyakornokra. A kiválasztás az adott terület igényétől függ - más az is, ha csak adminisztratív segítségre van szükség egy időre, vagy ha egy komplett projekt megoldására keresnek új kollégát. "Nagyon fontosnak tartom, hogy őszintén kommunikáljunk, ha gyakornokot keresünk" - mondja Fekete Balázs. "Az ideális jelölt motivált, és nem feltétlenül a legjobb nevű iskolából jön. A meghallgatások során dől el, kit találunk leginkább alkalmasnak. Jónéhányukat már telefonon ki tudjuk szűrni, kiderülhet például, hogy a jelölt nem tud heti 30 óra munkát vállalni, pedig nekünk arra lenne szükségünk. Ezen meghiúsulhat az együttműködés, bár ha nagyon talpraesettnek látszik, megpróbálunk valamilyen megoldást találni" - teszi hozzá a szakember.
Az is segítség lehet, hogy a cégek más típusú együttműködésre is nyitottak az egyetemekkel. "A Corvinus egyetem egyik szakkollégiumából megkerestek minket azzal az ötlettel, hogy a diákjaik egy csoportja hetente, kéthetente találkozna a gabonapehely-csoportunkkal, hogy végig tudják követni, hogyan épül fel egy márkastratégia. Tetszett nekünk az ötlet, és úgy tudom, mások sem zárkóztak el a hasonló megkeresések elől" - mondja a toborzási specialista.
A felmérés eredményei
A felmérés során a Műszaki Egyetem és a Corvinus őszi állásbörzéjén résztvevőket kérdezte a Nestlé a szakmai gyakorlatokkal kapcsolatos véleményükről. A felmérés nem reprezentatív, kétszázan töltötték ki a kérdőívet, de megkérték a résztvevőket, hogy csak akkor válaszoljanak, ha relevánsak számukra a kérdések.
Arra a kérdésre, hogy mit tartanak a legfontosabb szempontnak a gyakorlati hely kiválasztásánál, az első helyre a rugalmas munkaidőt tették a válaszadók. "Mi ennek megfelelünk, nálunk havi munkaidő-keret van, elég azt tudnunk, mikor számíthatunk a gyakornok jelenlétére" - emeli ki Fekete Balázs. A második helyre a tanulási lehetőségek és az értelmes feladatok kerültek. "Egy minimum három hónapos gyakorlatnál már komolyabb dolgokba is bele lehet vágni, de fél, vagy egy év alatt már jelentős eredményeket is el lehet érni" - teszi ehhez hozzá a Nestlé toborzási specialistája.
Harmadik helyen azt említették, hogy több információt szeretnének a gyakorlati helyekről. Tíz százalék fölötti volt azok aránya is, akik fontosnak tartották azt is, hogy kapnak-e fizetést. Ezek a válaszadók nem nagy összegre vágynak, hanem inkább a munkájuk elismerését tartják lényegesnek. Említették azt is, hogy a cégek év közben esettanulmányok bemutatásával is segíthetnék a diákokat. "Számomra érdekes volt, hogy a lista végén szerepeltek olyan dolgok, mint a segítség a CV összeállításában, a cég munkájának részletes bemutatása vagy a próbainterjú" - árulja el Fekete Balázs.
Iskola vs. munkahely
A nappali tagozatos diákok szerint a legnagyobb probléma a munkaidő és a tanórák összeegyeztetése. "Mi úgy látjuk, hogy az iskolák lehetnének rugalmasabbak is, például az órarenddel kapcsolatban. Azt el lehet fogadni, hogy a nappali tagozatos hallgatók számára a tanulás az elsődleges, de lehet, hogy éppen az iskola miatt nem tud megvalósulni a szakmai gyakorlat, pedig a diáknak és a cégnek is egyaránt hasznos lehet. A nálunk dolgozó tanulók azt mondták, ha valaki szorgalmi időszakban gyakornokoskodik, akkor az az egyetemen hátrányt jelenthet. A törvényi szabályozás is túl szigorú keretet szab" - magyarázza Fekete Balázs.
A visszajelzések szerint kevés a gyakornoki hely, amely főleg abból adódik, hogy nincs akkora felvevőképessége a munkaerőpiacnak, amely elég lenne az összes pályázó elhelyezéséhez. Aki nem talál olyan gyakorlati helyet, ahol valóban tanulna valamit, rendszerint szerez magának egy papírt, hogy dolgozott valahol. Az is előfordul, hogy valaki talál gyakorlati helyet, de nem azon a szakterületen, ahol szeretné. Kevesen választják a Pest megyei munkahelyeket gyakorlati helyként, éppen azért, mert a gyakornoknak általában kevés az ideje és a tanulást nehezen tudják összeegyeztetni a távolabbi helyszínre való ingázással. "A levelező tagozatra járók helyzete még nehezebb, hiszen például mi is csak a nappali tagozatos hallgatóknak biztosíthatunk helyet. Diákszövetkezeteken keresztül fizetjük őket, és az nem enged meg más jogviszonyt. Levelezőseket csak ingyen foglalkoztathatnánk, de ezt nem tennénk szívesen" - mondja a toborzási specialista.
Változik a Nestlé kommunikációja
"A felmérés eredményei alapján úgy gondoljuk, hogy a jövőben érdemes más fórumokon is kommunikálnunk, gyakornokokat toboroznunk, hiszen az állásbörzék és az internetes állásközvetítő portálok egyre fontosabbak lesznek a jelöltek elérésében" - hangsúlyozza Fekete Balázs. Kiugróan magas - több, mint 50 százalék - volt ugyanis azok aránya, akik internetes álláskereső oldalakon vagy állásbörzén keresnek helyet maguknak.
- 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba. Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
- 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába. Részletek Jegyek
A megkérdezett munkavállalók nagy része még a visszautasításnak is jobban örülne, mint annak, ha nem kap választ a jelentkezésére. Teljes cikk
Márciusról áprilisra 33 089-ről 36 166-ra nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez 3077-tel több az előző hónapnál, egy évvel... Teljes cikk
Országos szinten számottevően csökkent a munkavállalói fluktuáció, 28 százalékra mérséklődött tavaly az egy évvel korábbi 33 százalékról.... Teljes cikk
- Képzési programot hirdet az EU újságíró-hallgatók és fiatal újságírók számára 2 hónapja
- Szakképzés: kiemelt ösztöndíjat kaphat, aki sikeresen leteszi a szakmai vizsgáját 2 hónapja
- Új vezető a Nestlé Professional hazai üzletágának élén 2 hónapja
- Április végéig lehet jelentkezni az MCC vezetőképző akadémiájára 2 hónapja
- Van véleményük és felvállalják a céljaikat: így rúgja be az ajtót a Z generáció 3 hónapja
- 130 új munkahely jön létre ezzel a vidéki gigaberuházással 4 hónapja
- Az állami intézményekben dolgozó tanárok és óvónők részére ma érkezik meg az emelt bér 4 hónapja
- Rétvári Bence: február elején minden pedagógus emelt fizetést kap 5 hónapja
- Frissítő lendülettel robbant be a Diageo első pénzügyi meet-up sorozata, a Flavours of Finance Meet-up Series 5 hónapja
- Megérkezett Brüsszelből a tanárok és óvónők béremelését lehetővé tevő garancia 5 hónapja
- Schneider Electric: dinamikusan emelkedni fog a foglalkoztatottak száma 6 hónapja