kapubanner for mobile
Szerző: Berta László
Megjelent: 7 éve

Ilyen a modern munkahely, próbáljunk meg így dolgozni

„Ilyen a modern munkahely, próbáljunk meg így dolgozni” - hangzott el a Digitális HR Szabadsága címmel megrendezett 3. BaBér Panoráma konferencián. Digitalizált munkahelyeit mutatta be az IBM és a Microsoft, erről beszélt cafeteria- és bérszakértő, pszichoanalitikus.

Kiss Enikő, az IBM közép-kelet európai HR Üzletfejlesztési Igazgatója elmondta, hogy 2005 óta, a globálisan integrált cégek megjelenésével bonyolult struktúrák, speciális készségek kellenek ahhoz, hogy valaki eligazodjon a munka világában az IBM területén. Mivel globálisan integráltak, ezért ilyen munkatársakat keresnek, és eközben bonyolítja a helyzetüket, hogy a mérnök területre kevesen tanulnak tovább, így máshol kell kutakodniuk, a demográfiai adottságok miatt pedig külföldről kénytelenek munkaerőt hozni, ami szintén összetett kérdés.

Sokat változtak a munkavállalók igényei. Az Y generációsok nagy részénél a munkáltatói márka fontos része, hogy mit és mennyi idő alatt tudnak tanulni. Kiss Enikő szerint tipikus, hogy ha nem látja, mennyi idő alatt megy előre, akkor elmegy, amit ki kell védeni, mert gazdaságtalan a cégek számára.

Tudsz valamit, vagy csak az arcod nagy?

A generációk viselkedésével részleteiben foglalkozó Tari Annamária pszichoanalitikus, pszichoterapeuta a Z generáció „felfújt ego működés”-éről beszélt, amely a HR-esnek is magas lóról próbál bizonyítani. A '95 után született generációnak nincs könnyű dolga, mert az Internet, a közösségi média sűrűjéből kellene kitűnnie: de hogy lehetne különleges, amikor mindenki ugyanazt csinálja ezeken a felületeken? - tette fel a kérdést az előadó. Tari szerint belül ott a szorongás, a nagy arc mögött vagy nincs valós teljesítmény, vagy nem olyan, amilyennek mutatják. Erre utalt egy fiatal kollégájával folytatott vitájának említésekor, aminek az volt a lényege, hogy a fiatal azt állította, negyedannyi idő alatt el lehet és el fogja érni azt a tudományos és szakmai szinten, amit Tarinak több mint tíz év alatt sikerült. Efelől persze a tanárnőnek kétségei voltak, sőt nem hallgatta szívesen ezt a beszédet, a változtatásban mutatott merészségét azonban irigyelte.

Tari AnnamáriaTari Annamária

Kiss Enikő elmondta, hogy a vezetésnek a generációk igényeihez mérten kell átalakulnia, ezért ma már coacholó menedzserről beszélünk. Sok pozíció van, amihez nem kérnek szakirányú és egyetemi végzettséget, a tapasztalatot nézik az állásinterjún. Ez szabadságot jelent az IBM munkatársaiknak a cégen belüli mozgásban. Persze, az idősebbek sem reagálnak mindig jól, Tari Annamária egy megtörtént eseten mutatta be: „Milyen förtelmes bűz van itt?” Ezzel nyitott be egy X generációs középvezető abba az irodába, ahol 25-30 éves nők ültek, és nem a trendi parfümök keveredése miatt szaladt túl bennük a gőz, amikor gyorsan felcsapták a laptopjukat és 20 perc alatt szénné égették a 40 pluszos kellemetlenkedőt.

2010-től a folyamatos tanulást helyezték előtérbe: megjelentek az első Youtube videók és okos telefonok: okosabbak és gyorsabbak lettek az eszközök.

Most az a lényeg, milyen tréninganyagokat adunk. Egy területre egy tréningcsapat, nem kell világszerte mindenhol egy. Éjszaka is tanulhatunk, nem kell instruktor, és azzal is bárhonnan lehet konzultálni, aki az USA-ban tartja az előadását. A metrón is le tudom húzni a tananyagot. A HR szerepe koordinálni és nem maghatározni a képzés tartalmát - foglalta össze Kiss Enikő.

Ezt nem látja meg a főnök

A Microsoft előadói azzal nyitottak, hogy megkérték a konferencia résztvevőit, beszéljék meg asztaltársaságukkal, ki milyen applikációt használ a munkájában, ez jó indítás volt, mert többen jegyzetelni kezdték a számukra új megoldások neveit. Az előadásban elhangzott, hogy egy munkatárs minimum 3,5 órát tölt azzal hetente, hogy dokumentumot keres, akár ő, akár más készítette el azt. A Microsoft három munkatársa a Teams néven futó szerkesztőfelületen mutatta be, hogy lehet ennél hatékonyabban is. Nem tűnik túlzásnak, hogy a Teamsről sokkal kevesebben tudnak annál, mint ahányan jól tudnák használni, pedig része az Office 365-nek, vagyis egyszer kell kifizetni érte, és ezt követően is folyamatosan fejlesztik.

A „Teams” szerkesztőfelület kommentelhető, amit ide beírnak, ott marad, rá lehet keresni. Prezentációjukban videohívást indítottak egy laptopról, amihez ketten telefonon csatlakoztak, vagyis a tagok beléphetnek bárhonnan mobiltelefonnal is, feltehetnek PowerPointot, látják a teljes Outlookot stb.

Orbán Bence Modern Munkahely Termékspecialista elmondta, hogy a szerkesztőfelületen követni lehet HR specifikus mutatóinkat is:


  • Mennyi időt fordítunk az ügyfelekre, kollégákra
  • Mennyi túlóránk volt
  • A nap végére milyen hatást értünk el


A Microsoft előadói szerint fontos, hogy mindezt nem látja a főnök, vagyis a felhasználó a vezetője ráhatása nélkül, objektívebben láthassa, mennyire sikerült jól dolgoznia. Azzal, hogy az iroda a tenyerünkben van, hatalmas változást hoz: mehetünk saját ügyeink után, a gyerekünk meccsére, előadására stb., miközben könnyebben ellenőrizhetjük a munkánk hatékonyságát. A vezetők pedig hajolhatnak afelé - és ebben erős nyomást helyez rájuk a digitalizáció -, hogy a munka eredményét nézzék, és ne azt, hogy mennyi időt töltött a munkavállaló a feladattal, mert a hatékonyság fontosabb a főnöki ellenőrzés érvényesítésénél, vagyis annál, hogy mikor és honnan végzi a munkáját az alkalmazott.

Az előadók szerint a HR-es dolgát is könnyebbé tehetjük azzal, hogy ha például látjuk, milyen sok túlóránk volt az adott időszakban, és elgondolkodunk azon, hogyan lehetnénk hatékonyabbak, és nem az a kérdés mardos minket, hogy ki fizeti ki a túlóránkat. Erről persze biztosan megoszlanak olvasónk véleményei, mindenesetre záró mondatuk elgondolkodtató:

„Ilyen a modern munkahely, próbáljunk meg így dolgozni”



Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Ilyen a modern munkahely, próbáljunk meg így dolgozni
2. oldal - Online integráció és távmunka
  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Ezért használja titokban sok dolgozó az AI-t

A munkahelyek alig több mint negyede tervezi, hogy idén generatív AI-képzést kínál dolgozóinak. Teljes cikk

Alacsony kódú technológiák - Így alakulhat át a munkaerőigény a szoftverpiacon

Az elmúlt években állandó slágertéma volt a globális informatikushiány, majd elkezdtek záporozni a hírek a techszektorban zajló tömeges... Teljes cikk

Minél több a mesterséges intelligencia a munkahelyen, annál rosszabb a dolgozók életminősége?

Az új technológiáknak, köztük a teljesítményt mérő eszközöknek, robotoknak és mesterséges intelligencia alapú szoftvereknek való kitettség a... Teljes cikk