"Nem vagyok egy feedback-vámpír" - az író és a marketing
Romantikus foglalkozásnak tűnik írónak lenni. Az emberek fejében él egy kép: hullanak a falevelek, a pokrócba bugyolált ember ül a teraszon, teázik, ölében a laptop és ír. Vajon ma is ezt jelenti írónak lenni? Mennyire alakítja át ezt a képet az olvasókért folyó harc, melyből már nemcsak a kiadó, hanem maga az író is ki kell, hogy vegye a részét. Rados Virág már hatévesen azt mondta: "ha nagy leszek, író leszek." Az éppen most zajló 84. Ünnepi Könyvhéten jelenik meg a negyedik regénye.
- Nincsenek receptek. Nekem történeteim vannak, amelyeket megírok, és ezek a történetek másokat is érdekelnek, ezért elolvassák őket. Az írói siker számomra az, ha a saját mércém szerint sikerül megalkotnom egy mini-univerzumot, ami a regény világa. A többi hab a tortán. Persze elismerem, a torta hab nélkül nem volna olyan finom.
- Ön kivételesen szorosan tartja a kapcsolatot az olvasókkal. Kell a visszajelzés Önnek és nekik is fontos, hogy beszámolhatnak egyenesen az írónak a könyvről?
- Örülök, ha tetszik egy-egy munkám, de a konkrét visszajelzés csak az első és a második regényemnél volt nagyon fontos számomra. Sőt, az első dedikálásom előtt, amikor megjelent a Bipoláris, azt vizionáltam, hogy meg fognak dobálni rohadt paradicsommal, és eufóriába estem, amikor csak jöttek és jöttek a vendégek. Mostanra ez elmúlt. Nem vagyok egy feedback-vámpír, aki kicsikarja a pozitív visszajelzést a környezetéből, mert anélkül nem érzi magát teljes egésznek. Azért tartom a kapcsolatot az olvasóimmal, mert úgy látom, szükségünk van egymásra. Ők kíváncsiak a személyemre, arra az emberre, aki a nekik tetsző könyveket írta, én pedig élvezem, hogy szórakoztathatom őket. A facebookos szerzői oldalam 90 százaléka nem a könyveimről szól. Ahogy a névjegyben áll, ez egy "rajongói oldal a művészet rajongóinak." Képekkel, versekkel, fotókkal, festményekkel, és még sorolhatnám. Van, hogy beugrik egy ötlet, egy idézet, keresek egy hozzáillő képet, és kiposztolom. Ez afféle kis kulturális misszió a részemről. A szívem mélyén még mindig tanár is vagyok. Szeretem megosztani másokkal azt, amit szépnek és jónak tartok.
- Más író is így csinálja?
- Aki hajlandó belátni, hogy a közösségi médiában és általában az interneten való jelenlét ma már a siker elengedhetetlen feltétele, az ott van ezeken a felületeken. Minél többfélén, annál jobb.
- Pár napja kikerült a Facebook oldalára, hogy elvégzett egy marketingiskolát - a romantikus elképzelés szerint nincs távolabbi terület az írótól, mint a marketing. Ez nem így van?
Visszatérve az önmenedzselésre: tömegtársadalomban élünk. A mostani írók nem a korlátozott kapcsolati hálót teremtő irodalmi szalonok által, hanem a világméretű elektronikus hálón találkoznak a szélesebb közönséggel. Természetesen a személyes találkozásra, a dedikálásokra, könyvbemutatókra, író-olvasó találkozókra is szükség van, de ezek hatékonyságát össze sem lehet mérni az internetével.
- Az, hogy valakinek jó a marketingje, nem jelenti azt, hogy jó író, csak annyit, hogy jó marketinges áll mögötte. Melyik a fontosabb az írói teljesítmény vagy a marketing? Véleménye szerint a tehetség nulla marketinggel is utat tör, eljut az olvasókhoz?
- Az, hogy ki jó író, vagy mekkora tehetség lakozik benne, nem az én tisztem megítélni. Kit tekintünk jó írónak? Erre szubjektív a válasz. Természetesen Móricz Zsigmond remek író, de ez azért nyilvánvaló, mert őt kanonizálta az irodalomtörténet. A jó marketing egyik fő vonása pedig igenis a hangoskodás. Tessék kérem, ezt érdemes megvenni, ezért és ezért. Ezt hallania kell a piacnak, a könyvnél ugyanúgy, mint a mosópornál. Igaz, bizonyos dolgok hatalmas reklámmal is tiszavirág-életűek. Egy középszerű lektűr vagy silány szépprózai mű lehet sikeres, mert itt és most igény van rá, és ügyesen csinálják a marketingjét. Aztán két év múlva elfelejtik. De arra szintén akad példa, hogy hiába a felhajtás valami körül, nem kell senkinek. Teleragaszthatnám a lyukas harisnyám plakátjával a metrót, a kutya sem kérné, még ingyen sem. Persze, ha az mondjuk Madonna lyukas harisnyája volna, egy aukción a legmagasabb liciten kelne el. Mert egy világhírű személyhez kötődik, valóságos ereklye, tehát hatalmas a piaci értéke. Úgy gondolom, az írói tehetség és a marketing két külön lapra tartozik. Ugyanakkor elavult az a mondás, hogy "jó bornak nem kell cégér", és tévedés, hogy "a jó könyv magától megtalálja az olvasót." Egyetlen könyv sem fog senkihez a saját lábán elmenni, és bekopogtatni hozzá az ajtón. De még a könyvesboltban sem fog a kezébe ugrani. Kell, hogy valaki az olvasó figyelmébe ajánlja. Ez lehet egy ismerős, a sajtó, a reklám. A modern marketing, különösen annak online válfaja ráadásul nem pusztán felhívja a figyelmet a termékre, jelen esetben a könyvre, hanem vágyat ébreszt iránta, és valóban eladja azt. A jó kampány egyedi: más marketingstratégiát kell kidolgozni egy romantikus regénynek, és mást egy dokumentatív történelmi munkának.
- Ma már az író adja el magát, nem a kiadója foglalkozik ezzel?
- Három dologról van szó. A könyvet a kiadó adja ki, és juttatja el a kiadványt a piacra, valamint marketinggel, reklámokkal és a sajtóban népszerűsíti azt, illetve a szerzőt, erről szól az ő üzleti vállalkozása. Eladni viszont a kereskedő adja el a könyveket, aminek a haszna a kiadónál és a szerzőnél is lecsapódik, utóbbinál szerzői jogdíj formájában. Harmadszor: a szerzői marketing egyre inkább a piaci siker feltétele lesz. A kiadónak van ötven szerzője, akikkel foglalkozik. Nekem pedig csak egy szerzőm van: én magam. Ráadásul önmagamat és a könyveimet én ismerem a legjobban.
- Hogy néz ki manapság egy író napirendje? Szigorú kereteket kell tartani?
- Ez egyéniségtől és élethelyzettől függ. Egyes írók komoly napi beosztással élnek, mint például a japán Murakami Haruki, aki részletesen ír erről a futásról szóló könyvében. De ő abból él, hogy író. A magyarországi íróknak mást is kell csinálniuk, amivel pénzt keresnek, mert kicsi a könyvpiac. Én például szabadúszó újságíróként is dolgozom. Ez gyakran lehetetlenné teszi a szigorú időbeosztást, hiszen a megbízások nem mindig rendszeresek. Igaz, én alapjáraton nem vagyok egy "beosztó" típus.
- Hány könyvet, milyen témájúakat írt eddig, hány van a fejében jelenleg?
- Első három könyvem egy-egy sajátos életválságról szól, amellyel a főhős sikeresen megküzd. Olvasóim azt mondják róluk, letehetetlenek. Bár ezekbe is csempésztem humort, hiszen anélkül nem élet az élet, de negyedik regényem, az In flagranti, már egy kifejezetten vicces szerelmes könyv. Ez novellaregény, tehát az elbeszélések stafétaszerűen egymásra épülnek. A nő, aki az előző novellában mellékszereplő, a következőben főszereplő lesz. A komikus szerelmi szituációk, amikbe a könyv hősnői belepottyannak, azt a kérdést teszik fel: mibe keveredhetsz, ha nincs kellő önismereted? Aztán igyekszem bemutatni, mi történik, ha szert teszünk rá. Az önismeret az a téma, ami a legjobban izgat engem. A fejemben nyüzsgő regényötletek is végső soron mind erről szólnak. Hogy hány nyüzsög a fejemben? Sok. És egyre szaporodnak.
- 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.
Részletek
Jegyek
A vállalati nyelvoktatás ma már alapvető eszköze a cégek fejlődésének, hiszen az angol vagy német nyelvtudás nélkülözhetetlen a nemzetközi... Teljes cikk
Egyre-másra jelentik be a cégek az idei béremelési megállapodásaikat, de mi van azokon a helyeken, ahol nincs automatikus emelés, vagy szakszervezet,... Teljes cikk
Heti négy munkanap otthonról. Évi 20 nap a munka és a nyaralás kombinációjával (workation) bárhonnan Európából nem a szabadság terhére. Íme két... Teljes cikk
- Kaphat a munkavállaló kétféle útiköltségtérítést? 2 hónapja
- "Az számít, amit elérsz, nem az, hogy honnan dolgozol" - így megy ez a Revolutnál 2 hónapja
- Felmérés: a magyar dolgozók fele elégedetlen a munkahelyével 3 hónapja
- Új HR vezető a MediaMarkt Magyarországnál 3 hónapja
- Új vezérigazgató a Forbes élén 3 hónapja
- Ezek voltak a legnépszerűbb marketingeszközök a magyar kkv-knál 2024-ben 3 hónapja
- Podcast stúdió bérlés, mint munkáltatói márkaépítő eszköz 4 hónapja
- Felsővezetők toplistája: őket követik a legtöbben 4 hónapja
- A hirdetések is fontos részét képezik a marketingünknek 5 hónapja
- Megvannak az Employer Branding Award nyertesei 5 hónapja
- Milliós fizetési ajánlattal is találkoztunk ezen a most futó állásbörzén: fotógaléria 6 hónapja