Mérnöknek lenni nagyon menő!
Mi viszi a lányokat a műszaki és természettudományos pályára? A családi hagyományok, a jó munkalehetőségek, vagy éppen az, hogy geológiát csak a fiúk tanulhattak? Műszaki Egyetemen végzett nők mondják el, mi volt a személyes motiváció és azt is, jól döntöttek-e, amikor fizikusnak, informatikusnak, építő- vagy gépészmérnöknek, vagy éppen matematikusnak álltak.
1. Hogyan választottad ki a műszaki vagy a természettudományos szakot?
Általában felszínes benyomások alapján választanak a diákok szakokat, de nem úgy Kis Enikő: „Én egy vidéki gimnáziumba jártam. Elmentem a nyíltnapra, mert már eleve a villamos- és gépészkar érdekelt. A gépészkari beszélgetés nem győzött meg, ám a fizika szakos hallgatók hatalmas lelkesedéssel meséltek a tanulmányaikról, és ezért én is kedvet kaptam és jelentkeztem oda.” - mondta Kis Enikő.
Kisbán Zsófiát az IT iránti érdeklődése és családtagjai inspirálták a pályaválasztásban: „Példaképem az építőmérnök édesapám és vegyészmérnök nővérem is a Műegyetemen szerezett diplomát. Úgy vélem, magától értetődő volt, hogy a Műegyetemre felvételizek én is, ahol magabiztos tudást szerezhetek … A gimiben szerettem a matekot és az informatikát is, végül ez utóbbi mellett döntöttem. Az egyetem szellemisége és a tanrendje is nagyon tetszett. Napi két edzésem van, és az informatikát helytől függetlenül tudom végezni, ezért választottam, hogy jó munkalehetőségeim legyenek, miután végeztem. Szeretek lányként itt lenni a karon. Mindig mindenki segítőkész volt velem.” - emlékezik vissza Kisbán Zsófia.
„1986-ban érettségiztem az Árpád Gimnáziumban. Ott a természettudományok irányában terelődtem, bár eredetileg nyelvszakos voltam. A pályaválasztás idején otthon leültünk és megbeszéltük, hogy geológus leszek. Ám miután beadtam a felvételit, lehívtak az igazgatói irodába, hogy probléma van a felvételimmel. 1986. szeptemberben csak fiú lehetett geológus. Így 2. helyen a BME építőmérnöki karra jelentkeztem, és ott is végeztem 1991-ben.” - meséli el Dr. Kiss Rita.
„Én 4 éve végeztem el az alkalmazott matematikát. Az általános iskolában is és a gimnáziumban is a matek volt a kedvencem, és a családban sok a természettudományos érdeklődésű ember. Beszéltem nyíltnapokon felsőbb évesekkel is, vonzott, hogy kisebb évfolyamon tanulhatok.” - teszi hozzá Kőnig Erika.
Szagri Dóra is műszaki érdeklődésű családból származik, a fiatal kutatót kezdetben a fizika érdekelte, így a BME Természettudományi Karára felvételizett, ahol azonban nem találta meg a számításait. Egy évvel később már építőmérnökként próbált szerencsét és rájött, ez a neki való terület, majd diplomát szerzett.
2. Hogyan formálódott a szakmai érdeklődésedet?
„Természettudományi kar nagyon családias, baráti és támogatói közösség, az oktatók is rögtön tudták a nevünket. Szakdolgozat témám az optika volt. Az alkalmazott fizika érdekelt, kevésbé az alapkutatás, sokkal inkább a vállalati vonal, így a Boschnál lettem gyakornok. Az egyetem szerencsére sok gyakornoki programot kínál. A Boschnál csináltam meg a mester diplomamunkámat. Tehát szakmai környezetben tudtam fejlődni, s ez kiváló lehetőség volt.” - emlékszik vissza Kis Enikő.
„Tankör rendszerben voltunk régen, minden gyakorlatot együtt töltöttünk. 12 lány volt az évfolyamon, akkor kivételezett helyzetünk is volt. A tanszéken már voltak női oktatók előttem, így jól toleráltak később engem is, de sosem volt még női tanszékvezető előttem ezen a karon. Érdekes, én mindig másként láttam a kérdéseket, mert nő vagyok, bennem az érzelmesebb dolgok jobban előjönnek. Tanszékvezetőként is más a szemléletem. Tudományos karrieremben nem láttam a különbséget lányok és fiúk között, mindig a minőség volt a fontos.” - Dr. Kiss Rita
A kutatás és TDK erősen meghatározta Szagri Dóra szakmai előéletét: „Sok alapozótárgyam is volt, ami segített kialakítani a szakmai irányt. Gyakorlatra sikerült egy jó építőipari céget találnom, és BSC után visszamentem oda dolgozni. Változatos témákban kutathattam.”
3. Milyen munkakörben dolgozol jelenleg, milyen napi feladataid vannak?
„Optikai tervező vagyok két éve a Semilab-ban. Félvezető iparnak adunk el műszereket, a mi csoportunk optikai fejlesztéseket végez egyes mérőműszereken. Először szoftveres tervezés történik, amit aztán gépészmérnökök segítenek megvalósítani. Izgalmas, hogy több terület együtt dolgozik és külön csodálatos, amikor kézbe vehetem, amit terveztem. Ez után tesztelnem kell, folyamatosan a laborban vagyok. Majd a vevőhöz kerül a műszer, de ott is meg kell oldani a felmerülő problémákat. Nagyon változatos és izgalmas a munkám.” - Kis Enikő
„Én tanszékvezető vagyok, aki egyfajta szolgálatot végez. A tanszék, mint egy nagy, 40 fős család működik, az ő mindennapi életüket kell koordinálnom. Van két helyettesem is, akikkel naponta átbeszéljük a feladatokat. Emellett oktató is vagyok, órákat is tartok, konzultálok diplomázókkal, a PhD hallgatóimmal is naponta beszélek.” - Dr. Kiss Rita
„Diákként is már itt dolgoztam gyakornokként, nagyon sok modellel dolgozunk, előbb kockázati modellel, meg árazó modellekkel. Nagyon izgalmas friss szemmel átvizsgálni a modelleket, amiket a fejlesztők megcsináltak.” - Kőnig Erika
„A PhD képzés hasonlít a graduális képzéshez, de itt már tanítok is, ami szintén sok időt igényel. Haladok a kutatásaimmal is különböző interdiszciplináris területeken. Egyetemistaként sokféle projektben dolgozhattam, ami szintén nagy segítség volt az előrehaladásomban. Jelenleg a budapesti intézmények nyári túlmelegedésével összefüggésben végzek tudományos vizsgálatokat.” - Szagri Dóra
4. Milyen tanácsokat adnál azoknak, akik a műszaki, vagy a természettudományos területen szeretnének tanulni?
„Lányok, higgyétek el, ti is ugyanolyan jók vagytok, mint a fiúk, ne pozícionáljátok alul magatokat!” - Kis Enikő
„A mérnöki pályán nincs nemi megkülönböztetés. Mérnöknek lenni nagyon menő!” - Kisbán Zsófia
„Jó pálya ez a lányoknak, teljesen más szemlélettel találkoznak itt a Műegyetemen. Sőt, a lányokat el is kényeztetik, mert kevesebben vannak. Várunk minden lányt a nyíltnapokra, szakkörökre!” - Dr. Kiss Rita
A nyitóképen balról jobbra: Héder-Nádasi Eszter, Kisbán Zsófia, Dr. Kiss Rita, Kis Enikő, Szagri Dóra, Kőnig Erika
A teljes beszélgetés videó változata ITT érhető el.
- 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. Részletek Jegyek
- 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
Hogy gondolkodik a Z generáció, miként áll a munkához, hogyan és mennyire könnyen beilleszthető? Mennyire éri meg gyakornokokat foglalkoztatni? Miért... Teljes cikk
Első alkalommal kerül kiosztásra a Boldog Munkahely Díj, amelyet a Digital Média Hungary támogatásával működő HR és cégvezetési projekt, a Human... Teljes cikk
Bár a magyarok többsége szerint fontos lenne a mentális egészséggel többet foglalkozni, hazánkban nem kap elég figyelmet a téma. Mekkora szerepet... Teljes cikk
- Új, innovatív kezdeményezés - Duális egyetemi mentor programot indít a szombathelyi Schaeffler 1 hete
- Az asztalos szakma is megadhatja az alkotás örömét 1 hete
- Nők a kormányművek mögött - Lányok Napja a Boschnál 2 hete
- Több lányt az informatikába: sokszor a tanárokkal és a szülőkkel kell küzdeni 2 hete
- A BME idén is számos programmal várja a pályaválasztás előtt álló fiatalokat 2 hete
- Robotika, drónok, MI, kibertámadás, élményautózás - idén is sok izgalmat tartogat a Lányok Napja 3 hete
- Ma rendezik a Logisztika Napját 3 hete
- Milliós fizetés és hideghívások: milyen a jó ingatlantanácsadó? 2 hónapja
- Nekem az a dolgom, hogy keressem meg a bizonyítékokat, hogy mihamarabb legyen meg az elkövető - Andrási Zoltán bűnügyi technikus egy napja 2 hónapja
- Lányokra szabott mérnöki pályaorientációs program indul 2 hónapja
- A daganatos sejteket és a klímaváltozást kutatják a Nők a Tudományban Kiválósági Díj idei díjazottjai 2 hónapja