kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Milyen csapdákat kerüljünk el 360 fokos értékelés alkalmazásakor?

A 360 fokos értékelés módszerének alkalmazása nagy körültekintést igényel, mivel számos különböző tényező befolyásolhatja objektivitását és megbízhatóságát. A torzított visszajelzések csökkentik a felmérés hatákonyságát, sőt, nem megfelelő értelmezésük és interpretálásuk csökkent teljesítményt is vonhat maga után. Mivel a visszajelzések értelmezése és magyarázata nem mindig egyszerű, összegyűjtöttük a leggyakoribb befolyásoló tényezőket és csapdákat - írja a Kompetencia HR Blog legfrissebb bejegyzése.

Egy 360 fokos értékelés akkor tekinthető pontosnak, ha az értékelők és az értékelt pontjai reálisak és összhangban vannak egymással. Tipikusan problémát jelent azonban, hogy vagy túlságosan pozitív értékelések, vagy egymással ellentétes visszajelzések születnek. Az értékelt személy ítélete az értékelések elfogadhatóságáról és a visszajelzések közötti diszkrepanciákról befolyásolja éntudatosságát, és annak a valószínűségét, hogy a visszajelzés következményeként újraértékeli énképét, ami a fejlődés és a jobb teljesítmény alapja. Nehéz hatékonynak tekinteni egy olyan 360 fokos értékelést, ahol minden kolléga értékelése maximálisan pozitív, vagy egy olyat, ahol az értékelt kolléga nem kap megfelelő magyarázatot arra, hogy miért láthatják őt annyira másképp a többiek. Mivel a reális értékelések és a megfelelő interpretálás kulcsfontosságú a program sikeressége szempontjából, a lentiekben a módszer hatékonyságát leggyakrabban befolyásoló tényezőket vesszük sorra.


1. Az értékelés célja



A visszajelzések pontossága az értékelés céljától függően változik: minél több múlik rajta, annál hajlamosabbak a résztvevők az ideálisnak tartott értékelést adni. Sokkal őszintébbek és kevésbé félnek a következményektől a résztvevők, ha úgy tudják, az eredmények fejlesztéshez kellenek és nem teljesítményértékeléshez - ami igaz nem csak az értékeltekre, de az őket értékelőkre is. A kontextus tehát nem csak az önértékelések pontosságára van hatással, hanem az értékelőkére is. Érdemes ezért először fejlesztési programok részeként bevezetni a módszert egy szervezetben, és csak miután már rendelkezésre állnak adatok korábbi mérésekből, bevezetni teljesítményértékeléshez, mely esetben jóval nagyobb fontosságot tulajdonítanak a jó eredményeknek a résztvevők.


2. A résztvevők informálása



A 360 fokos értékelés céljának meghatározását követően a szervezetnek a lehető legrészletesebben kommunikálnia kell a munkatársak felé az értékeléssel kapcsolatos tudnivalókat annak érdekében, hogy eloszlassa a munkatársak félelmeit: miért kerül sor pont akkor az értékelésre, mi alapján lettek az értékelés szempontjai kialakítva, hogyan fog történni az értékelés és mire fogják felhasználni az eredményeket. Az értékelés előtti informálás, felkészítés és az anonimitás lehetőségéről való biztosítás nagyban hozzájárul az értékelések pontosságához. A visszajelzésekben különböző részletességgel állíthatók össze az eredményriportok, de leggyakrabban a pontokat átlagolják, ezzel is támogatva az értékelői anonimitást.


3. A kérdőív tartalma



Segíti az értékelések őszinteségét, ha értékítéletmentes, konkrét viselkedés alapú kérdőív képezi a 360°-os értékelés alapját. Reálisabbak az értékelések, ha viselkedésesen definiált skálát használunk szemben a személyiségjellemzőkre és vonásokra vonatkozó kérdőívekkel, valamint jobb, ha semleges állításokat tartalmaz a skála, mint ha a tételei értékítéleteket tartalmaznak. A kompetenciaalapú értékelések közé sorolható CAPTain 360 fok például olyan tételeket tartalmaz a munkahelyi viselkedésekhez kapcsolódóan, melyek egyike sem tartalmaz értékítéletet és amelyekben konkrét viselkedések vannak megfogalmazva a válaszok pontosságának elősegítése érdekében.


4. A pozitív énkép fenntartása



Még a legalaposabban előkészített 360 fokos értékelésekben is számíthatunk eltérésekre az egyes visszajelzők vélekedései között. A különbségeknek az egyik legtipikusabb oka, hogy nem úgy látjuk --– és értékeljük - magunkat, mint ahogyan mások minket, és ez diszkrepanciát okoz az önértékelések és a társaktól származó értékelések között. Az önértékelések tipikusan pozitívabbak, mint a másoktól származó értékelések, és az esetek többségében csak mérsékelt szintű összefüggést mutatnak egymással. Fontos tehát, hogy ha eltérés van az önértékelés és a többiek értékelései között, nem arról van szó, hogy az értékeltek pontosabban látják saját magukat kollégáikkal szemben, hanem arról, hogy alapvetően van bennünk egy hajlam önmagunk pozitívabb színben való feltüntetésére és ez jelenik meg az elnézőbb önértékelésekben.


5. Inkonzisztens értékelések



Minél egyöntetűbbek az értékelők visszajelzései egy személyről, az értékeltek annál motiváltabbak a változtatásra a viselkedésükben ---– a nagyobb diszkrepanciák azonban negatív attitűdöket válthatnak ki az értékeltekből. Hajlamosak vagyunk ignorálni a kedvezőtlen értékeléseket, és ezek helyett a pozitív értékelésekre fókuszálni, így viszont a kívánt változások elmaradnak. Pedig az egymástól különböző visszajelzések természetesek a 360 fokos értékelésben: ha nagyfokú egyezést várnánk az értékelők válaszai között, akkor tulajdonképpen értelmetlen és felesleges is lenne a módszer használata, elég lenne mindössze egy értékelést kérni. A vezetők, a beosztottak, vagy a közvetlen munkatársak különböző aspektusait látják ugyanazon kolléga munkavégzésének, érdemes ezért az értékeléseket az egyes értékelői csoportok szintjén külön kezelni, és a hasonló szervezeti szinteken lévő értékelőktől várnunk nagyobb véleményegyezést.

A 360 fokos értékelés hatékonyságára természetesen egyéb más tényezők is befolyással lehetnek. Mégis, a tapasztalatok szerint a fentiek figyelemmel követésével a torzítások többségében megelőzhetők és elősegíthető az eredmények konstruktív felhasználása.

Kazi Sarolta
Kompetencia blog



  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Kik lesznek az új ipari forradalom sztárvállalatai? 8 trend, amire a cégvezetőknek figyelniük kell

Nyolc trendre kell figyelniük a cégvezetőknek, ha sikereket akarnak elérni az évtized végéig. A Bécsi Közgazdaságtudományi Egyetem kutatói szerint... Teljes cikk

Nincs szükség HR-re - állítja a korábbi Facebook-alelnök

A cégeimben nincs HR osztály, egyetlen HR-es sem dolgozik nálam - jelentette ki Chamath Palihapitiya, a Social Capital alapítója, a Facebook egykori... Teljes cikk

Itt a titkos munkaerő-tartalék: mit tudnak a nyugdíjasok?

2022-ben 110 ezer nyugdíjas dolgozott, ám ennél sokkal többet be lehetne vonni a munkaerőpiacra. Milyen munkákra jönnek? Milyen speciális igényeik... Teljes cikk