Így építsük be a tanultakat a szervezetbe
A mai munkaerőhiányos Magyarországon az elkötelezett, jól teljesítő munkatársak megtartása kulcsfontosságú. A megfelelő ember megtalálása vezető, illetve kulcspozíciókba pedig a kiválasztás egyik legfontosabb kérdése. Mindkét kihívásra megoldást jelenthet egy igazán jól működő utánpótlás- vagy tehetségprogram. Ennek részleteiről kérdeztük Tormássy Krisztinát és Kosztra Balázst a Concordia Kft. munkatársait egy gyakorlatban is megvalósult eset kapcsán, amiről a Tréning Kerekasztal Konferencián is beszélni fognak.
Hogyan kapcsolódik a téma márciusi Tréning Kerekasztal konferenciához?
„Mitől működik a tréning?” - témájú workshopunkhoz egy ilyen utánpótlás programsorozatot választottunk példának.
Az mára már közismert tény - és mégis hányszor belefutunk ilyen igényekbe -, hogy az önmagában álló tréning hatékonysága igen alacsony. Inspirációkat kapnak a résztvevők, felismerésekre, elhatározásokra jutnak, de mindezeket a munkába visszatérve sokszor elmossa a mindennapi rutin, a bejáratott kapcsolati minták.
A tréning attól „működik”, hogy beágyazottsága van a szervezet életében, sokféle feladaton keresztül sokszor vissza-visszavezetjük a résztvevőket a tanultakhoz. Ezt manapság divatos szóval blended learning-nek nevezik.
Hányféle csatornán lehet és érdemes ráerősíteni a tréningen tanultakra, segíteni a gyakorlatba való átültetést?
Ennek igazából csak a képzelet szab határt. Nagy a résztvevő felelőssége abban, hogy hogyan tartja magát az elhatározásához, de legalább ilyen fontos a közvetlen vezető, illetve vezetői csapat hozzáállása, segítsége.
Fontos, hogy a vezető időt szánjon a munkatársával a tréningre való felkészülésre (elvárások megfogalmazása), a tanultak megmutatására, a gyakorlási lehetőségek biztosítására. Ebben a konkrét esetben a program egy felsővezetői elvárásmegfogalmazással kezdődött, kompetencialeírások kialakításával, majd ezek mentén önértékelés és development center keretében felmértük a jelölteket (itt volt egy döntési pont, hogy ezt, vagy másfajta fejlesztést kap a munkatárs). A kiválasztott csoporttal tréning és csoportos coaching módszerrel is dolgoztunk. Emellett a szervezet meghatározott a vállalat egységeit átívelő projekteket, amiket kisebb csoportokban kellett előkészíteniük, prezentálniuk (előterjeszteni) és megvalósítaniuk a résztvevőknek.
Hasznosnak tartjuk továbbá a játékosítással dolgozó utókövetéseket, a tudásmegosztó fórumokat - ahol mindenki tovább viszi, a tréning témáit a saját munkacsoportjába - a tréning témájától függő extra feladatokat (szintén saját kisebb szervezeti egységen belül), és persze azt, hogy mind a vezetőtől, mind a közvetlen munkatársaktól rendszeres visszajelzést kapjanak a releváns helyzetekben tanúsított viselkedésükről.
Mitől más az ilyenfajta tanulás a csupán tantermihez képest?
Egy, a fent vázolthoz hasonló, jól beágyazott fejlesztési folyamat lehetőséget ad a résztvevőknek, hogy szélesedjen a szervezeten belül a kapcsolati hálójuk, új emberekkel, új szituácókba kerüljenek, és gyakorolják a tanult készségeket. A belső projektek által láthatóbbak is lesznek, ami többnyire nagyobb felelősségérzettel, ezzel összefüggésben nagyobb kezdeményezőkészséggel jár. Nem csak a tudásuk, készségeik fejlődnek, hanem a fontosság érzetük is nő (ún. mattering), ami az elkötelezettséget, motivációt növeli. Ez utóbbin keresztül pedig a vállalat megtartó ereje is erősödik, ami a mai munkaerő piaci helyzetben kulcsfontosságú. Hogy visszatérjünk a nyitó gondolatunkhoz...
- 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
Miért kerül egy tréning annyiba, amennyibe? Ez az alapvető kérdés gyakran felmerülhet a cégvezetés részéről a HR irányába, akinek „el kell... Teljes cikk
A harmadik országbeli munkavállalók beillesztése, a kulturális különbözőségek kezelése, kihívásokkal teli folyamat lehet. Hódosi Zoltán két... Teljes cikk
Az HR és az üzleti gondolkodás összekapcsolása kiemelkedő fontosságú a vállalatok sikere szempontjából. A humán erőforrás szakembernek ugyanakkor... Teljes cikk
- Mennyit keresnek a trénerek? Mennyibe kerül a tréning? - elemzés a tréneri napidíjakról 3 hónapja
- Így lesz minőségi munkaerő: üzleti fórum német cégekkel Debrecenben 3 hónapja
- Growth mindset szemlélettel az ESG célokért 3 hónapja
- Melyek a legnagyobb tréningcégek? Itt a lista 3 hónapja
- Hányan vannak azok, akik munka nélkül egyáltalán nem engedhetnék meg maguknak a tanulást? 4 hónapja
- Melyek a legnépszerűbb diákmunkák és mennyit lehet keresni? 4 hónapja
- Így lehet gördülékeny a szakember-utánpótlás 6 hónapja
- Sport vagy tanulás, sport vagy munka? - itt a segítség, hogy ne kelljen választani 6 hónapja
- Extremitás és az intuíció 6 hónapja
- 4 tipp a tudatos utánpótlás-tervezésre 7 hónapja
- Még kilenc napig lehet pályázni az Év trénere díjra 7 hónapja