kapubanner for mobile
Szegedi Juli
Szerző: Szegedi Juli
Megjelent: 11 éve

Miként boldogul ma egy startup ötvös?

Visy Dóri szakképző iskolában tanult ötvös szakon, majd egy évet Firenzében töltött, ahol az ötvösség művészi oldalát sajátíthatta el mestereitől. A 26 éves lány ezzel nem érzi úgy, hogy kitanulta volna a szakma minden fortélyát, hiszen tanulni mindig lehet. A művészet közelebb áll hozzá, mint a vállalkozói lét. Pedig a kettő együtt jár: a pályája elején álló művész széles körben ismertté kívánja tenni különleges ékszereit.

images

- Hogyan indultál el a pályádon, miért akartál éppen ötvös lenni?


- Nem volt senki a családban, aki bármi ilyesmivel foglalkozott volna, én sem tudtam sokáig, hogy mi is akarok lenni, csupán nagyon szerettem machinálni, alkotni. Szerettem, ha örülnek a barátok, a családtagok az ajándékoknak, amiket én csináltam. Aztán tulajdonképpen véletlenül lettem ötvös. Azt imádom a legjobban, amikor látom valakin, hogy felcsillan a szeme, mikor megkapja a megrendelt darabot.

- Milyen stílusú ékszereket készítesz? Kik a célközönséged?

A hétköznapitól eltérő, inkább alkalmibb, de azért hordható darabokat készítek. Nemcsak a kifutóra, vitrinbe valókat, hanem olyanokat, melyekből egy darab önmagában is elég, hogy kiegészítse a ruhát. Nem szeretem halmozni az ékszereket, ezért ha kollekciót készítek, biztos, hogy kisebb és nagyobb darabokból fog állni, így minden darab megfelelően tud érvényesülni. A célközönségem az érett nők, ha életkor szerint kellene meghatároznom, akkor nagyjából 30 és 90 év közöttiek. Azok az emberek, akiknek már van igénye az egyediségre, olyan darabokat keresnek, melyek nem sétálnak szembe az utcán. Szerencsére a "mindenből egy darab van" ideológiámmal ki tudom ezt elégíteni.

- Szerinted milyen helyzetben van ma egy fiatal művész, hogyan tud elindulni, vállalkozó válni?

- Szerintem nem egyszerű elindulni, pláne, ha nem egy ötvös klánba csöppen az ember. Anyagilag is nagyon nehéz egy műhelyt összerakni. Ha ez megvan, akkor utána pedig muszáj elkezdeni vásárokra járni, azért, hogy az emberek megismerjék a munkánkat. És persze a vállalkozás elindulásához nem árt kikérni egy könyvelő tanácsait sem, aki a jogi vonzatokról tud olyan valakinek beszámolni, akitől mindez igen távol áll.

- Vannak-e pályázatok, támogatások, melyekkel tudsz élni?

- Támogatásokról nem nagyon tudok, legalábbis az én szakmámban még nem találkoztam ilyesmivel. Pályázatok vannak, de azok inkább kiállítási lehetőséget adnak - ami azért szintén nagyon jó, nagy szó egy fiatalnak, ha ki tud állítani valahol. Nekem jelenleg két kiállításom van tervben, az egyik Kóti Réka fotóssal, a másik pedig egy festő lánnyal közösen. Elvileg meg ebben az évben mind a kettő létrejön. Másrészt pedig én lettem a WAMP novemberi Hónap Designere, ami szinten kiemelt megjelenést biztosít.

- Meg tud ma élni a művész a művészetből?

- Én úgy látom, hogy csupán a művészetből nem. Legalábbis én nem. Legszívesebben csak ötvösködéssel foglalkoznék, de sajnos ez nem megy: szükség van kommerciálisabb darabokra is, hogy pénzt is lehessen keresni Ezért olcsóbb darabokat is kell készítenem, melyeket könnyebben vesznek meg az emberek. Például ilyen volt a summer bracelet kollekcióm, ami kis ezüstből kifűrészelt figurákat jelentett, színes madzagra felfűzve. Nagyon nagy sikere volt és van ma is, ezért télre is készülök egy hasonló jellegű dologgal.

- Milyen pr-ra, reklámra van szüksége egy ékszerekkel foglalkozó startup vállalkozásnak?

- Alapvetően megfelelő arculat kell a megjelenéshez. Ebben a grafikusom Berecz András nagyon sokat segített. Az arculatnak meg kell jelennie a weboldalon, a névjegykártyán, a szórólapon. Ezenkívül online marketing felületnek a Facebookot használom - ide töltök fel képeket a munkáimról, híreket, médiás megjelenéseket, vásárokat és persze válaszolok kérdésekre. Egyre több a velem készülő interjú, tévés szereplés, sokszor kérnek ékszerképeket az egyes újságok - ezek mind-mind kellenek a brand építéséhez.


- Kell-e a közösségi médiát használni, hogy sikeres, ismert lehess?

- Határozottan igen, kell használni a közösségi médiát ahhoz, hogy ismert legyen az ember, nekem is van oldalam, gyűjtöm a rajongókat. De például az én célcsoportom nem a Facebook átlag korosztálya, így nekem más eszközökhöz is kell nyúlnom. Ám a marketinghez sajnos nem értek, ezen a téren segítségre lenne szükségem. Ez még csak tervben van egyelőre, egy apró kis egyszemélyes most induló vállalkozás vagyok még csak. Én csinálok mindent az anyagbeszerzéstől minden darab eladásáig.

- Hogyan látod magadat 20 év múlva, mit szeretnél elérni?

- 20 év nagy idő, addigra remélem többgyerekes anya leszek. Munkaügyben pedig abban bízom, hogy lesz egy "showroomom" és külföldön is meg lehet majd találni az ékszereimet.
  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
"Keressük a lila elefántot" - avagy miért izgalmas a toborzó szakma

Miért szeretek recruiter lenni? – tette fel a kérdést néhány ismert toborzási szakembernek Csatalinácz Adrienn, az euJobs HR-Group HR és BRAND... Teljes cikk

A szexi pozíciónevek csapdája

Tudja mi a különbség a sales manager, a business development manager és account manager munkakörök között? A gyakorlatban nem sok: az... Teljes cikk

Több lányt az informatikába: sokszor a tanárokkal és a szülőkkel kell küzdeni

Bár a tendencia javulást mutat, még mindig bátorítani, biztatni kell a fiatal lányokat, hogy az úgy nevezett STEM szakmák vagyis a tudomány, a... Teljes cikk