kapubanner for mobile
Szegedi Juli
Szerző: Szegedi Juli
Megjelent: 11 éve

Mitől lesz valaki jó mentor?

A mentorálás formális vagy informális kapcsolat egy tapasztalt és egy tapasztalatlan munkavállaló között. A cél, hogy az új belépő minél zökkenőmentesebben illeszkedjen be az új munkakörnyezetbe, azonosuljon a cégkultúrával és a szociális normákkal. A mentor segít a munkában is: mivel jól ismeri a vállalati pozíciókat, elmondja mi a munkavállaló feladata, hatásköre, mire terjed ki a felelőssége. Ha az új munkavállaló lassan tanul bele a munkába, a mentor megfelelő tanácsokkal és információk megadásával segítheti őt. Röviden segít eligazodni a munka minden területén.

Elmúltak az idők, amikor az újonnan belépő alkalmazottat odalökték a többiek közé, esetleg rábízták valakinek a gondjaira, mutassa már meg neki, mi hogyan megy itt, aztán vigye le az ebédlőbe és mutassa be a többieknek. Ezek a kollégák minden valószínűség szerint nem estek át mentor tréningen, és nem is voltak tisztában azzal, hogy mekkora a felelősségük az új munkavállaló további sorsának alakulásában.

Van olyan cég, mely a munkavállalók közül választ mentort, akinek a jövőben ez is a feladatai közé fog tartozni. Van, ahol ez spontán alakul ki azáltal, hogy folyton ugyanaz a személy veszi szárnyai alá az újakat és ő válik egyre hatékonyabbá a feladatában. Bárhogy is van, az biztos, hogy az új ember hamarabb illeszkedik be, hamarabb tud hatékony munkát végezni, ha van mentora. Azt mondhatjuk, hogy régebben az új belépő felettese volt tulajdonképpen a mentora. Ez is megfelelő lehet, de ajánlatos a mentorálás révén más kapcsolatokat is kiépíteni, nem csak a felettessel. A felettes által történő mentorálás soha nem veszíti el a főnök-beosztott aspektusát.

Jó mentor abból lesz, aki egyszerre coach és tanár. A munkavállalókat is lehet arra buzdítani, hogy keressék meg a feladatra a legmegfelelőbb embert, aki szakértelmével és egyéb tulajdonságaival segíteni tudja az új munkavállalókat.

A mentor tulajdonságai

Lássuk, milyennek kell lennie a mentornak, ahhoz hogy minél több segítséget tudjon nyújtani:

  • elkötelezett a munkáltató fejlődéséért és kulturális integrációjáért;
  • megvan a tudása az egyes pozíciók feladatairól, felelősségéről, így valódi tudást tud átadni az új munkavállalónak;
  • jól ismeri, és magához közel érzi a cég normáit és kultúráját, és ezt a tudást képes átadni;
  • őszinteséget, integritást sugároz;
  • megfelelő kommunikációs képességei vannak mind verbálisan, mind nonverbálisan;
  • segíteni akarja a többi munkavállalót visszajelzésekkel, irányítással;
  • vannak új ötletei, meglátásai, ki tudja használni az alkalmazottak képességeit annak érdekében, hogy változásokat eszközöljön a munkahelyi környezetben;
  • megfelelő érzelmi intelligenciával rendelkezik, hogy észlelje az általa mentorált munkavállaló érzelmeit, érzékeny annak hangulataira;
  • sikeres a munkájában és a vállalati kultúra megszervezésében;
  • jó mind az online, mind az offline kapcsolatépítésben és a kapcsolattartásban;
  • képes és hajlandó megfelelő mennyiségű időt tölteni a munkavállalóval;
  • szívesen tölt időt egészen más háttérrel rendelkező emberekkel is;
  • képes akár konfliktusra is a munkavállaló sikeres beilleszkedésének érdekében;
  • és végül azt is képes megmondani, ha a kapcsolat nem működik a mentorálttal.

    Ha ilyen mentort választ valaki, akkor sikeres lesz a munkavállalók beilleszkedési folyamata. Hiszen a mentorálás olyan képesség, olyan művészet, mely az idővel csak fejlődik, egyre jobb lesz benne, aki gyakorolja.

    http://humanresources.about.com/od/coachingmentori2/qt/formal_mentor.htm?nl=1

    • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Van véleményük és felvállalják a céljaikat: így rúgja be az ajtót a Z generáció

    Hogyan változnak a nemi szerepek? Berúgja-e az ajtót a Z generáció? Számos sors, és személyes történet illusztrálta az Egyenlítő Alapítvány... Teljes cikk

    Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

    2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

    Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

    Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk