Merjünk kihívásokat támasztani és kedvesen fenékbe rúgni - ez is a coaching része
Egyre fokozódó kihívások a 21. században, növekvő elvárások, bizonytalanság, globális egyenlőtlenségek, környezetvédelmi ártalmak. A coaching szakmát űzve vajon milyen kérdéseket tehetünk fel ügyfeleinknek, coachként meddig mehetünk el szélesre tárva a kapukat az adott cégen/megbízón túl vagy éppen mélyen belül ott, ahol él, és dolgozik az ügyfél, mit firtathatunk és milyen nyomósan, nyomulósan tehetjük azt? John Blakey PCC a Coaching Határok Nélkül (CHN) program keretében, egy egész napos workshop folyamán egy lehetséges, újfajta coaching iránytűt adott a résztvevők kezébe a Challenging Coaching modell és gondolkodásmód bemutatásával. A következő nap pedig az IBS & CHN Vezetői Akadémia 2. évadjának programjában az üzleti világ vezetői kaphattak friss impulzusokat vezetői készségeik fejlesztésére egy tiszteletteljes, támogató ugyanakkor kihívásokat is támasztó, inspiráló vezetői stílus kialakítására - Challenging Leadership.
John Blakey és Ian Day Challenging Coaching című könyvükben kifejtik, hogy mélyen hisznek abban, hogy e két tényező magas szintű és rugalmas alkalmazásával lehetséges egyre jobb eredményeket és teljesítményt elérni. A budapesti CHN nap előadója, John Blakey gyakorlott a tai chi harcművészetben, és egy ide illeszkedő lenyűgöző videós bejátszással jelenítette meg a harcművészek mély belső munkáját, ugyanakkor a légiességet, a könnyed áramlatot és az egyensúlyt is. Ezzel a párhuzammal is alátámasztotta, hogy mint a challenging coaching modelljükben itt is a yin és yang harmóniája, vagyis a támogatás és kihívások támasztásának egyensúlya a kulcsfontosságú, alkalmazásuk mértéke rugalmasan igazodik az ügyfélhez, annak alkatához, pillanatnyi lelkiállapotához és adott céljához.
Fenékbe rúgni – kedvesen
A challenging coaching négy egységet magába foglaló mátrixában e két hozzáállás -támogatás - kihívás - magas szintű alkalmazásával érhető el valódi fejlődés, amely a ”loving boot” (kedves-fenékbe-rúgás) nevet kapta, utalva az ügyfél jóindulatú kibillentésére. Amennyiben a támogatás mértéke túlságosan magas, az ügyfél a ”cosy club”, egy komfortos, kényelmes, „barátságos klubba” kerülhet, ahol csak simogató támogatás létezik nulla kihívással, ha azonban a kihívások mértéke eltúlzott, az olyan stresszt okozhat, ami már nem optimális a fejlődéshez és a csúcsteljesítményhez és pont ez utóbbit gátolja. Ha mind a támogatásnak és a kihívásnak is a mértéke alacsony, akkor az apátia állapota áll elő, ahol jellemző a mozdulatlanság, a tehetetlenség, nem történik pozitív változás, fejlődés. A négy kockából álló mátrix minden coachnak ajánlott, mint szempont, hogy e szerint figyelje és osztályozza saját coaching stílusát és, hogy ügyfelével folyamatosan egyeztessen arra vonatkozóan, hogy hol tartanak, melyik kockában működnek éppen.
Komfortzónán kívül
John Blakey másik kedvenc terminológiája a ZOUD (Zone of uncomfortable debate - a kellemetlen és kényelmetlen vita/párbeszéd zónája).

Ez az a hely, ahol az ügyfél egyáltalán nem szeret lenni, működni, mert ha itt van, akkor kívül van a komfort zónáján és arról folyik a beszélgetés, ami neki nem kényelmes, sőt akár izzasztó is lehet. De itt a komfort zónán kívül viszont eredményes a coaching, mert itt történik a változás. Ne várjuk el, hogy az ügyfél itt jól érezze magát, de coachként nem jól végezzük a munkánkat, ha nem érjük el, hogy az ügyfél elérje ezt a zónát és itt dolgozzon céljaiért.
Nem merev keretrendszer
A challenging coaching gyakorlati alkalmazhatóságához megalkották a FACTS modellt. Itt újítottak a szerzők. Ez itt az újdonság a coaching szakmában, mert itt maguk mögött hagyták a GROW modell jól bejáratot terepét, lebontották ezt a régi alapvető coaching szentélyt.
A FACTS coaching modell nem egy lineáris, lépések sorozatából álló merev keretrendszer, hanem területei éppen akkor és ott alkalmazhatóak, ahol a legrelevánsabbak a coaching folyamat során.
FACTS:
F - Feedback - Visszajelzés
A - Accountability - Számonkérés
C - Courageous goals - Bátor célok
T - Tension - Feszültség
S - System thinking - Rendszerben gondolkodás

Nézzük egyenként őket: az első a visszajelzés, (Feedback), vagyis hogyan adhatunk egyszerre informatív és inspiráló visszajelzést, illetve hogyan fejezhetünk ki az elismerést és világíthatunk rá a fejlesztendő területekre, amennyiben az szükséges.
A számonkérhetőség (Accountability) azzal foglalkozik, hogyan tudatosíthatjuk és növelhetjük a felelősségérzetet, tehetjük számonkérhetővé a cselekedetet. Az egyéni felelősségvállalás, elköteleződés hogyan terjedhet ki a már magasabb, a teljes szervezet értékeihez, küldetéséhez való igazodásra is.
Bátor célok (Courageous goals): John Blakey a modell ezen területével rámutat a SMART, a reális célokon túlívelő, bátrabb, az érzelmi bevonódást jobban segítő, a jobb agyféltekét is stimuláló, inspiráló célok megfogalmazásának fontosságára.
Feszültség (Tension): elsőre negatív szónak tűnhet, azonban megfelelő helyen és megfelelő mértékben használva erőt és energiát ad a coaching folyamatnak, lendületet a változásnak. A modell megalkotói arra az optimális stressz szintre utalnak, ahol az egyén képes kimagasló teljesítményt nyújtani.
Rendszerszemlélet (Systems thinking): John Blakey elkötelezett híve a rendszerben való gondolkodásnak, egyik mozgatórugója, hogy az én szemléletből elmozdítson minket a mi szemlélet felé.
A teljes workshopot átszőtték az előadó személyes tapasztalatai, ahogy például felidézte, amikor néhány évtizede az IT világában dolgozó vezetőként belépett az első coach az életébe, hogy előmozdítsa fejlődését. Akkor még éppen a coachingból áradó támogatás ereje ragadta magával és tette a coaching hívévé, hisz akkor vállalati vezetőként ez hiányzott leginkább neki a mindennapi munkájában. Majd megosztotta a CHN workshop résztvevőivel, hogyan simult a coaching az életébe, hogyan vált professzionális coachcsá, hogyan és mikor érezte meg, hogy a hagyományos coaching készségek és módszerek mellett már nagyobb kihívást kell ügyfelei felé támasztania az ő érdekükben, azért, hogy elérjék vágyott céljukat. Kihívásokat támasztó stílusa miatt ügyfelet sosem vesztett, pont ezért keresik. John Blakey coachingjainak elengedhetetlen részét alkotja ez a stílus, amit részletesen bemutat könyvében és gyakorol azon túl.
Gaál Zita - Ábri Judit
- 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.
Részletek
Jegyek
Átadták a Prism Award 2024 díjakat. Teljes cikk
Évszázadok óta próbáljuk összerakni a boldogság receptjét és megtalálni az élet értelmét. Ezzel nincs is baj. Viszont hiányzik valami ezen... Teljes cikk
Tudományos és áltudományos kutatások sora látott már napvilágot és vitatkozik arról, hogy melyik januári napot nevezzük meg az év... Teljes cikk
- Mesterséges intelligencia a coachingban? Működhet egyáltalán? 8 hónapja
- Mi az az imposztor szindróma és hogyan hat a munkahelyre? 10 hónapja
- Hogyan kezeljünk egy fiatal beosztottat, aki rombolja a vezetői tekintélyünket? 10 hónapja
- Jogos a végkielégítés megvonása egészségügyi okokból? 11 hónapja
- A konfliktuskerülés megöli a mikroinnovációt és ezzel csökkenti a termelékenységet 11 hónapja
- Itt vannak a feketén foglalkoztatók 12 hónapja
- Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala 1 éve
- Így lehet sikeres a karrierváltás 40-en túl 1 éve
- Itt az alkalmazottat bejelentés nélkül foglalkoztatók legújabb listája 1 éve
- Kisegítő 1 éve
- Merjünk változtatni, de őrizzük meg az értékeket: Turcsikné Gáspár Georgina, Lufthansa Systems Hungária 2 éve