kapubanner for mobile
Megjelent: 7 éve

Milyen tanulási lehetőségeket rejt az esetfeldolgozás? - 2.rész

Milyen tanulásokat hozhat a feldolgozott eset: az esethozó számára, a többi résztvevő számára, illetve milyen szervezeti hozadéka lehet egy-egy eset feldolgozásának.

A cikksorozat előző részében ránéztünk a csoportos coaching műfajára, a csoportok összeállítására, általában a folyamatra, megnéztük azt is, hogy a csoportos coaching ülések folyamata hogyan épül fel. Az egyes ülések során valaki hoz egy témát, amin a csoport tagjai - erőforrásként - a csoportos coach vezetésével dolgoznak. Mindehhez különböző coach-technikákat és hétköznapi kommunikációs eszközöket használnak.

De milyen hozadéka lehet egy-egy eset feldolgozásának a csoportos coachingban? Erről szól a cikksorozat második része.

Az előrelépés és tanulás az esethozó számára szinte magától értetődő. Ahogyan mesél a történetéről, ahogyan a csoport tagjai visszajeleznek neki, tükrözik az érzelmeket, mellélépnek, és ott vannak vele abban, amiben éppen van, ahogyan rámutatnak olyan elemekre, amelyekre ő maga nem lát rá a történet kapcsán. A tudatosítást szolgáló beavatkozások révén az esethozó szert tesz újabb meglátásokra, tanulásokra. Az eset kapcsán legalább annyira, mint a saját működése kapcsán, másokra gyakorolt hatása kapcsán. A következő példában a fenti három területen történő előrelépés mellett az is megjelenik, hogyan tud az itt-és-most-ban való munka a csoportos coaching szerves része lenni. Hiszen sokban tudja segíteni az esethozó előrelépést, ha az itt-és-most-ban, a többi résztvevő segítségével tudjuk tudatosítani az elakadás természetét, és már ott, az ülés során meg tud tapasztalni az esethozó egy másféle működést. Ki tudja próbálni, tud vele kísérletezni, és visszajelzést tud kapni a csoport résztvevőitől, hogy milyennek érzékelik a különböző próbálkozásokat, melyik hogyan hat rájuk, milyennek látják az esethozót a kísérletek során.

Lássunk egy példát:

Egy felsővezetői csapat részvételével lezajlott csoportos coachingban az egyik résztvevő azt hozta témának, hogy kommunikációs nehézségei vannak: nem figyelnek rá, és nem megy át az üzenet. A közös munka során is többször tapasztaltam, hogy amint ő elkezd mesélni, a csoport tagjainak figyelmét teljesen más köti le: ahelyett, hogy figyelnének a mondanivalójára, kifigurázták, poénok céltáblája lett, amiről ő szemlátomást nem vett tudomást. Amikor megállítottuk az időt egy pillanatra, és elemeztük, mi is történik ott valójában, a többiek figyelme mitől veszik el (a visszajelzések a fókuszálatlanság és a terjengősség köré csoportosultak, és hogy igazából beszélgetést folyatatni vele komoly munkát igényel a másik fél részéről), mit érzékel ő a többiek viselkedéséből (a figyelme teljesen önmagán volt, minimálisat érzékelt a többiek reakcióiból) - ráeszmélt, hogy egy-egy kommunikációs helyzetben nem csak ő van jelen, és legalább annyira fontos a másik fél. Az ülés során elkezdtünk azzal kísérletezni, milyen az, amikor megosztja a figyelmét a saját közlendője, és a hallgatóság között. Nehéz volt számára, de szép lassan megtapasztalata, hogy képes erre, és mennyire mást ad neki mindez. A többiek közben folyamatosan jelezték neki, hogyan változik a rájuk gyakorolt hatása. Az ülés végére egy tudatos figyelemmel máshogyan is kommunikálni képes, és ennek a képességnek a tudatában lévő, és mindezt sikerélményként megélő, megérintődött ember ült ott.

Az ülések végén érdemes időt szentelnünk arra, hogy ránézzünk, a többi résztvevőre hogyan hatott az esethozó, az út, amit bejárt, hol érintette meg őket személyesen, milyen történetet hívott be, milyen tanulásokat gyűjtöttek ők maguknak az eset kapcsán. Ezzel biztosítjuk számukra a lehetőséget, hogy reflektáljanak a saját érintettségükre a történet és/vagy a közös munka révén. Ezzel hozzuk helyzetbe őket, lehetőséget teremtve saját tanulásuk tudatosítására, szintetizálására, megosztására. Mindez pszichológiai levegővételhez juttatja az esethozót is, és akár vissza is hat rá az, hogy az ő munkája milyen tanulásokhoz segítette hozzá a csoport többi tagját. A csoportos coachingban fel kell készülnünk arra, hogy egy eset feldolgozása kapcsán az esethozón kívül a résztvevői körből valakit olyannyira megérint a történet, hogy időt kell szánnunk rá, hogy ő újra munkaképes állapotba kerüljön.

A fenti történet kapcsán a többi résztvevő is kapcsolatba került azzal a témával, hogy ahogyan ő kommunikál, az hogyan hat másokra, elgondolkodtak rajta, és többen vállalták, hogy az ülés után figyelni fognak erre. Megtapasztalták, hogy az őszinte visszajelzés a másik számára mekkora adalék lehet a személyes fejlődéséhez. Részesei lehettek annak, hogy valaki átlendül egy hosszú idő óta tartó dilemmáján - az ő támogatásukkal.

A fentiek elsősorban arról szóltak, hogy az egyén hogyan lép előre a csoportos coachingok során, legyen szó akár az esethozóról, akár bármelyik másik résztvevőről. A cikksorozat első részében beszéltem arról, hogy a csoportos coaching éppúgy működhet olyan résztvevői körrel, akik egy szervezetből érkeznek, mint olyanokkal, akik a különböző szervezetekből, más-más cégtől vesznek részt a folyamatban. Abban az esetben, amikor a csoport tagjai egy szervezetből érkeznek, az esetből való tanulásnak van egy szervezeti vonulata is: a feldolgozott esetek, mint szervezeti best-practice tudnak funkcionálni. Például, ha az ott lévő vezetők közösen végiggondolják a különböző szempontokat, amelyek adott szervezetben egy-egy dilemma kapcsán felmerülhetnek, a többiek számára egyaránt tanulás az, hogy az adott téma kapcsán az adott szervezetben mi mindent érdemes fontolóra venni.

Egy azonos szervezetből érkező vezetői csoportban az került terítékre, hogy az újonnan felvett kollégák és a meglévők közötti bérfeszültség milyen hangulatot eredményezett az egyik vezető osztályán, ebben számára mi a nehézség, hogyan tudja ezt feloldani, és tisztázni a feszült helyzetet a kollégákkal. Az eset feldolgozása során felszínre került szempontok - munkaerőpiaci helyzet, új belépők kompetenciája stb. - és ezen szempontok megfelelő stílusban (bármelyik munkavállaló számára érthető és elfogadható módon) megfogalmazása komoly támpontot adott a többi, hasonló problémával küzdő vezetőnek is.

Így tud a közös munka során létrejövő egyéni tanulás akár a szervezetben legyűrűző tudássá, szervezeti tanulássá válni.

Az eset kapcsán történő előrelépés azonban csak az egyik szintje a csoportos coaching ülések során létrejött tanulásnak. A cikksorozat következő részének témája a készségek fejlesztése a csoportos coaching ülések során és az, hogy hogyan tudjuk használni a műfaj adta lehetőségeket készségfejlesztésre.

Szabó Tamara PCC, a Legacy Kft kötelékében dolgozó tréner, coach és facilitátor

A cikk eredetileg a Magyar Coachszemlében jelent meg.
  • 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Vezetők és HR-esek továbbkattintani nem ér, foglalkozni kell a menopauzával!

Változókor, klimax, menopauza – a nyugdíjkorhatár kitolódása miatt már nincs olyan nő, akit ne a munkahelyén érne el ennek az időszaknak a... Teljes cikk

Van véleményük és felvállalják a céljaikat: így rúgja be az ajtót a Z generáció

Hogyan változnak a nemi szerepek? Berúgja-e az ajtót a Z generáció? Számos sors, és személyes történet illusztrálta az Egyenlítő Alapítvány... Teljes cikk

Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk