kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Milyen a jó szóvivő? - szakmák mérlegen

Magyarországon körülbelül ezren dolgoznak ebben a munkakörben. Fizetésük széles skálán mozog: bruttó 280 ezertől 1 millió forintig is terjedhet. Ők a cégek arcai, hangjai, "kommunikációs tűzoltóként" igyekeznek kezelni a kínos helyzeteket vagy egyszerűen csak tájékoztatják a nyilvánosságot a legkülönfélébb ügyekben. Mi is kell kell ahhoz, hogy valaki jó szóvivő legyen? Szakmabemutató sorozatunkban őket vesszük nagyító alá.

"Az egyik legnagyobb szakmai kihívás, hogy két különböző világ - azaz a vállalat és a fogyasztók érdekeit - egyaránt tudni kell képviselni és mindkét fél motivációját érteni kell" - magyarázza Kutas István, Telenor vállalati kommunikációs igazgatója.


Kell a gyors reakcióidő



A másik, ugyancsak nagy kihívás az adott pozícióban lévőre folyamatosan irányuló médiafigyelem kezelése és a gyors reakcióidő - emellett a váltakozó ütemben érkező sajtómegkeresésekkel is tudni kell együtt élni. A megkeresések ráadásul gyakran periodikusak. "Egy-egy rövidebb, viszonylag eseménytelen időszakot hamar felválthatnak az egyszerre tucatjával özönlő megkeresések a médiától." Szerencsére a feladatok minél hatékonyabb elvégzését a kommunikációs osztály is segíti. A szóvivőknek a váltakozó mennyiségű megterhelés mellett a kiszámíthatatlan időpontokban befutó telefonhívásokat is bírniuk kell. "Különösen elfoglalt időszakban volt rá példa, hogy reggel 6 órakor fogadtam telefonon az első sajtómegkeresést, míg az utolsóra 22 órakor került sor" - engedett bepillantást munkájába Kutas István, aki PR-ügynökségnél kezdte pályáját (Hill & Knowlton), majd a Béres Gyógyszergyár és az E.ON kommunikációs vezetőjeként is szolgált.


Már reggel rövid sajtószemle a cégről



Iglódi-Csató Judit 2010 márciusa óta a Tesco Magyarország Vállalati kapcsolatok és kommunikációs igazgatója. Az eredetileg bölcsészként végzett kommunikációs szakember 2002-2005 között a K&H Bank PR osztályvezetőjeként dolgozott, majd 2005 októberétől a Magyar Nemzeti Bank kommunikációs szakértőjeként, később kommunikációs igazgatójaként és szóvivőjeként szerzett nevet a szakmában.

"Reggel, ébredés után gyakorlatilag azonnal az okostelefonom böngészésével indul a napom. Tulajdonképpen egy rövid sajtószemlét tartok - áttekintem, mi minden jelent meg rólunk a médiában az elmúlt napban, hogy készen álljak a sajtóval való kapcsolatfelvételre. A következő, rövid időszakot a "családi logisztikának" szentelem - azaz bölcsődébe viszem vagy indítom a kisfiamat. Nem sokkal később, az irodában rendszerint meetingekkel indul a nap. A szokásos napi menetrend szerint általában délelőtt 10-11 órától érkezik a sajtótól a kérdésáradat. A munkatársaimmal ezeket is szép sorban áttekintjük, összegyűjtjük a szervezeten belülről, a társosztályoktól az információkat, amik a lehetséges válaszok tartalmát adják. Amennyiben több médium, a szélesebb közösség érdeklődésére is számot tartó témák kerülnek terítékre, elkészítjük az ezzel kapcsolatos állásfoglalásokat az újságírók számára"- enged rövid betekintést munkája hátterébe.

Iglódi-Csató Judit szerint a szóvivői munka nélkülözhetetlen előfeltétele a vállalat és a szektor alapos ismerete - mindezek nélkül aligha tudna hitelt érdemlően nyilatkozni a felmerülő témákról. A megfontolt, higgadt, nyugodt viselkedés, a megingathatatlanság ugyancsak elengedhetetlen ennél a munkakörnél. "A jó szóvivő képes függetleníteni magát az érzelmeitől, még a nem ritkán kínos témákkal kapcsolatban is - legyen szó akár a brókerbotrányról, akár arról, ha valami miatt homokszem került a hipermarket gépezetébe és nem alakultak zökkenőmentesen a dolgok."


Kell tudni idegen nyelven nyilatkozni



A szóvivőknek a nemzetközi színtérről is bármikor címezhetnek kérdéseket - így aztán egy-két világnyelv magas szintű ismerete is elvárás a szakmában. Mindemellett a kulturált, bizalomgerjesztő megjelenés, a munkakör betöltéséhez szükséges, kellemes beszédstílus is elengedhetetlen - éppúgy, mint a karizma és a személyes hitelesség, hiszen a szóvivőknek megbízhatóságot kell sugároznia, amikor kiáll a nyilvánosság elé. "Nem kell feltétlenül szépségkirálynőnek vagy Dávid szobrának lenni. Az igényes megjelenés ugyanakkor alapkövetelmény." Ezt már Orodán Sándor, a Magyar Szóvivők Országos Egyesületének elnöke fűzi hozzá. Becslései szerint ma mintegy 1000-1100 főre tehető a hazai szakmabeliek száma, akinek feladatköre gyakran túlmutat a szóvivőség megszokott keretein. Közülük így sokan munkájuk részfeladataként szóvivők - egyébként PR, - és kommunikációs vezetők, igazgatók.


Bruttó 250 ezerrel kezdik a frissdiplomások



A szóvivők javadalmazása ráadásul meglehetősen széles skálán mozog - hiszen egy néhány fős sportegyesületnek éppúgy lehet szóvivője, mint az ezreket foglalkoztató multinacionális vállalatoknak. Posztgraduális, szóvivőképzésben szerzett, friss diplomával a tarsolyban, pályakezdőként a piacra lépve átlagosan bruttó 250-280 ezer forint kereshető a szakmában. Multinacionális vállalatnál, komoly szakmai múlttal már akár bruttó 1 millió forintos havi fizetéssel számolhatnak a szóvivők. Itt jegyezzük meg: hazánkban rendszerint másoddiplomás képzés keretében lehet szóvivőnek tanulni a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskolán, illetve a Nyugat-magyarországi Egyetemen. E két intézmény hamarosan mintegy 30 végzőst bocsát ki a munkaerőpiacra.


Bizalmi beosztás, vezetői szimpátia nélkül nem megy



A szakmabeliek körében a férfi-női arány átlagosan 60-40 százalék - ám érzékelhetően egyre több nő érez kedvet ehhez a pályához. Szóvivőként persze a sajtókapcsolatok rátermett kezelése is kulcskérdés - éppúgy, mint a képviselt céghez vagy személyhez fűződő, kiegyensúlyozott viszony. "Egy jó szóvivő pontosan ismeri az újságírói elvárásokat - így egyáltalán nem jelent problémát a számára az újságíró fejével és már 3-4 lépéssel előre gondolkodni a válaszadást illetően. Szóvivőnek lenni egyébként bizalmi beosztás: feltétlenül bírni kell a felettes szimpátiáját. A behódolás, az elvtelen lojalitás azonban semmiképpen nem ajánlott. Egy jó szóvivőnek így a felmerülő téma tálalásának rizikófaktoraira, esetleges kockázataira is fel kell tudni hívnia a felettese figyelmét - kiváltképp, ha kínos vagy érzékeny témákról van szó. Amennyiben ez nem valósul meg, szóvivő és nyilatkozat egyaránt hiteltelenné válik"- teszi hozzá Orodán Sándor.

  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
"Keressük a lila elefántot" - avagy miért izgalmas a toborzó szakma

Miért szeretek recruiter lenni? – tette fel a kérdést néhány ismert toborzási szakembernek Csatalinácz Adrienn, az euJobs HR-Group HR és BRAND... Teljes cikk

A szexi pozíciónevek csapdája

Tudja mi a különbség a sales manager, a business development manager és account manager munkakörök között? A gyakorlatban nem sok: az... Teljes cikk

Több lányt az informatikába: sokszor a tanárokkal és a szülőkkel kell küzdeni

Bár a tendencia javulást mutat, még mindig bátorítani, biztatni kell a fiatal lányokat, hogy az úgy nevezett STEM szakmák vagyis a tudomány, a... Teljes cikk