kapubanner for mobile
Szerző: Berta László
Megjelent: 5 éve

Pályázati pénzért vonják össze a Volán társaságokat a szakszervezet szerint

A 2020-as piacnyitás utáni pályázati pénz érdekében vonják össze a Volán társaságokat. Előre nem lehet tudni, hogy mit nyerhetnek vagy veszíthetnek ezzel az ott dolgozók és az utasok, mivel nem készült szakmai hatástanulmány. Vagyis a Volán társaságok összevonásában érintett több mint 18 ezer munkavállaló nem tud semmit az egészről, de az állásuk biztonságban van, akkora a létszámhiány - nyilatkozta lapunknak Kordás László, a Magyar Szakszervezeti Szövetség elnöke.

„A tájékoztatás alapján a 2020-as piacnyitás miatt döntött úgy a Nemzeti Vagyon Kezeléséért Felelős Tárca Nélküli Miniszter, hogy összevonja a Volán társaságokat, mert úgy gondolja, hogy egy társaság nagyobb eséllyel tud pályázni a közösségi közlekedésre kiírt pályázaton”- mondta Kordás László, a Magyar Szakszervezeti Szövetség elnöke.

A Volán társaságok összevonása több mint 18 ezer munkavállalót érint, ezért megkerestük a Nemzeti Vagyon Kezeléséért Felelős Tárca Nélküli Minisztert (NVTNM), Bártfai-Mager Andreát, válaszára még várunk, ha megérkezik, frissítünk.

Kordás László szerint előre nem lehet tudni, hogy mit nyerhetnek vagy veszíthetnek az összevonással az ott dolgozók és az utasok, mivel nem készült szakmai hatástanulmány.

A szakszervezetek rendelkezésére álló információk alapján szervezeti egységek jelen állás szerint nem szűnnek meg a Volán társaságokban. Kordás László szerint elbocsátások nem várhatóak, mert a Volán társaságok is nagy létszámhiánnyal küzdenek.

Kordás összefoglalása szerint az összevonás hat régiós közlekedési központot, valamint a Volánbuszt érinti. 2015-től hat régióba tömörítették a Volán társaságokat, az átalakulás 2019-ben sem fejeződött be teljes mértékben, most viszont a közlekedési központok olvadnak be a Volánbusz Zrt.-be. Ismeretei szerint nem lesz önálló közlekedési központ, mindegyik beolvad a Volánbusz Zrt-be a Ptk. szerint.

Az európai előírások alapján a közúti helyközi közösségi közlekedési szolgáltatást meg kell nyitni a piaci szereplők előtt; ennek céldátuma korábban 2016 volt, a jelenlegi időpont 2020. december 31. A piacnyitásra a fuvarozói érdekképviseletek is várnak, különösen azóta, hogy született egy kormányzati ígéret, amely szerint a hazai cégek húsz-harminc százalékos piaci részesedést szerezhetnek, akár alvállalkozóként is - írta a Magyar Nemzet.


Nincs nyoma semmilyen hatástanulmánynak



A MASZSZ több forrásból értesült a dolgozók bizonytalanságáról és arról, hogy nem készült az összevonásról semmilyen hatástanulmány: a tagszervezeteiktől kapott információkból, telefonos egyeztetésekből és az integrációban érintett szakszervezetek média megjelenéseiből.

„A dolgozók bizonytalansága abból fakad, hogy a szakszervezetek és az üzemi tanácsok nem tudják őket megfelelően tájékoztatni a beolvadásról, eddig csak hiányos formális tájékoztatást kaptak, a részletekről nem tudnak semmit, nem látják az összeolvadásban érintett munkavállalók érdekeinek, álláspontjának megismerésére való törekvést. A szélesen értelmezet politikai és társadalmi kultúrát a partnerségi viszony tényleges megléte határozza meg. A döntés előkészítés folyamatban való részvétel teljes hiánya tapasztalható. A MASZSZ minden törvényes eszközt felhasználva segíti a közösségi közlekedésben dolgozókat a bizonytalanság mielőbbi rendezésében” - mondta Kordás László.

Megkérdeztük, hogy mire alapozza a szakszervezet, hogy nem készült semmilyen hatástanulmány az összevonással kapcsolatban.

Kordás László válaszában összefoglalta az egyeztetés fontosnak tartott állomásait:

  • A Nemzeti Vagyon Kezeléséért Felelős Tárca Nélküli Miniszter 2019. februári döntése alapján vizsgálták meg a hat közlekedési központ és a Volánbusz integrációját, valamint készítették elő a beolvadást.

  • Az Üzemi Tanácsokat, valamint a kollektív szerződést aláíró szakszervezeteket 2019. május 22-én tájékoztatták konzultáció keretében a munkatörvény könyvéről szóló 2012. évi I. törvény 233, 264, 273-as §-ában foglaltak betartása érdekében. Az érintettek akkor kérdezték, hogy készült-e, vagy készül-e hatástanulmány az összeolvadás előnyeit alátámasztó okokról. Kérdésre válaszolva elmondták, hogy majd készül, de megvárják a kormány döntését, amely legkésőbb 2019. június 28-ig megtörténik.

  • Kormánydöntés nem történt, az NVTNM saját hatáskörben döntött a beolvadásról.

  • A szakszervezeti kérdések között szerepelt, amit előtte írásban is megküldtek: mi lesz a hét kollektív szerződéssel, az eltérő bérekkel és a dolgozók eltérő juttatásaival? De választ nem kaptak, azt csak a döntés utánra ígértek.

  • A MASZSZ érdeklődésére a szakszervezetek elmondták, hogy 2019. július 17-ig nem kaptak választ a kérdéseikre.
    • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Felhagytak a sztrájkkal a román postások, miután megegyeztek a munkáltatóval

    Felhagytak szerdán a hétfőn kezdődött általános sztrájkkal a román postások, miután sikerült megállapodniuk a román posta vezetőségével... Teljes cikk

    Hol vannak tartalékok a magyar álláspiacon? Így látja az államtitkár

    “Nem mennyiségi, hanem minőségi problémák vannak a magyar munkaerőpiacon” - jelentette ki Czomba Sándor foglalkoztatáspolitikáért felelős... Teljes cikk

    MÁV-Volán bértárgyalás: elég vagy nem elég munkavállalónként plusz havi 70 ezer forint?

    Folytatódtak a bértárgyalások a MÁV-Volán csoportnál kedden, az egyeztetésen a szakszervezetek többsége elfogadhatónak nevezte egy hosszabb távra... Teljes cikk